הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוכנסו לפיקוח מחירים: גבינה לבנה ושמנת מתוקה


שרי האוצר והחקלאות הודיעו היום (ב') על הכנסת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח על המחירים, זאת בעקבות המלצת ועדת המחירים שמצאה בשני המוצרים רווחיות חריגה. בעוד יומיים מחירם יירד ב-20%. בנוסף, יוזלו כלל מוצרי החלב בפיקוח ב-1.1%. איציק אלרוב מייסד תנועת 'הצרכנים': ''הכנסת מספר מוצרים לפיקוח היא לא יותר מאקמול לחולה סרטן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2013



צילום: ערן בן דוד, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר האוצר יאיר לפיד, ושר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, חתמו היום (ב') על צו פיקוח על מחירי מוצרי החלב, להפחתת המחירים בשיעור של 1.1% לצרכן. כמו כן, גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38% יוכנסו לפיקוח מחירים ומחירן יופחת בכ 20%. על פי הודעת משרדי האוצר והחקלאות, מחירי המוצרים עודכנו בעקבות הורדת עודף הרווחיות במחלבות והפחתת ההנחות שניתנו לקמעונאים, שברובן לא הועברו לצרכנים, וכן הפחתת הסל ב-1.1%. העדכון השוטף בשיעור של 1.1% לא יחול על הגבינה לאור ההפחתה העצמית שביצעה "תנובה" במחירה ביולי האחרון בשיעור של .2.5%. עדכון המחירים ייכנס לתוקף בתחילת ינואר.

החלטת השרים להכניס את השמנת והגבינה תחת פיקוח מחירים התקבלה בעקבות המלצת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות .המלצת הוועדה גובשה לאחר שימוע ציבורי, בנוסף לביצוע בדיקת רווחיות בתשלובת החלב של "תנובה" שערכה ועדת המחירים המשותפת באמצעות רואה חשבון חיצוני ,וקבלת נתונים נוספים מהמחלבות. מנגנון הפיקוח על המחירים אינו מהווה פתרון לטווח הארוך לטיפול בכשלי שוק. אולם ,נוכח המצב הנוכחי (היעדר תחרות ורווחים גבוהים למחלבות על חשבון הצרכנים), הוחלט על המהלך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפחתת המחיר מגלמת הקטנה של רווחי המחלבות בגין מוצרים אלה וצמצום ההכרה בהנחות הספקים שנתנו המחלבות. העדכון השוטף של מחירי המוצרים בפיקוח מתבסס על השינויים שחלו בעלויות הייצור בניכוי הייקור שניתן באופן זמני באוקטובר 2012 במסגרתו עלו מחירים בשיעור של 3.5% לצרכן ו- 4% למחלבה. בבדיקה שערכה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר, נמצא כי בגבינה לבנה ובשמנת מתוקה קיימת רווחיות חריגה ביחס לנדרש ממוצר מפוקח. שוק הגבינות הלבנות הוא ריכוזי ביותר, ונתח השוק של שלוש המחלבות הגדולות הוא כ.90%- בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת "תנובה" הוא כ-80%.

שר האוצר, יאיר לפיד: "לטווח הארוך הפיקוח על המחירים אינו מהווה פתרון לטיפול בכשלי שוק. לא נהסס להשתמש בפיקוח בכל פעם שנמצא שיש מי שמנצלך לרעה את שליטתו בשוק ואת היעדר התחרות ליצירת רווחים גבוהים מדי-על חשבון הצרכנים. כל שחקן בשוק שינסה לעלות את הרווחים שלו לגובה בלתי סביר, ויתנהל בכוחנות כלפי הצרכנים-צריך לדעת שנשתמש בכל הכלים, גם האגרסיביים ביותר, כדי להחזיר את המחירים לרמה שהציבור יכול להרשות לעצמו. כל השחקנים במשק צריכים להבין: אנחנו נדאג לזה שיוקר המחיה בישראל יילך ויפחת, כי הציבור כבר לא מסוגל לעמוד בו יותר".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר: "המהלך מבטא את מחויבות משרד החקלאות להפחתת יוקר המחייה במדינת ישראל. משרד החקלאות ימשיך לפעול להורדת המחירים לצרכן תוך מתן תגמול הוגן לחקלאים על ידי טיפול יסודי בשרשרת הערך, לרבות פערי התיווך בתוצרת החקלאית והגברת היעילות של המשקים החקלאים".

