הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק איסור הציד חוזר לדיון בכנסת


ועדת הפנים והגנת הסביבה ביקשה לקבל את רשימת ה'מפעלים הראויים' שיש להם היתרי צייד, וכן את רשימת כל הציידים המורשים, כך הודיעה היום יו''ר הוועדה חה''כ מירי רגב בדיון ראשון על הצעת החוק להגנת חיית הבר. בסקר שנערך עבור החברה להגנת הטבע עולה כי 72 אחוזים מהציבור בישראל סבור כי יש לאסור בחוק את הצייד הספורטיבי של חיות בר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-01-2014



צבי ארצישראלי. צילום: אסף מירוז - החברה להגנת הטבע

מי יגן על חיות הבר ? למעלה משלוש שנים לאחר שהונח לראשונה על שולחן הכנסת, דנה היום (ד') ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתיקון לחוק הגנת חיות הבר. בתום הדיונים שיכריעו אם לערוך שינויים בנוסח ההצעה, יעבור החוק החדש לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

בחודשים האחרונים הצליח השר להגנת הסביבה עמיר פרץ להחזיר את הדיון על הצעת החוק על רקע סדרת אירועים אכזריים בהם ציידים בלתי חוקיים כרתו ראשי צבאים ודורבנים ותלו אותם על גדרות בכניסה לשמורות טבע בצפון. מעשים אלה באו בעקבות המלחמה הבלתי מתפשרת של רשות הטבע והגנים בציד הבלתי חוקי. "מי שחושב שאפשר לעבור לאלימות ולנסות להעביר לנו מסרים דרך ראשי בעלי חיים כרותים, לא מבין שזה רק מגדיל את המוטיבציה שלי להעביר את התיקון לחוק" אמר השר אז השר פרץ.

יו''ר ועדת הפנים והגנת הסביבה חה''כ מירי רגב, ביקשה לקבל את רשימת ה'מפעלים הראויים' שיש להם היתרי צייד, וכן את רשימת כל הציידים המורשים. במהלך הדיון הסוער התברר שהביטוי 'מפעל ראוי' הוא למעשה כינוי למחסן נשק.  לשאלתה של יו"ר הוועדה מי צד תחת הביטוי 'מפעל ראוי', ענה מנהל אכיפה ברשות הטבע והגנים רוני מלכא: "בני המשק. הם עובדים בקיבוץ". "כלומר, מי שמגרש את החיות זה החקלאי על אדמתו? שאלה רגב. ''זאת אומרת שכל חקלאי על אדמתו יכול וצריך לגרש את הגורמים המזיקים לו באמצעות רעש, סינוור ואחד הכלים זה ציד? אם כך, לכל חקלאי ובעל משק צריכה להיות קבוצת עובדים שיש להם רישיון לציד? למה לא?" אמרה רגב. רפיק חלבי הוסיף ושאל האם תושב דליית אל כרמל יכול לירות בחזיר בר שמתקרב לביתו, ועל כך ענה רוני מלכא: "לא, רק מפעל ראוי''. יו"ר הוועדה מירי רגב: "עכשיו הכל ברור. מדובר בהפרטה. הציידים יהיו בכסף".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ אמר בדיון כי "אין כוונה לבטל רישיונות ציד קיימים וכי צריך לענות על דרישת בג"ץ לפתוח רישיונות גם לאחרים. ''שוקלים כיצד להגביל מי שיש לו 'מפעל ראוי'. שלא בגלל צמצום רישיונות יבוא מישהו אחר ויעשה זאת במקום מי שעשה עד כה. המגמה היא להגביל את היקפי הציד ולהחמיר את הענישה על מפרי החוק. שלא ייווצר מצב שמוציאים קבוצה אחת ומכניסים אחרים. הכל יוכרע בתקנות". אמר השר פרץ

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב: "לא יהיה שום דבר בתקנות. כל התקנות יהיו בחוק". השר פרץ: "אין בעיה להכניס לחקיקה. נבדוק את הטענות שיש כאילו סמכות מנוצלת לרעה. נשמע את כולם אבל זה לא יגרום לנו לסגת. חייבים לשנות ולהסדיר את הצייד. היום זה ג'ונגל. כל אחד עושה ככל העולה על רוחו".

יואל שוהם, ארגון הציידים: "יש בעלי 'מפעל ראוי' שמרוויחים הרבה כסף. הם משכירים נשק עבור כסף, ולא במקום שבו נמצא ה'מפעל'. לאחרונה בעל 'מפעל ראוי' השכיר 15 רובים לצייד הדררות, התוכי הקטן שמזיק למטעי שקדים. במשך שבועות רבים הרגו את הדררות שהזיקו. מה הקשר של מטעי שקדים ליד חדרה לקיבוץ מגל בעמק בית שאן שבו שוכן ה'מפעל הראוי'?

72 אחוזים מהציבור: יש לאסור בחוק צייד ספורטיבי של חיות בר


התיקון לחוק הגנת חיות הבר, מציע בין היתר לאסור בישראל את הצייד הספורטיבי למטרות פנאי, המותר כיום על פי החוק. במהלך השנים שחלפו מאז עלתה הצעת החוק לראשונה, היא עוררה התנגדויות רבות, בעיקר מצד ציידים. אומנם בארגונים הסביבתיים נערכים למאבקים מול המתנגדים לחוק, אך סקר מיוחד שבוצע השבוע לקראת הדיון על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה עבור החברה להגנת הטבע, הפועלת לקידום התיקון לחוק, מגלה כי 70 אחוז מהמשיבים סבורים כי יש להחמיר את הענישה בגין פגיעה בחיות בר, ו-72 אחוז השיבו כי יש לאסור בחוק צייד ספורטיבי של חיות בר למטרות פנאי. רק 15 אחוז מהציבור מתנגדים לתיקון החוק, כלומר הם בעד המצב הקיים, המתיר צייד ספורטיבי של חיות בר למטרות פנאי. עוד מגלה הסקר כי 38 אחוז מהציבור סבורים כי המדינה עושה מספיק על מנת להגן על חיות הבר שבתחומה, לעומת 26 אחוז שענו כי המדינה אינה עושה מספיק.

סמנכ"ל החברה להגנת הטבע, ניר פפאי: "הנתונים מוכיחים כי הציבור בישראל מכיר בצורך הקריטי להגביר בצורה משמעותית את ההגנה על חיות הבר שלנו. לצורך כך נדרש קידום חקיקה מודרנית ואפקטיבית, החמרת הענישה והאכיפה, ביטול הצייד הספורטיבי למטרות פנאי ומתן כלים מתאימים בידי פקחי רשות הטבע והגנים להתמודדות עם האתגרים הרבים העומדים לפתחם, בתפקידם החשוב של שמירה והגנה על חיות הבר של ישראל. אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות להיות קשובים לרחבי לב הציבור ולקדם את החקיקה".