הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


110 כדורי עופרת בגופו של שקנאי אחד


בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים ברמת-גן, לא האמינו שהשקנאי המצוי שהובא לחדר הניתוח יצליח לשרוד כל כך הרבה פגיעות ירי. בגופו נספרו לא פחות מ-110 כדוריות עופרת שגרמו לו להרעלה קשה בגופו. בקרוב הוא ישוב חזרה לטבע, לאחר שהוטרינרים בבית החולים הצילו את חייו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2013



צילום: טיבור יגר, הספארי ברמת גן

אל בית החולים לחיות בר של הספארי רשות הטבע והגנים ברמת-גן, מגיעים מדי שנה עשרות שקנאים מצויים פצועים, לאחר שנפגעו מקווי מתח או נורו בשטח ישראל ובמדינות השכנות. לאחרונה הגיע מקרה קשה במיוחד של שקנאי שנפצע מירי והגיע אל בית החולים במצב קריטי. ''לא מעט שקנאים הגיעו בשנים האחרונות לבית החולים. אולם שקנאי כזה לא ראינו מעולם'' כך אומרת היום שגית הורוביץ, דוברת הספארי ברמת גן.  ''כאשר הגיע על יד נהג החי-בולנס שלנו, הבחינו המטפלים כי הוא סובל מדימומים קשים בחלקי גוף שונים. הפגיעות כללו סדק בכנף ופגיעה ישירה בעין שגרמה לו לאיבוד ראיה. היה ברור שמדובר בפגיעות ירי אולם רק כאשר פוענחו צילומי הרנטגן שלו, הבינו המטפלים את גודל הזוועה: בגופו של השקנאי נספרו לא פחות מ-110 כדוריות עופרת. כמות העופרת האדירה, גרמה להרעלה קשה בגופו שהתבטאה בסימנים עצביים''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הווטרינרים בבית החולים מספרים כי למרבה המזל הכדוריות לא פגעו באיברים חיוניים, ולכן הצליח לשרוד. השקנאי הירוי מטופל כעת בתרופה נוגדת עופרת ובמקביל יעבור ניתוח לאיחוי הסדק בכנף. כאשר יחלים מההרעלה והכנף תתאחה, יוכל לשוב אל הטבע בתקווה שלא יתקל במהלך חייו ביורים נוספים

בספארי ברמת גן משערים כי חקלאי שביקש להרחיק שקנאים מבריכות הדגים ירה בו. הקונפליקט בין החקלאים לבין השקנאים מוכר וידוע מקדמת דנא. לא פעם, לאחר שחצו ימים ויבשות בזמן הנדידה, לאחר שלא אכלו במשך ימים רבים, משתלטים השקנאים על הבריכות ואוכלים חלק ניכר מהדגים. רוב החקלאים כיום מודעים למצב ומשתפים פעולה עם רשות הטבע והגנים כדי לנסות למנוע את התופעה. כחלק מהפתרון, מפוזרים דגים רבים בבריכות טבעיות על ידי הרשות וגם על ידי החקלאים עצמם שמפזרים לעיתים כמות השווה לכמות הגדלה בבריכות שלהם וכך מונעים הגעת שקנאים לבריכות הגידול המסודרות.

דרך נוספת להתגבר על הבעיה היא השבה לטבע של שקנאים שטופלו אצלנו בבית החולים לחיות בר ואינם יכולים לעוף. בשנים האחרונות, לא מעט שקנאים נכים מועברים לבריכות דגים טבעיות ונשארים שם, הם לא מסוגלים לעוף, אך נהנים ממזון רב ומחיים נוחים בטבע, כך למעשה הם מושכים לשם שקנאים נודדים שרואים אותם ומבינים שאם בבריכה יש שקנאים, אפשר להשיג שם גם מזון בשפע.
.

110 כדוריות עופרת. צילום הרנטגן של השקנאי, צילום באדיבות הספארי ברמת גן