הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עינות צוקים: מבצע הצלה בשמורת הטבע הנמוכה בעולם


שתי בריכות חדשות בשטח של 3 דונם כל אחת, נחנכו היום בבוקר בשמורת הטבע עינות צוקים, והן מיועדות להצלת מיני חי וצומח נדירים באזור שנפגעו כתוצאה מירידת מפלס ים המלח. הטקס התקיים במעמד השר להגנת הסביבה ומנכ''ל רשות הטבע והגנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2013



הבריכה הקטנה, צילום: גילי שם טוב - רשות הטבע והגנים

טקס חניכת הבריכות החדשות בשמורת עיינות צוקים (עין פשחה) התקיים היום (ב') במעמד השר להגנת הסביבה עמיר פרץ ומנכ"ל הרשות שאול גולדשטיין. הבריכה הצפונית, הקטנה מבין 2 הבריכות שנחפרו , יועדה לשחרור דגים שנאספו בשמורה  - "העתקת הצלה". הבריכה הדרומית מיועדת לשחרור דגים מגרעין הרבייה. במהלך הטקס הוחזרו מיני דגים אל הבריכה הצפונית המשוקמת.

שמורת עיינות צוקים שלחופו של ים המלח היא שמורת הטבע הנמוכה ביותר בעולם. נווה מדבר ירוק וייחודי בין מצוק ההעתקים שצבעו חום לבין הים הכחול. בשמורה ישנם מעיינות, פלגי מים ובריכות התומכות במגוון של חי וצומח. עצי צפצפת פרת נותנים צל לנופשים בשמורה וצמחי מים כמיני קנה, סוף, פלגית, סמר ואשלים מקשטים את גופי המים ואת שוליהם. בסיור בפלגי המים ובבריכות מתקיימים גם מינים שונים של דגים, בניהם נווית ים המלח, דג שנמצא בסכנת הכחדה חמורה. האמנונים שבשמורת עיינות צוקים ייחודיים בזהותם הגנטית בהשוואה לאוכלוסיות אמנון המתקיימות בבתי גידול לחים אחרים בישראל. זאת מאחר ומרבית האוכלוסיות בארץ זוהמו גנטית כתוצאה מרבייתם עם פליטי תרבות שברחו מבריכות דגים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שימור נוף השמורה החל בתכנון של שתי בריכות מים חדשות בגודל של כ-3 דונם כל אחת, המיועדות להחליף את גופי המים שמתייבשים (בשל ירידת מפלס ים המלח) ולשמש מפלט לצומח ולחי. במקביל להקמת הבריכות החלה פעילות לשימור דגי השמורה, מאחר ודגי האמנון הם דגים בעלי חשיבות גם לענף חקלאות המים בישראל. דגי אמנון ירדן נאספו מהשמורה והועברו לגידול מבוקר בתחנת מחקר דור ואף החלו להתרבות. כיום שומרת עיינה על דגיגים צעירים שמחכים לשוב לבית הגידול החדש. בימים אלו הסתיימו עבודות הבנייה של הבריכות החדשות. אכלוס ספונטאני של דגי נווית כחולה ונווית ים המלח בבריכות החדשות מהווה סימן ראשון לתפקוד אקולוגי מוצלח שלהן. מחול ססגוני של שפיריות בשלל צבעים מעל גופי המים מהווים עדות נוספת.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ: "השמורה הייחודית מקיימת תחושת חיים סמוך לים המלח. ההתלהבות מהתוצאה שהשגנו בעיינות צוקים היא המחויבות שלנו להאיץ פרויקטים נוספים. נחל קדרון הוא אוסף נקודות מפגש שמייצר דו קיום בתנאים טבעיים ודינמיקה ששואבת אנשים להרגיש שיש סיבות טובות לחיים משותפים, דוגמא לשיתוף פעולה וחזון גדול".

 מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין: "הטבע הוא המקום בו נפגשים אנשים ומתעסקים בדברים החשובים באמת. פרויקט עיינות צוקים הוקם למען כל תושבי הסביבה, בעלי החיים ובתי הגידול החשובים של האזור. אני קורא לממשלה להמשיך ולעשות מאמצים להציל את ים המלח ע"י הזרמת מים טבעיים במורד הירדן. אני מודה לשותפינו ממשרד להגנת הסביבה, משרדי האוצר והתיירות השותפים לפרויקטים אלו".

השר להגנת הסביבה ומנכ''ל רשות הטבע והגנים סיירו גם בשמורת טבע נחל קדרון ושמעו על תכנית שיקום הנחל הכוללת הוצאת המזהמים, ניקוי אזור השפך ושיקום נופי למען רווחת המבקרים.


הבריכה הקטנה, צילום: גילי שם טוב - רשות הטבע והגנים


מחזירים את הדגים לבריכה, צילום: גילי שם טוב - רשות הטבע והגנים