הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשמים מסיור ארגון מגדלי הפירות בערבה


ארגון מגדלי הפירות ירד לסיור בערבה. בין השאר ביקרו בקיבוץ קטורה ובמו''פ ערבה דרומית, במושבים חצבה, צופר, עידן ועין יהב בערבה התיכונה. הם קיבלו סקירה על גידולי הפירות, הניסיונות שנערכים במו''פ, על הבעיות והאתגרים של החקלאים ועוד

איציק כהן, מזכ''ל ארגון מגדלי הפירות  12-12-2013



צילום: ארגון מגדלי הפירות

ביום הראשון התחלנו את הביקור בקיבוץ נאות סמדר. הקיבוץ עוסק בגידול תמרים וכן ניסיון של גידול מטע תפוח ושזיף.

בקיבוץ קטורה קיבלה אותנו חברתנו ליסה סולומון, בקטורה מטע גדול של תמרים. כל התמרים בערבה דרומית מטופלים בבית האריזה המשותף ערדום, שמטפל גם בייצוא לחו"ל. דוב קדישאי שמנהל את כל מפעל האריזה הגדול בארץ, קיבל אותנו והסביר על ענף התמרים שמהווה את ההכנסה העיקרית של הישובים בערבה.

במו"פ ערבה דרומית קיבל אותנו יאיר אשל מנהל המו"פ ראינו מטעי רימון ירוק-עד שאינו נשיר ונותן את פירותיו בעונה שאין כבר רימונים בשוק. הגידול מנוסה בכמה מקומות בארץ ובשנת 2014 יצאו לשוק הרימונים הראשונים ממטעים אלו. יש סיכוי שיש לגידול זה עתיד, ולכן צריכים להכיר בחלקות מסוימות כחלקות מודל עם סיוע ממשלתי לבחינת הגידול.

ביום השני אירחה אותנו הוועדה החקלאית של המועצה האזורית ערבה תיכונה. חימי ברקן מנהל הוועדה סיפר על חקלאות הערבה ועל הבעיות המיוחדות שיש לחקלאים באזור זה. קיבלנו סקירה על גידולי הפירות באזור – תמרים בעיקר, אך גם חלקות מסוימות של ענבי מאכל.

במושב צופר ביקרנו בכרם ענבי מאכל מסוג SBS שגדלים בחממה סגורה. הענבים מבשילים לשוק מוקדם מיתר האזורים.

במושב עין יהב קיבלו אותנו עומן קניון וגלעד דותן, רכז מטעי התמר בעין יהב. ביקרנו במטעים ושמענו על הבעיה העיקרית של כוח האדם שמאלצת חלק ממגדלי התמרים לעבור לגדוד תמרים בניעור שחוסך כוח אדם אך מקטין באופן משמעותי את יבול הפרי האיכותי.

מיקל כהן קיבל אותנו בכרם ענבי מאכל שלו, אחת הבעיות של כרמים באזור זה, היא בעיית המליחות בקרקע שמקצרת את חיי הגפן וניתן לראות בתוך הכרם שיחי גפנים שמתייבשים בתוך השורות.

במושב חצבה ביקרנו במטע תמרים צעיר בן 6 שנים שעדיין לא מניב אצל צ'יצ'י ינאי שהחליט לגדל בין שורות התמרים שהמרווח בין השורות גדול, עצי מנגו וגם ערוגות פרחי מנטור, שילוב מעניין.

במושב עידן ביקרנו בכרם ענבי מאכל של דוד הופס גם הוא בתוך חממה בזן SBS.

ניתן להתרשם מתמונות נוספות מהסיור בעמוד הפייסבוק של ארגון מגדלי הפירות.

איציק כהן
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל