הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי אתה רשם האגודות השיתופיות ?


בשל שיקול הדעת וסמכות ההכרעה מרחיקת הלכת שהוענקו לרשם האגודות השיתופיות, זוכה הרשם לאמון כמעט בלתי מסויג מצד מערכת בתי המשפט, אשר במרבית המקרים, נמנעת מלהתערב בהחלטותיו. על סמכויותיו ותפקידיו של רשם האגודות השיתופיות, כמי שיש חלק נכבד בחייהם של המתיישבים במושבים ובאגודות השיתופיות, במאמר זה

עו''ד גלעד שרגא  23-12-2013



תוצרת חקלאית מישובי חבל מעון, צילום: שלומית קידר

בישראל, אגודה שיתופית הינה התאגדות וולונטרית של חברים, המוקמת בשל יוזמת החברים המייסדים ולא ביוזמת המדינה. הפיכתה של ההתארגנות להתארגנות מוכרת וממוסדת מצריכה את ההכרה של הממסד. ולכן, לצורך הקמת אישיות משפטית, יש צורך ברישומה של האגודה בפנקס האגודות השיתופיות המתנהל בסמכותו של רשם האגודות השיתופיות.

תפקידו המרכזי של רשם האגודות, הינו לפקח מטעם המדינה, על כלל פעולותיה של האגודה ולדאוג להתנהלות תקינה של פעילותן השוטפת של האגודות ולשמש כגוף מרכזי המשמש כסמכות על בהליכים שבין האגודה וחבריה.את סמכויותיו, שואב רשם האגודות השיתופיות מפקודת האגודות השיתופיות והתקנות שהותקנו מכוחה. סמכויותיו של רשם האגודות השיתופיות, גדולות בהרבה בהיקפן ובתחומן מאשר סמכויותיהם של רשמים אחרים המכהנים בתפקיד זהה מטעם המדינה, דוגמת רשם השותפיות או רשם החברות.שיקול הדעת הניתן לרשם האגודות השיתופיות, הינו מרחיק לכת החל מההחלטה הבסיסית אם לרשום אגודה שיתופית ועד להחלטה אם להוציא צו פירוק כנגדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

רשם האגודות השיתופיות מטפל בכ- 3,300 אגודות שיתופיות, כאשר תפקידיו העיקריים הם:
- פיקוח על פעילותן של האגודות השיתופיות.
- רישומן של אגודות שיתופיות חדשות
- מינוי בוררים ופתרון סכסוכים המתגלעים בין החברים לאגודה.
- ניהול רישום משכונים ושיעבודים על נכסי האגודה.
- בדיקת מאזנים וניהול חשבונות של האגודה.
- אישור שינויים בתקנון האגודה
- עריכת חקירה

דווקא משום שיקול הדעת וסמכות ההכרעה מרחיקת הלכת שהוענקו לרשם האגודות השיתופיות, זוכה הרשם לאמון כמעט בלתי מסויג מצד מערכת בתי המשפט, אשר במרבית המקרים, נמנעת מלהתערב בהחלטותיו בעיקר בשל "מומחיותו בתחום עיסוקו" ובהיות בקי וותיק בענייני הקואופרציה.

ערעור על החלטות הרשם בענייני בוררות בסכסוכים, נותרו בידי בית משפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק. אולם, עילות ההתערבות של בג"ץ בהחלטותיו של רשם האגודות השיתופיות הינן מצומצמות ומוגבלות למקרה בו נפלה טעות מהותית בהחלטת הרשם או כאשר שיקולי צדק מחייבים זאת.

יחד עם זאת, הביקורת המתעצמת על פעולת הרשויות ובדיקת סבירות שיקול הדעת שלהן, יש להניח שרשם האגודות לא יהנה משיקול הדעת האוטונומי שניתן לו בפקודה, ובית המשפט ירחיב את הפיקוח השיפוטי על החלטות רשם האגודות והגבלת שיקול הדעת הנתונה לו.

*רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. כמו כן, אין להעתיק, לפרסם ולהפיץ מבזק זה, כולו או חלקו, ללא קבלת אישור מאת עו"ד גלעד שרגא

הכותב - גלעד שרגא הינו עו"ד ונוטריון, מומחה בדיני אגודות שיתופיות, מושבים, נחלות ומשקים חקלאיים
אתר: www.gilad-law.co.il
מייל: office@gilad-law.co.il