הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות ניקוז ונחלים כנרת נרתמה לפילוס דרכי הגישה במרום גליל


במהלך הלילה והיום (ב') עסקו צוותים של רשות ניקוז ונחלים כינרת בשיתוף עם רשויות נוספות, בפינוי עצים שקרסו ובפילוס דרכי הגישה ליישובי מרום גליל, שחלקם עדיין מנותקים מחשמל. לולים קרסו במירון תחת עומס השלג וגרמו למותם של עשרים אלף עופות. בשעה זו עדיין 5000 בתי אב בישראל מנותקים מהחשמל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-12-2013



גיזום ופינוי עצים שקרסו באזור יישובי מרום גליל, צילום: גיא קולר

הסופה כבר שככה, אבל החשמל עדיין לא חזר לכל הבתים שנותקו במהלכה, ודרכים רבות עדיין חסומות. על פי חברת החשמל, נכון לשעה זו (19:00) 5,000 בתי אב ברחבי ישראל עדיין מנותקים מחשמל, בהם 2,500 בירושלים. בחברת החשמל לא יודעים להתחייב עדיין על המועד לתיקון התקלות, אולם עושים מאמצים לחבר את כל היישובים במהלך הערב והלילה.

במהלך הלילה והיום (ב') עסקו צוותים של רשות ניקוז ונחלים כינרת בשיתוף עם צוותים וכוחות של רשויות נוספות, בפילוס דרכי הגישה ליישובי מרום גליל, שחלקם עדיין מנותקים מחשמל.  30 כלי עבודה כבדים, בהם מפלסות ומחפרונים, עבדו משעות הבוקר המוקדמות בפינוי עצים שקרסו, ובפינוי השלג שנערם לגובה 70 ס"מ וגרם לחסימת דרכי הגישה ליישובים מירון וקדיתא. נזקים נגרמו גם לענפי חקלאות שונים באזור, ביניהם ללולים שקרסו במירון תחת עומס השלג. מבדיקה ראשונית עולה, כי למעלה מ-20,000 עופות נמחצו למוות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הכנת התשתיות למניעת אירועי הצפה ושיטפונות שהתבצעה במשך השנה החולפת, סייעה למניעת נזקים באזורים החקלאיים ובנחלים. העבודות שבוצעו בין השאר, הגבהת הסוללות של תעלות הירדן המזרחית והמערבית, בכדי למנוע גלישה של מים לשטחים חקלאיים וליישובים הסמוכים לאפיק הזרימה. כמו בן בוצעו פינויי מכשולים, איסוף פסולת וגיזום צמחייה בסמוך לתעלות באורך 16 קילומטר, על מנת למנוע הצטברות של סחף וחסימה של התעלות בעת זרימה מאסיבית.

בכדי לשפר את ניקוז המים משטחי החקלאות בעמק החולה נחפרו תעלות חדשות באורך כולל של 3 קילומטר בשטחי שמיר, מעין ברוך, כפר סאלד ומקומות נוספים בעמק המתנקזים לתעלה המזרחית של הירדן. במסגרת עבודות שבוצעו באפיקי נחלים טבעיים בגולן ובגליל, הורחבו ושוקמו אפיקי נחלים שהוצפו בחורף שעבר ועבודות ביצור גדות הנחלים בנקודות רגישות בהן קיים חשש לסחיפה ונזק לשטחים חקלאיים סמוכים ותשתיות אזרחיות. העבודות באפיקי הנחלים, ביניהם: נחל דישון, מחניים, ונחל שניר, בוצעו תוך הקפדה על שמירת הטבע והמערכת האקולוגית בסביבת הנחלים.

צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת אומר: "רק בסוף השבוע האחרון נערמו כ- 70 ס"מ שלג ביישוביי גליל עליון, מרום הגליל והגולן והוזרמו 17 מיליון קוב מים לכינרת. עם המסת השלגים תגבר הזרימה בנחלי הצפון וזו תשפיע על עליית מפלס הכינרת" עוד מציין סלוצקי, כי עבודות השיקום, התחזוקה והפיתוח בנחלים ותעלות המים בגליל העליון ועמק החולה, מתבצעות לאורך כל השנה במטרה להיערך בצורה הטובה ביותר לאירועי גשם משמעותיים. "קשה לחזות במדויק פגעי מזג אוויר, אך אנו עושים כמיטב יכולתנו על מנת להתכונן לכל אירוע מראש ולתת מענה, באם יידרש, לתושבי האזור והחקלאים גם במהלך האירועים עצמם. תשתית הניקוז באגן היקוות הכינרת הוכיחה עצמה בימי הסופה ומההיבטים של הסדרת ניקוז נחלים, שיטפונות והצפות ניתן לציין, כי לא נגרמו כלל נזקים''.



צוות פקחי רשות ניקוז ונחלים כינרת בפילוס דרכי גישה. צילום: גיא קולר



צוות פקחי רשות ניקוז ונחלים כינרת בפילוס דרכי גישה ביישובי מרום גולן, צילום: גיא קולר


צוות פקחי רשות ניקוז ונחלים כינרת בפילוס דרכי גישה. צילום: גיא קולר