הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשטרה לא אוכפת עבירות חקלאיות שהעונש עליהן עד 3 חודשי מאסר


כך עלה היום (ב') בדיון שנערך בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. בשנים 2009-2012 נפתחו 254 תיקים על עבירות מסוג זה, אולם מרביתם נגנזו. הועדה אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חה''כ איילת שקד שמבקשת להעלות את דרגת העבירות האלו מחטא לעוון כך שהעונש עליהן יהיה ששה חודשי מאסר. ''ישנה עלייה בפשיעה החקלאית בישראל. החקלאים נמצאים בחוסר אונים. אין מנוס מלהעלות את רף הענישה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-12-2013



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המשטרה אינה אוכפת עבירות שעונש המאסר הקבוע עליהן בחוק נמוך משלושה חודשים. כך עלה היום (ב') בדיון שנערך בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אשר אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק להחמרת הענישה בעבירות פלישה לשטחים חקלאיים.  נציגת המשטרה אמרה בדיון, כי יחידת התביעות של המשטרה אינה אוכפת עבירות מסוג חטא שהעונש עליהן נמוך משלושה חודשים, וכי בשנים 2009-2012 נפתחו 254 תיקים על עבירות מסוג זה, אולם מרביתם נגנזו. הנציגה ביקשה לתת למשטרה כלי אכיפה טובים יותר, ולהעלות את רף הענישה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצעת החוק שהוגשה ע''י חברת הכנסת איילת שקד וחברי כנסת נוספים, מבקשת להחמיר את הענישה על כניסה לשטחים חקלאיים. ההחמרה נועדה להעלות את דרגת העבירה מחטא לעוון, ע"מ שיחידת התביעות המשטרתית, תטפל באכיפת החוק ותגיש כתבי אישום על העבריינים. על פלישה מכוונת של אדם או חיה לשטח חקלאי יוטלו על פי ההצעה שישה חודשי מאסר במקום שלושה חודשים הקבועים היום, או קנס שגובהו כשלושים אלף שקלים. על פלישת חיה שבעליה לא נקט אמצעים סבירים כדי למנוע אותה, יוטלו שלושה חודשי מאסר במקום חודש אחד הקבוע היום, או קנס שגובהו כשלושים אלף שקלים. בשני המקרים, הקנס המוצע הוא כפול מהקנס אותו ניתן להטיל לפי החוק כיום.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "בשנים האחרונות חשוף ענף החקלאות בארץ לנזקים עקב פלישות בהיקפים המאיימים על כדאיותו הכלכלית ומעמידים בספק את יכולתם של החקלאים להתפרנס בכבוד ולשרוד בתחום. על רקע הקלות הרבה שבפלישה לשטח חקלאי, על רקע הרווח שבצדה ועל רקע הסיכוי הנמוך להיתפש ולעמוד לדין, רף ענישה נמוך זה אינו מרתיע דיו, והפלישה עשויה להיתפס כסיכון מחושב ומשתלם. הצעת החוק נועדה להגביר את הרתעת הרבים מפני ביצועה. בנוסף, ההצעה נועדה להדגיש, על ידי שינוי סטאטוס העבירה מחטא לעוון, את החומרה שרואה המחוקק בעבירה זו, במטרה לסייע במיגור התופעה ולהגן על ענף החקלאות".

 "ישנה עלייה בפשיעה החקלאית בישראל. החקלאים נמצאים בחוסר אונים. אין מנוס מלהעלות את רף הענישה" אמרה חה"כ איילת שקד בדיון היום בועדה.

לדברי היועצת המשפטית של התאחדות האיכרים עו"ד לירון דויטש, ההיקף של עבירות הרכוש החקלאיות מסתכם בכ-60 מיליון ₪ בשנה.

חקלאי מהישוב יבניאל סיפר לחברי הוועדה, כי הוא הגיש למשטרה מאות תלונות על נזקים שנגרמו לו, אולם המשטרה סגרה את כל התיקים. לדבריו, הוא ספג בשנים האחרונות נזקים חקלאיים בעלות של כמיליון ₪. עוד אמר החקלאי כי "הירידה הסטטיסטית בעבירות חקלאות מטעה, כיון שמחוסר מענה, החקלאים התייאשו ולא מגישים יותר תלונות".