הכנסת המוצרים לפיקוח - לא יותר מאקמול לחולה סרטן

''הכנסת מספר מוצרים מצומצם לפיקוח היא לא יותר מאקמול לחולה סרטן ולא תעצור את השתוללות מחירי המזון בארץ'' כך אמר היום איציק אלרוב, מייסד תנועת "הצרכנים'' שיזמה את המחאה הצרכנית בישראל. ''הן מבקר המדינה והן המלצות דו"ח וועדת קדמי לבדיקת התחרות בשוק המזון קבעו שמנגנוני הפיקוח על המחירים כשלו כישלון חרוץ והם אינם ממלאים את תפקידם.  בנוסף לכך, ניסיון העבר מלמד כי באורח פלא הורדת מחיר המטרה כמעט אף פעם אינה מתגלגלת לצרכן, אלא לרוב נעצרת בשורת הרווח של המונופולים השולטים בשוק''.

אלרוב מוסיף, כי ''על מנת להוריד את מחיר מוצרי החלב, על משרדי החקלאות והאוצר לפתוח את שוק ייצור החלב לתחרות ולהורות על פירוקה של תנובה למספר חברות שיתחרו זו בזו. צעדים אלו יורידו את מחירי מוצרי החלב ומוצרים נוספים. שוק החלב בישראל מנוהל בשיטה סובייטית. הגיע העת להפכו לשוק תחרותי ומשוכלל, תוך התחשבות באינטרסים ההתיישבותיים של מדינת ישראל''.

דובר "ישראל יקרה לנו", אייל עופר, אומר היום בתגובה להודעה, כי החזרת הפיקוח היא "סגירת הדלת לאחר שהסוסים ברחו מהאורווה". עופר מציין כי אין זה מתפקידה של הממשלה ליצר מראית-עין של 'פיקוח' כאשר המחירים בכלל שוק המזון משתוללים. ''מאז יולי שעבר עלה מדד מחירי המזון של הלמ"ס ב-8%. ההעלאה רוחבית זו החלה מיד לאחר שהממשלה נתנה אישור להעלות את מחירי הלחם הלבן שבפיקוח. זוהי התוצאה האמיתית של הפיקוח: אישור ממשלתי להעלאות מוצרים בפיקוח משמש כסמן לכל השוק לתיאום מחירים כלפי מעלה. במקום להחליט עבור הציבור מה הם מוצרי המזון הספורים שעליו לצרוך כדי לשלם מחיר בפיקוח - מוטב היה לו הממשלה הייתה מפצלת את המונופולים ששולטים בשוק המזון ומורידה מחירים במוצרי תשתית שכולם צורכים: מים, חשמל וגז טבעי".

עופר מציין עוד כי מחיר הקוטג' ירד בעת המחאה החברתית ל-5 שקלים - מחיר שהוא עדיין רווחי לחברות, וכיום עלה שוב  ל-5.80 שקלים. הגבינה הלבנה נמכרה עד לפיקוח ב-6.5 שקלים. "הממשלה נזכרת רק כעת, לאחר שהציבור הוציא בשנתיים האחרונות מאות מליוני שקלים מיותרים על מוצרים אלה ודומיהם, להטיל פיקוח לא יעיל, וזאת לאחר שהסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה.פיקוח על מחירי מוצרי מזון מעטים הוא כמו מתן אקמול כטיפול לקריסת מערכות. בעת חרם הקוטג' הצליח הציבור לבדו, בתוך שבועיים, להוריד מחיר יותר מהר ויותר עמוק מאשר פעולת הממשלה בשנתיים וחצי". אומר עופר

מתנובה נמסר בתגובה: ''חלק מירידת המחיר בשמנת המתוקה ובגבינה הלבנה נובע מהרצון להבטיח מחיר נמוך לצרכן, שכן בבדיקה שערך המפקח התברר כי חלק משמעותי של ההנחות שניתנו על ידי תנובה לקמעונאים לא הועברו לצרכנים. לאור הנחיית ועדת המחירים כי היקף ההנחות המוכר ירד משמעותית נאלצת תנובה לצמצם את ההנחות הניתנות לרשתות השיווק לחנויות ולשוק המקצועי במוצרים המפוקחים. תנובה מקבלת את החלטת וועדת המחירים ומחיריה ירדו בהתאם. אנו ממתינים למסמכים הרשמיים כדי ללמוד את ההחלטה ולהבין את המשמעויות עבור תנובה''.

להלן המחירים החדשים של מוצרי החלב בפיקוח