הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכה ראשונית: הסערה גרמה לנזקים בחקלאות בהיקף של כ-100 מליון ₪


בחדר המצב של קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, התקבלו מאות רבות של דיווחים על נזקים ומספר מעריכי הנזק בשטח תוגבר. מלבד הנזקים שנגרמו מהגשמים הברד והשלג, צפויה פגיעה קשה נוספת כתוצאה מהקרה שפוקדת אזורים רבים בארץ בשעות הלילה. ממשרד החקלאות נמסר כי לקראת ערב תתקיים ישיבת המשך לישיבה שהתקיימה הבוקר, לתיאום הפעולות מול ארגוני החקלאים השונים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-12-2013



נזקים לגידולים בנגב המערבי. צילום: איתן פלדש - קנט

נזקי הסופה לענף החקלאות נאמדים כבר בעשרות מליוני שקלים. זהו האמדן הראשוני שעלה בהערכת המצב שקיים הבוקר מנכ״ל משרד החקלאות, רמי כהן. במשרד החקלאות התקבלו מאות פניות מחקלאים ברחבי הארץ במהלך סוף השבוע ונכון לשעה זו (צהרי יום א') מסתמן כי עיקר הבעיה הינה בגידולי השדה בשטחים הפתוחים במרכז הארץ בשל הקרה. במשרד החקלאות עוקבים אחרי תחזית מזג האוויר ומעריכים כי אם הטמפרטורות תרדנה מתחת לאפס במהלך היממה הקרובה , היקף הנזקים יגדל משמעותית. במשקים רבים בצפון הארץ נרשמו שיבושים באספקת החשמל וכתוצאה מכך נפגעה פעילות הלולים והרפתות. במשרד משבחים את ההיערכות המוקדמת של רשויות הניקוז בכל רחבי הארץ שמנעה הצפות ותקלות בהיקף משמעותי. לקראת הערב, תתקיים ישיבת המשך לתיאום הפעולות מול ארגוני החקלאים ולגיבוש הצעדים הדרושים לטיפול בבעיות שיתעוררו בקרב החקלאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מחברת קנט - הקרן לנזקי טבע בחקלאות נמסר היום (א') בצהריים, כי מהערכה ראשונית של שמאי החברה, הסערה גרמה עד כה לנזקים של כ-100 מיליון ₪ לחקלאים. בחדר המצב שפתחה קנט  התקבלו משעות הבוקר מאות דיווחי נזק של חקלאים. לדברי מנכ"ל קנט דוד גינזבורג, החברה תיגברה את מערך השמאים שיצאו לשטח כדי לאמוד את הנזקים, ורק בימים הקרובים ניתן יהיה לאמוד במדויק את היקפם.

מנתונים ראשונים עולה כי נזקים כבדים נגרמו לגידולי ירקות בשטחים פתוחים ובכללם תפוחי אדמה, בצל וגידולי עלים כגון חסה וכרוב וכן גידולי תבלין. עיקר הנזק נגרם באזור מרכז הארץ ודרומה, כתוצאה מהברד. הרוחות העזות גרמו לנפילה ולפתיחה של חממות רבות בכל רחבי הארץ. נזק רב נגרם לחממות ולגידולים שונים כמו פרחים וירקות ובכללם עגבניות ופלפלים.

הברד הכבד ונזקי הסופה פגעו קשות גם בפרדסים ומטעי אבוקדו בכל רחבי הארץ. עיקר הנזק נגרם מפגיעה של הברד בפירות וכן מהרוחות החזקות שגרמו לנשירת הפירות ושבירת עצים.

גם בענף הלול נגרמו נזקים כבדים כשעיקר הנזק נובע מקריסת לולים בצפון הארץ, כתוצאה מהשלגים וכן מהצפות של לולים.

יחד עם זאת, בקנט אומרים היום כי עיקר הנזק צפוי כתוצאה מהקרה שפקדה הלילה אזורים רבים בארץ, אולם את היקף הנזק שגרמה הקרה ניתן יהיה לאמוד בהמשך, היות ועפ"י תחזית מזג האוויר אנו צפויים לקרה נוספת בלילות הקרובים. יצוין כי מבחינת נזקי מזג האוויר, הקרה גורמת בדרך כלל לנזקים הקשים ביותר. בקנט מזכירים כי בקרה שהתרחשה ב-2008 פיצתה החברה את המגדלים בכחצי מיליארד ₪.

חברת קנט תיגברה את מספר המעריכים שיצאו לשטח על מנת לעמוד את הנזקים והיא תמשיך לעדכן בנושא זה ככל שיהיו דיווחים נוספים.



נזקים לגידולים בנגב המערבי. צילום: איתן פלדש - קנט



נזקים לגידולים בנגב המערבי. צילום: איתן פלדש - קנט