הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות ומועצת הצמחים יסייעו בשיקום חממות שקרסו בסופה


הסופה הקיצונית שפקדה את ישראל החודש, גרמה נזקים כבדים לתוצרת החקלאית אך גם למבנים, בתי צמיחה, חממות ובתי רשת שקרסו כליל. בעקבות פניה של ארגון מגדלי הירקות, הודיעו היום משרד החקלאות ומועצת הצמחים כי יסייעו לחקלאים שהחממות שלהם קרסו. גובה הנזק נאמד ב-5 מליוני שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2013



נזקים לגידולים בחממות ובתי צמיחה. צילום: איתן פלדש - קנט

הסערה שפקדה את ישראל באמצע חודש דצמבר גרמה לנזקים כבדים מאוד למגדלי הירקות בכל רחבי הארץ, ובעיקר נגרם נזק כבד ל-120 דונם של מבנים, חממות ובתי רשת, שקרסו כליל.

מועצת הצמחים מבטחת את כל מגדלי הירקות בישראל אוטומטית בביטוח המכסה נזקים לגידולים, אך עם זאת, ביטוח המבנים הוא ביטוח רשות, ולכן רבים מהחקלאים לא ביטחו את עצמם וכך נותרו עם נזק כבד. לאור הקשיים של החקלאים לשקם את נזקי הסופה, פנה מזכיר ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח, למנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, ולמנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון, בבקשה לבצע פעילות משותפת כדי להחזיר את המגדלים למעגל הייצור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משרד החקלאות ומועצת הצמחים הודיעו היום כי הם נערכים לסייע לחקלאים לשיקום המבנים, שהנזקים שלהם מוערכים בכ-5 מיליוני ₪. עוד נמסר כי בזכות הביטוח מפני נזקי טבע שעשתה מועצת הצמחים נמנעו מקרי קריסה של משקים חקלאיים רבים.  להערכת מנכ"ל המועצה צבי אלון, החקלאים צפויים לקבל מהביטוח פיצויים בהיקף של כ- 100 מיליון ₪. מהשמאות שנערכת בימים אלה עולה, כי עיקר הנזקים הם בשטחי ירקות, הן בשטחים פתוחים והן בבתי רשת ובתי צמיחה. היקף שטחי הירקות המבוטחים הוא כ-400,000 דונם, מהם כ-80,000 דונם בתי רשת ובתי צמיחה.

בימים אלה נציגי הקרן עוברים בין כל החלקות שנפגעו וכבר אישרו נזקים רבים. יש לציין כי במטעי ההדרים שמבוטחים גם הם ע"י המועצה, והיקפם קרוב ל- 200,000 דונם, היו פגיעות מברד בעיקר, שלגביהם נערכות שמאויות בימים אלה. באזור המרכז ישנם מספר מטעי קליפים שספגו נזקים רציניים.

הפגיעה הקלה מקור וברד נרשמה בעיקר בגידולים טרופים כמו אבוקדו, בננות ופסיפלורה – רובם ככולם מבוטחים ע"י מועצת הצמחים והמגדלים, והיקפם כ-100,000 דונם.

הפרמיה השנתית של כלל הענפים שבמסגרת מועצת הצמחים (פירות, ירקות והדרים) מגיעה לכ- 20 מיליון שקל.

 "הסערה לימדה אותנו עד כמה חיוני ביטוח החובה של מועצת הצמחים לגידולים, אחרת משקים רבים לא היו יכולים לחשוב על התאוששות" אמר היום מזכיר ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח. "כולי תקווה, שהפעילות של המשרד והמועצה, לסייע גם בנזקי המבנים, תאפשר למגדלי הירקות שנפגעו מהסערה לחזור בהקדם לפעילות שוטפת".