הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו תקנות מכסות הביצים לשנת 2014


המכסה הארצית תעמוד השנה על 1.928 מיליארד ביצים. בין השאר הוחלט גם להעמיד את המכסה האישית למגדל חדש על 500,000 ביצים לעומת 250,000 ביצים כיום. המגדלים בצפון: ''התקנות יחסלו את המשק המשפחתי ויפגעו ביישובי הגדר'' השר שמיר: ''ניתן פתרון פרטני לכל יישוב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-12-2013



צילום: דפנה יוריסטה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום את תקנות המועצה לענף הלול, שנועדו להסדיר את המכסות לייצור ביצים בשנה הבאה. על פי התקנות, בשנה הבאה תעמוד המכסה הארצית על 1.928 מיליארד ביצים. שר החקלאות, יאיר שמיר, הבהיר כבר בפתח הדיון כי בכוונתו לעשות הכל לטובת השמירה על המשק המשפחתי. השר שמיר הוסיף כי היה ער להתנגדות המגדלים לרפורמה שהוביל השר לשעבר שלום שמחון, וכי התקנות שונו בהתאם, כך שמצד אחד ניתן יהיה לשמור על המגדלים ביישובי הצפון, ובמקביל לשמור על בריאות הציבור ולייצר את הביצים בתנאים סביבתיים נדרשים.

מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, אמר בדיון כי המשרד החליט לתת פתרון פרטני לכל יישוב, ובלבד שייתן מענה גם להנחיות השמירה על בריאות הציבור. הוא הוסיף כי ישנם יישובים שרוצים להתחיל במהלך שדרוג הלולים, והמשרד מעוניין לאפשר להם לעשות זאת באופן מידי. ח"כ יצחק וקנין התייחס לדברים ואמר כי בעבר הוקצה תקציב של 300 מיליון שקל לטובת מענקים למי שירצה לשדרג את הלול, אולם כיום אין תקציב למענקים. לדבריו, התוצאה תהייה שהמגדלים העשירים ישדרגו את הלולים ואחרים לא יוכלו. ח"כ וקנין התייחס גם לסעיף למתן תוספת למכסה, שקבע מספר אפשרויות למתן תוספות של עד 250 אלף ביצים. הוא הביע חשש שאם יינתנו תוספות למגדלים רבים הדבר עלול להוביל לעודפי ביצים ולפעול כ"חרב פיפיות כלפי המגדלים". ח"כ איציק שמולי הצטרף לדברים ואמר כי למרות הדחיפות באישור התקנות, צריך לדעת כמה עולה השדרוג כדי לדעת לאיזה סיוע זקוקים המגדלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התקנות לשנת 2014, קובעות מספר שינויים, בין השאר הוחלט להעמיד את המכסה האישית למגדל חדש על 500,000 ביצים לעומת 250,000 ביצים. זאת, לאור המלצת גורמי המקצוע במשרד לגודל יחידות ייצור יעילות ורווחיות. כמו כן, הוחלט לאפשר פתיחת מועד נוסף להגשת בקשות במהלך השנה, כדי לאפשר לוועדת המכסות גמישות למשל במקרה בו לאחר ההקצאה בפועל, נותרה יתרה לחלוקה. במטרה להשוות את מכסת המגדלים הוותיקים לחדשים לפי תקנות 2014, תינתן תוספת מכסה למגדלים שנקבעה להם בעבר מכסה בהיקף של 250,000.

במסגרת שדרוג ענף ההטלה, ועידוד המגדלים למעבר ללולים חדשים ומודרניים, התקנות אף קובעות תוספת מכסה חד-פעמית השווה למכסה הקיימת של המגדל, במטרה לא לפגוע בהיקף הייצור של המגדל בשל המעבר ללול חדש. וכן, תוספת מכסה בהיקף של עד 25,000 ביצים לכל דונם קרקע בו היה גידול חקלאי ובמקומו יוקם לול.

בכדי לחזק משקים קטנים ולעודד התייעלות, תינתן תוספת מכסה של 100,000 ביצים לכל מגדל שיקים לול חדש בהיקף של עד 12,000 מטילות. לולים חדשים שיוקמו חייבים להימצא ביישוב בו מתגורר המגדל, בכדי להבטיח שהלול אכן יהיה מקור פרנסה לתושבים, בעיקר ביישובי הפריפריה (למעט חריגים של גידול משותף שיאושרו פרטנית). כמו כן, בכדי לא ליצור לולי ענק תעשייתיים, מספר המטילות בלול יוגבל לכל היותר ל- 50,000.

''כל סעיפי הרפורמה הוכנסו לתקנות והשאלה היא רק לאיזה בור ניפול''

נציג המגדלים שמעון ביטון מאביבים: "מדברים על ביטול הרפורמה אבל התקנות מביאות רפורמה יותר רעה ממה שהכרנו". לטענתו, שדרוג הלולים עולה כסף וכדי לאפשר זאת צריך להבטיח את המשך תכנון הענף לעוד 15 שנה. לאה יוגב משומרה, טענה כי איימו על המגדלים שיסכימו לתקנות, ''כי אם לא נסכים לא יהיה תכנון והמשק יקרוס, מצד שני כל סעיפי הרפורמה הוכנסו לתקנות והשאלה היא רק לאיזה בור ניפול". נציג נוסף של המגדלים, יעקב כהן, טען כי תוספת המכסות הן לא תחליף למענקי השקעות. הוא הזהיר כי אישור התקנות כפי שהן יוביל את כל המחנות להתנגד להן. נציג המגדלים יוסי אדוני טען כי התקנות יחסלו את המשק המשפחתי ויחלישו את יישובי הגדר בצפון.

השר שמיר הסביר כי התקנות לא כופות על המגדלים לשדרג את הלולים ולא מענישות את מי שלא יעשה זאת, אלא נותנות בונוסים למי שכן יבצע שדרוג. לדבריו, המשרד כבר החל לשבת עם ועדי היישובים כדי להתאים פתרונות פרטניות לכל ישוב. הוא הוסיף כי בכוונת המשרד לפעול להשיג תקציב למענקים, אך מוקדם להתחייב על כך. מנכ"ל המשרד כהן אמר כי המשרד מוכן להתפשר בדבר צמצום המעבר ללולים גדולים והוסיף כי תוספת המכסות היא זניחה ולכן לא תסכן את התכנון בענף ולא תוביל לעודף ביצים. כמו כן הבהיר השר שמיר כי אם יתברר שיש צורך לבצע שינויים הוא יפעל לתקן את התקנות.

ח"כ וקנין בירך על הדברים ואמר כי הוא מתכוון להיות עם היד על הדופק, ולפעול לתיקון המצב אם יתברר שהתקנות יובילו לעודף ביצים. היו"ר ברוורמן הוסיף כי הוועדה בראשותו לא תיתן יד לפגיעה במגדלים. הוא אף דרש משר החקלאות וממנכ"ל המשרד לעקוב אחר הנעשה בשטח ולהגיש לוועדה תיקונים, ככל שיידרש, עד סוף מרץ 2014.