הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ברשות ניקוז ונחלים כנרת נערכו לחורף הקרוב


בעקבות ההצפות בחורף שעבר, שגרמו לנזקים כבדים לשטחים חקלאיים, ביצעה רשות ניקוז ונחלים כינרת במהלך השנה החולפת עבודות תשתית נרחבות בהשקעה של 2 מיליון שקלים באזור הגליל העליון, מרום הגליל ועמק החולה. הבוקר פונו עצים שקרסו באפיקי הנחלים ותעלות ניקוז הירדן. לקראת סוף השבוע הסוער הועמדו בכוננות צוותים וכלים כבדים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-12-2013



עבודות הגבהת גדת אפיק הירדן בהצפות ינואר 2013, צילום: תקשורות - יעל שביט

הבוקר (ה') עסקו דחפורים ועובדים של רשות ניקוז ונחלים כינרת בפינוי עצים שקרסו לתוך אפיקי הנחלים בגליל ותעלות הניקוז של הירדן, וחסמו את זרימת המים. לקראת עונת החורף ובעקבות ההצפות בחורף 2013 שגרמו לנזקים כבדים לשטחים חקלאיים, ביצעה רשות ניקוז ונחלים כינרת במהלך השנה החולפת עבודות תשתית נרחבות בהשקעה של 2 מיליון שקלים באזור הגליל העליון, מרום הגליל ועמק החולה.

כזכור, בשבוע הראשון של חודש ינואר 2013, בפרק זמן של ארבעה ימים בלבד, ירדו באזור הגליל העליון והגולן כ-250 ממ' של גשם, מתוך 620 ממ' שהם הכמות הממוצעת לעונה באזור. הגשמים האינטנסיביים גרמו לזרימות חריגות בכל נחלי אגן ההיקוות של הכינרת, ובכלל זה, בכל הנחלים ה"רדומים" וכן בתעלות ניקוז של שטחים חקלאיים. מתוך 65 אלף דונם של שטחים חקלאיים מעובדים בעמק החולה, הוצפו לחלוטין 20 אלף דונם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מיד עם תחילת השיטפונות, נערכו ברשות לניקוז המים בעמק החולה והעמקת תעלות הניקוז בכל האמצעים שהיו בשטח, על מנת למצוא פתרון מיידי וזכו לשבחים על העבודה המהירה להצלת שטחי החקלאות. במסגרת הכנת התשתיות למניעת אירועי הצפה ושיטפונות לקראת החורף הנוכחי, בוצעו עבודות עפר להגבהת הסוללות של תעלות הירדן המזרחית והמערבית, בכדי למנוע גלישה של מים לשטחים חקלאיים וליישובים הסמוכים לאפיק הזרימה. בנוסף, פונו מכשולים, בוצעו איסוף פסולת וגיזום צמחייה בסמוך לתעלות באורך של 16 קילומטר, למניעת הצטברות של סחף וחסימת התעלות בעת זרימה מאסיבית.

בכדי לשפר את ניקוז המים משטחי החקלאות בעמק החולה נחפרו תעלות חדשות באורך כולל של 3 קילומטר בשטחי שמיר, מעין ברוך, כפר סאלד ומקומות נוספים בעמק, המתנקזים לתעלה המזרחית של הירדן. במסגרת עבודות שבוצעו באפיקי נחלים טבעיים בגולן ובגליל, הורחבו ושוקמו אפיקי נחלים שהוצפו בחורף שעבר ובוצעו עבודות ביצור גדות הנחלים בנקודות רגישות בהן קיים חשש לסחף ונזק לשטחים חקלאיים סמוכים ותשתיות אזרחיות. העבודות באפיקי הנחלים, ביניהם נחל דישון, מחניים ונחל החצבני, בוצעו תוך הקפדה על שמירת הטבע והמערכת האקולוגית בסביבת הנחלים.

רן מולכו, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת מציין: "עבודות השיקום, התחזוקה והפיתוח בנחלים ותעלות המים בגליל העליון ועמק החולה, מתבצעות לאורך כל השנה במטרה להיערך בצורה הטובה ביותר לאירועי גשם משמעותיים. אנו לומדים מכל אירוע, מחזקים ומשפרים את תשתית הניקוז בעמק וכך ננהג גם בהמשך. לקראת סוף השבוע הסוער שצפוי הועמדו בכוננות צוותים וכלים כבדים: בולדוזרים, מחפרים ומשאיות, כדי לסייע במידה ויהיו מקרים של הצפות. קשה לחזות במדויק פגעי מזג אוויר, אך אנו עושים את המיטב על מנת להתכונן לכל אירוע מראש ולתת מענה, באם יידרש, לתושבי האזור והחקלאים גם במהלך האירועים עצמם" אומר מולכו.