הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תרכובות ברום נקנסה במיליון ₪ בגין אי-דיווח על תוצאות ניטור זיהום


החברה שמפיקה ומייצרת חומרים מברום לחקלאות ולתעשייה, הועמדה לדין בגין פליטה של חומרים מסרטנים לאוויר בריכוזים גבוהים וחריגים ב-1,436% מהתקן, ובגין אי דיווח על תוצאות ניטור זיהום שביצעה. בעקבות הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים נמצאה אשמה והורשעה רק בעבירות אי דיווח. השר להגנת הסביבה עמיר פרץ: ''מדינת ישראל קטנה מדי מכדי שיהיו בה חצרות אחוריות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-12-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בית משפט השלום בבאר שבע הטיל על חברת 'תרכובות ברום בע''מ' קנס של מיליון שקלים בגין אי דיווח על תוצאות ניטור זיהום שביצעה. על פי כתב אישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה בעקבות ביקורות פתע שנערכו במקום, המפעל פלט לאוויר ריכוזים גבוהים וחריגים של מתילן כלוריד עד לרמה הגבוהה ב-1,436% מהתקן. חומר זה חשוד כמסרטן ע"י ארגון הבריאות העולמי וחשיפה ממושכת אליו עלולה לגרום להרעלה ולנזק למח העצם, לכבד ולכליות.

'תרכובות ברום' הועמדה לדין בגין פליטה של חומרים מסרטנים לאוויר ובגין אי דיווח על תוצאות ניטור זיהום שביצעה, ואולם בעקבות הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים נמצאה אשמה והורשעה רק בעבירות אי דיווח, לפי חוק רישוי עסקים ואילו העבירות האחרות העוסקות בחריגות בפליטות נמחקו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"תרכובות ברום" השייכת לקבוצת כי"ל ופועלת בנאות חובב, מפיקה ומייצרת חומרים מברום לחקלאות ולתעשייה. בית המשפט קבע כי על אירועי הזיהום שארעו בשנת 2004 תיקנס החברה ב-200 אלף שקלים, אך בשל העובדה כי מדובר בעבירות חוזרות היא תשלם 800,000 שקלים נוספים. סה"כ תשלם החברה מיליון שקלים.

במשרד להגנת הסביבה אומרים, כי כי על אף שבאתר האינטרנט שלה מדגישה תרכובות ברום את היותה ''חברה המשקיעה משאבים רבים על פי עקרונות התעשייה הירוקה", לפני כחמש שנים נאשמה בעבירות דומות. ''על פי רישיון העסק, מחויבת החברה להעביר דיווחים על בדיקת פליטות גזים וחלקיקים במתקניה. עם זאת, החברה לא ביצעה את חובתה ואף סירבה למסור את הבדיקות כשנדרשה לכך במהלך תקופת החריגות''. בית המשפט הכריע כי אם "תרכובות ברום" תחזור על פעולות אלה בשלוש השנים הקרובות, היא תשלם שני מיליון שקלים נוספים.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "מדינת ישראל קטנה מדי מכדי שיהיו בה חצרות אחוריות. אין לנו שום כוונה לאפשר לאף אחד להתייחס לאוויר של כולנו כרכושו הפרטי". עם זאת, במשרד להגנת הסביבה מבקשים לציין כי בעקבות פעילות האכיפה של המשרד, מורגש בשנים האחרונות שינוי מדיניות בקבוצת כי"ל וכיום היא פועלת בהתאם לדרישות המשרד.

לפני כשבועיים השיק המשרד להגנת הסביבה אתר אינטרנט בו ניתן לצפות בכל נתוני הפליטות של המפעלים והעסקים בישראל.