הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חידושים ופיתוחים בתערוכה החקלאית הגדולה בערבה


הצצה נדירה לעולם המחקר ולגילויים החדשים בתחום החקלאות, הגינון, איכות הסביבה, חקלאות ימית, אנרגיה סולארית וטכנולוגיות רבות אחרות. התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים באמצע חודש ינואר פתוחה לקהל הרחב. בתערוכה יציגו מעל 200 חברות מישראל ומחו''ל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2013



צילום: רבקה אופנבך - מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

כמידי שנה, סמוך לט''ו בשבט מתקיימת בערבה התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, המאפשרת לאזרחי ישראל הצצה נדירה לעולם המחקר ולגילויים החדשים בתחום החקלאות, הגינון, איכות הסביבה, חקלאות ימית, אנרגיה סולארית וטכנולוגיות רבות אחרות. בתערוכה השנה יציגו למעלה מ-200 חברות מרחבי הארץ וגם מחו''ל. קבלו הצצה למספר חידושים ופיתוחים שיוצגו השנה בתערוכה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הישראלים ידועים כאוהבי וצרכני חצילים, הפופולריים במטבח הים תיכוני העשיר. בעונת החורף, מומלץ לצרוך את זן החציל שנבחן במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית. החציל בעל גוון סגול-שחור מבריק, יפיפה וגם טעים. הוא גם ללא זרעים, מה שהופך אותו למוצק, בשרני ומתאים יותר לבישול.

רבקה אופנבך, אחראית על גידולי ירקות במו"פ ערבה מסבירה, כי לזן החציל שנבחן חנטה טובה בחורף והוא איכותי וללא זרעים. חציל מטיפוס פרי זה גדל בהצלחה לראשונה בחלקה האורגנית של תומר טנא ממושב עין יהב, על שטח של 3 דונם. טנא אומר, כי בארץ ובעולם אין הרבה חוות גידול לחצילים אורגניים. מאחר ולגידול זה נדרשת שימת לב רבה, שעות אור רבות יותר וחום רב יותר מאשר בגידולים רגילים, הוא מגדל אותם במנהרות בגובה 2.5 מ'. טנא מספר כי ישנה התעניינות ליבול האורגני שלו ממפעלים שונים ומשווקים בארץ ובחו"ל.


רבקה אופנבך, רכזת תחום ירקות וחקלאות אורגנית במו''פ ערבה

בועז הורויץ, מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית מוסר, כי היקף גידול החצילים בערבה עומד כיום על כ- 750 דונם במגוון זנים, החציל מהווה גידול חשוב באזור הערבה. הזנים החדשים ישפרו בשנים הקרובות את איכות יבול החציל האורגני שנוסף לאחרונה לסל המוצרים מהערבה ומוצע כיום לחקלאים על ידי מספר חברות זרעים. תכונה נוספת חשובה לזנים אלו - שאין להם קוצים על גבעולי הצמח כמו בזן הרגיל, יתרון של נוחות במהלך הגידול והקטיף.

החומרים הפעילים בחציל הם גליקולקלואידים, המקנים לו את הטעם המריר. התרכובת משמשת להכנת קרמים לטיפול בעור ובמחלות סרטן העור. תערובת מיץ מהצמח וחומץ משמשים בחבישה לטיפול בפצעי קור, טחורים, כוויות ופצעים מוגלתיים. חוקרים אוסטרליים גילו, כי צריכת חצילים מורידה את רמת הכולסטרול בדם, מקטינה נזקי מאכל שומניים וכי החציל הינו אנטי בקטריאלי ומשתן. הערכים התזונתיים של חציל ל- 84 גרם: קלוריות - 25, פחמימות - 5, סיבים תזונתיים- 2, חלבון- 1, ויטמין c - 2%, ברזל- 2%.


צילום: באדיבות חברת אליאנס

חברת אליאנס, היצרנית הישראלית הוותיקה, ממשיכה להוביל בפיתוח וייצור של צמיגי חקלאות מתקדמים העומדים בעומסים גבוהים, מפחיתים את הידוק הקרקע ומסוגלים לעבוד בתנאי קרקע קשים. סדרת AGRIFLEX של אליאנס עושה שימוש בטכנולוגיית IF-VF, המאפשרת לצמיג לעבוד בעומס הגדול ב- 20% מאשר צמיג סטנדרטי מקביל באותו לחץ ניפוח או לחילופין נסיעה עם עומסים של צמיגים סטנדרטיים אבל בלחצי ניפוח נמוכים ב- 20%.

