הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החל ממחר: הצגת מחיר באגורות בודדות תחשב לעבירה


החל מה-1 בינואר 2014 יאסר על הצגת מחירים באגורות בודדות. הרשות להגנת הצרכן מודיעה כי תבצע פעולות אכיפה רחבות כנגד כל עוסק שימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים וינקטו נגדו הליכים בגין הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-12-2013



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לא עוד  9.99 ₪: החל מה-1 בינואר 2014 יאסר על הצגת מחירים עם אגורות בודדות. כנגד מי שיעשה כן יוגש כתב אישום בגין עבירת הטעייה, שהעונש עליה הוא עד שנת מאסר או קנס של 2 מיליון שקלים. מזה שנים רבות, נהוגה במשק הישראלי פרקטיקה של פרסום והצעת מחירים מחירים באגורות, כגון 9.99 / 4.79 / 58.76 ₪ ועוד, כשבפועל, במקרים בהם הצרכנים משלמים במזומן, הם אינם מקבלים עודף, ובפועל, נגבה מהצרכן מחיר גבוה יותר מזה שהוצג לו.

הרשות להגנת הצרכן הגיעה למסקנה כי איסור התנהלות פסולה זו של פרסום, הצגה ונקיבה של מחיר במטבעות שאינן בשימוש תסייע ביצירת שקיפות, הגינות והורדת יוקר המחיה. פרקטיקה זו היא מטעה ומהווה עבירה פלילית על חוק הגנת הצרכן, שכן מחיר זה אינו קיים, אינו אמיתי וכל מטרתו יצירת מצג של מחיר זול יותר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יחד עם זאת הוחרגו שירותים שהגביה בגינם היא על פי פעימות מונה, כגון: דלק, טלפון, חשמל, מים, גז וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי רשות מרשויות המדינה, לרבות רשות המסים וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי שלטון מקומי כגון, עירייה או מועצה ועוד ; מאחר ומדובר במחיר עבור שירות שאף פעם לא נצרך בפועל ביחידה אחת, כלומר פעימת מונה אחת, ובמקרים רבים המחיר שנקבע על ידי העוסק לפעימה אחת יהיה מחיר נמוך מ- 10 אג'.

לגבי רכישת מוצר לפי משקל, המחיר יהיה עגול ל-100 גרם, חצי ק"ג, ק"ג  וכיו"ב. לפי חוק בנק ישראל ככל שיש מחיר באגורות בודדות יש חובת עיגול: פחות מ-5 אגורות העיגול הוא כלפי מטה ומעל 5 אגורות עיגול המחיר הוא כלפי מעלה". לגבי תשלום בכרטיס אשראי החיוב צריך להיות לפי המחיר הנקוב.

הרשות להגנת הצרכן מודיעה כי תבצע פעולות אכיפה רחבות כנגד כל עוסק שימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים וינקטו נגדו הליכים בגין הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן  הרשות מציינת כי ניתן היתר מיוחד לעוסקים בודדים שמוצריהם תומחרו חודשים רבים לפני הגעתם לחנות או נמצאו כמלאי בחנות לציין בשלט נפרד את מחירו החדש של המוצר. במקרים בהם התחייב העוסק, שקיבל היתר, לעגל את כל המחירים כלפי מטה ניתן לו היתר להסתפק בשילוט כללי לפיו, "כל המוצרים שעל גביהם מחיר בהילך לא חוקי, מחירם הוא המחיר העגול כלפי מטה" 

רשימת העוסקים להם ניתן היתר מפורסמת באתר הרשות. הצרכן יוכל להבחין בברור בעוסקים שבחרו להתחייב על עיגול מחירים כלפי מטה ובכך להוריד את המחיר

שר הכלכלה נפתלי בנט : "במשך שנים הרוויחו הקמעונאים פעמיים – גם הציגו שיווקית מחיר נמוך יותר שמטעה את הצרכן, וגם גבו בפועל סכומים עודפים מהצרכן. אני מאמין בהגינות במסחר, והחלטה זו תסייע לקמעונאים לנקוט בהגינות. הצרכן הישראלי יחסוך את אותן אגורות שמתווספות לסכומים גדולים. זו הצהרת כוונות שלא ניתן יותר להטעות את הצרכן הישראלי. שימו לב צרכנים – ההנחיה תאפשר לכם להגיש תביעות ייצוגיות במקרה שתתקלו בהפרה של הנחייה זו. אני רוצה להודות לרשות לסחר הוגן אשר העבירה החלטה שכבר הרבה שנים מנסים להעביר".
הממונה על הרשות עו"ד תמר פינקוס: "אני שמחה על כך שלאחר מאבק ממושך של הרשות בסוגיה מטעה זו ניתן גיבוי מלא של שר הכלכלה מר נפתלי בנט למהלך זה . הגנת הצרכן מתפרסת על מכלול היחסים בין הצרכן לעוסק החל מהצגת מחירים, שקיפות מרבית במחיר, שקיפות תנאי העסקה, גילוי נאות, עבור לקיום תנאי המבצעים המוצגים לצרכן בין בקניה פרונטלית ובין בקניה מקוונת וכלה בסחר הוגן ".