הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יוקם מרכז מידע לטכנולוגיות מידע בחקלאות


כיום ישנו פער בין היכרות המשתמשים במגזר החקלאי עם עולם המידע, לבין יישום הטכנולוגיה בעולמם המקצועי. חוקרים ממוסדות מחקר שונים ייצרו את הבסיס למרכז בר-קיימא אשר יהיה מעורב בפעילות וביזמות למחקרים חדשים. להקמת המרכז בתמיכת משרד החקלאות, שותפים חוקרים במרכז וולקני, אוניברסיטאות בן גוריון ובר-אילן, המכון הישראלי למדיניות מדע טכנולוגיות וחדשנות, ואגם חקלאות מתקדמת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-12-2013



צילום: אגם חקלאות מתקדמת

קבוצת חוקרים זכתה בימים אלה במענק מחקר ממשרד החקלאות בסכום של 900 אלף שקלים למשך שלוש שנים, להקמת ופיתוח מרכז מידע לטכנולוגיות מידע בחקלאות. המרכז החדש אמור לאפיין את שירותי המחשוב עתירי מידע מגוון בחקלאות, לבצע מיפוי של תמונת המצב הנוכחית וללוות את הרצת הפרויקט, תוך הצבת מודל מוצע להרחבת הפעילות בתחום.

למחקר בהובלתו של ד''ר אמוץ חצרוני ממנהל המחקר החקלאי - מכון וולקני, שותפים  חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון - ד"ר גלעד רביד, ד"ר ליאור פינק, וד"ר אדיר אבן, מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול, חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן, המכון הישראלי למדיניות מדע טכנולוגיות וחדשנות, ואגם חקלאות מתקדמת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי ד"ר רביד, העומד בראש הקבוצה מאוניברסיטת בן-גוריון, התחום החקלאי אימץ רק בחלקו את מהפיכת המידע. "המודעות קיימת ויישומי מידע נפוצים במידה זו או אחרת כמעט בכל ענפי הייצור והסביבה החקלאית. אולם חרף מודעות הצרכנים וההתקדמות המהירה בטכנולוגיות מידע, קצב אימוץ והטמעת הטכנולוגיה איטי". לדבריו, קיים פער בין היכרות המשתמשים במגזר החקלאי עם עולם המידע, לבין יישום הטכנולוגיה בעולמם המקצועי. יצירה והנגשה של מידע תואמת את המנדט והיעדים של משרד החקלאות, מנהל המחקר ואוניברסיטאות מחקר בישראל ועומדת בקנה אחד עם מגמות של פתיחות לנתונים.

ד"ר רביד מדגיש כי מערכות לשיתוף במידע וידע פותחו בדרך כלל מתוך הגדרת הפרטים והדרישות אל מערכת כוללת (מודל מטה-מעלה), ''ואולם, בעבודה זאת נתכנן את התמונה הרחבה (מודל מעלה-מטה), על מנת שכלל המערכות יישאבו את כוחן מאותם כללי עיצוב משותפים. אנו מתכוונים לקדם את האפשרות להעביר ולספק מידע חוצה ארגונים ומערכות ולהתאימו למגוון רחב של יישומים, תרבויות ומונחים". יצוין, כי חלקה התקציבי של אוניברסיטת בן-גוריון במענק מסתכם ב-504,000 ₪.

מטרות הפרויקט הן אפיון שירותי מחשוב עתירי מידע מגוון בחקלאות, מיפוי מצב נוכחי וליווי הרצת פרויקט בנושא זה תוך הצבת מודל מוצע להרחבת הפעילות. הכוונה היא ליצור את הבסיס למרכז בר-קיימא שימשיך את פעולתו בכוחות עצמו לאחר סיום הפרויקט ויהיה מעורב בפעילות, וביזמות למחקרים חדשים. בתקופת הפרויקט תמוקד פעולת המרכז בשני כיוונים עיקריים: האחד - סקר והגדרות, אפיונים ויצירת סטנדרט למערכת ענן נתונים חקלאי; והשני - בחינה, וליווי של פרויקט רלוונטי. הידע והניסיון שירכשו במהלך הפרויקט יסייעו בהשתלבות בפרויקטים נוספים ויזמות לפרויקטים עצמאיים.