לחברה 3 דגמי AGRIFLEX עם מספר גדלים בכל דגם. שניים מהדגמים 363 ו- 354 מיועדים בעיקר לכלי רכב חקלאיים בעבודות שדה קשות ולמרססים ודגם 372 מיועד לטרקטורים וקומבין. רכבי עבודה גדולים, צמיגי AGRIFLEX מיועדים לנסיעה בתנאי קרקע שונים ואף על הכביש במהירויות של עד 65 קמ"ש.

חברת אליאנס תציג בתערוכה גם את צמיגי הטרקטור מסדרת FARMPRO, עם לאגים גדולים ומשופרים מסוג R1W ובנוסף את סדרת ה 550 החדשנית. צמיגי סדרה 550 מיועדים לנסיעת כביר וקרקע יבשה, מיועדים לנסיעה במהירות 65 קמ"ש תוך שמירה על נוחות נסיעה רציפה על הכביש ובשדה. חגורות פלדה הופכים את הצמיגים מחוזקים ולעמידים במיוחד.



מערכת מיחזור מים ראשונה מסוגה בקניון שבעת הכוכבים, צילום: רון בשקין

פלסגן, חברה ישראלית המתמחה בפיתוח ומתן טווח נרחב של פתרונות בתחום חיסכון המים, פיתחה מערכת חדשנית, מורכבת ומשוכללת למחזור מי מערכות מיזוג אוויר. לאחרונה השלימה המערכת חודש עבודה ראשון בקניון שבעת הכוכבים ברצליה. למרות שמדובר בחודש חורפי בו כמות המים המופקת על ידי מערכות המיזוג נמוכה יחסית, הנתונים מוכיחים הצלחה: הקניון חסך קרוב ל-600 קוב מים, המתורגמים לכ-7,800 שקלים בחודש בעלויות רכישת המים בלבד. ההערכות, כי המערכת תחסוך במהלך השנה הקרובה כ-10,000 קוב מים, ו-130,000 שקלים עלויות רכישת מים בשנה, בנוסף לרווח סביבתי עצום. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בישראל, הן מבחינת תחכום ומורכבות המערכת והן מבחינת ההיקף, שיחסוך עשרות אלפי קוב מים ומאות אלפי שקלים מדי שנה.

המערכת שאושרה לשימוש על ידי משרד הבריאות, פועלת בשיטה חדשנית, מובילה את מי המיזוג המושמים למכלי אגירה, מסננת אותם וצובעת אותם בגוון כחול כדי לאתרם בקלות ולהבדילם ממים שפירים. בסיום תהליך המחזור, המים מוזרמים למכלי ההדחה של האסלות בקניון, לשימוש מחודש. זוהי המערכת הראשונה בישראל, הפועלת בסדר גודל כזה, בשיטה ממוחשבת ואוטומטית לחלוטין.


קטיף עצמי בחממות, צילום: פרדי נפתלי

וגם הילדים יכולים להנות: לאורך היום יתקיימו סיורים מודרכים ללא תשלום בתחנת "יאיר", בהם יוכלו הילדים וההורים ליהנות מפלאי עולם החקלאות, שוק איכרים ואמנות, מתחמי מזון, הופעות אמנים ועוד.

אתרי התיירות, הנופש והמסעדות בערבה התיכונה יהיו פתוחים לביקורים ויציעו קטיף עצמי של ירקות, טיולי סוסים, תצפית על ציפורים, טיולי גי'פים, מסלולי אופניים, חוות תנינים, ארוחות בגינות ירק, טיולים אל ואדיות עם ציפורים מורגלות האוכלות מכף היד ועוד ועוד.

בתערוכה בחצבה המשתרעת על פני 90 דונם ניתן לחזות בחקלאות ההיי טק של ימינו, בחממות התצוגה בהן שלל זני עגבניות ופלפלים בעלי צבעים, צורות וטעמים מגוונים הגדלים בחממות, כמו: עגבנייה ורודה, זהובה וגם מנומרת ואפילו עגבנייה שחורה, פלפל חום או סגול, חציל מפוספס, קישואים צבעוניים, אבטיחים תלויים ועוד. גם הפרחים הייחודיים, הצבעוניים והעמידים שמטפחים בערבה ומצליחים בכל שווקי אירופה יוצגו בתערוכה. עוד בתערוכה - ביתן גדול לגידול דגי הנוי ואלמוגים המטופחים בערבה התיכונה, שהינם הדור הבא של האלמוגים הצבעוניים אשר גדלים באופן מתורבת וכך גם שומרים על השוניות באוקיינוסים. דגי הנוי והאלמוגים הפכו מבוקשים מאוד בכל העולם.

כל אלה ועוד, יוצגו בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בתאריכים 15-16 בינואר 2014.