הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נתניהו: יש להפסיק את ההקפאה בקיבוצים ולחדש את הבניה


כבר למעלה משנה מתעכבת בנייתן של כ-1,000 יחידות דיור בקיבוצים, בעקבות מחלוקת על מסלול שיוך הדירות והקפאת חתימת רשות מקרקעי ישראל על היתרי הבניה. בתום פגישה שהתקיימה השבוע בלשכתו של נתניהו, הורה ראש הממשלה לוועדה הבוחנת את הנושא לפתור אותו במהירות ולחדש את הבניה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-01-2014



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ראש הממשלה נתניהו מתערב במשבר הבניה בקיבוצים: בפגישה שנערכה בלשכת ראש-הממשלה בכנסת, בהשתתפות מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, והצוות הקיבוצי בראשות מזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי, הורה ראש הממשלה לפתור את משבר הדיור בקיבוצים, שנוצר בעקבות עצירת חתימת רשות מקרקעי ישראל על היתרי הבניה לקיבוצים.

בפגישה השתתפו גם בכירים במשרד השיכון והאוצר, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן, יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית יונתן בשיא, עו"ד מיכי דרורי יועמ"ש התנועה הקיבוצית ויו"ר התאחדות הארגונים הקיבוציים ניר מאיר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפגישה, שהתנהלה באוירה חיובית, נערכה ביוזמת המזכ"ל ברושי, שביקש את התערבות ראש הממשלה לביטול מדיניות רמ"י שהקפיאה ב-15 החודשים האחרונים היתרי בניה לקיבוצים לאור מחלוקת על מסלול השיוך בקיבוץ.  "מדיניות המינהל בלתי נסבלת, הקיבוצים הם חלק מהפיתרון הלאומי למצוקת הדיור. יש לנו יכולת לבנות אלפי יחידות דיור" אמר ברושי בפגישה, ווהציג לראש הממשלה תכנית להקטנת החיכוך: יציאת רשות מקרקעי ישראל מ'שטח המחנה' (הקיבוץ), ורכישת זכויות הבנייה בשטח בידי הקיבוץ, במחיר של 3.75% ממחיר הקרקע, בדומה למחיר ששילמו הרוכשים במבצע ההיוון בערים. כך יישאר מעמד הקיבוץ כחוכר הראשי.

מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן דיבר על הדחיפות בהיתרי בנייה לאור הביקוש הגדול, ומאות משפחות החשות תסכול עקב חוסר הצדק שבמדיניות המינהל. עו"ד מיכי דרורי פנה לרוה"מ ואמר "אדוני הוביל רפורמה חשובה להקטנת החיכוך בין בעלי דירות בעיר למינהל, אנחנו מבקשים לא פחות, אבל גם לא יותר. אפשרו לנו לנהל את עניינינו בתוך הקיבוץ, ללא המינהל". ניר מאיר הזכיר כי השבוע הסתיים 'הסדר הקיבוצים' שהושג בעזרת המדינה והבנקים ובמאמץ אדיר של הקיבוצים להחזיר חובות. ''תנו לנו לנצל את תהליכי הקליטה כדי לצמוח. המודל שישאיר את הקרקע בידי האגודה הוא העתיד שלנו'' אמר מאיר. יונתן בשיא ציין שבעשור האחרון המינהל נכנס יותר מדי לחיי הקיבוץ והתהליך חייב להיגמר.

נתניהו הכריע כי "יש להפסיק את ההקפאה בקיבוצים, ולחדש את הבניה". הוא הורה לצרף את מנכ"ל משרדו הראל לוקר לוועדה הציבורית בראשות מנכ"ל המינהל בנצי ליברמן, שלה מנדט לנסח מסלול נוסף של שיוך דירות בקיבוץ. "אם לא תגיעו להסכמה, לוקר יעמוד בראש הוועדה. תנו לבנות" פסק רוה"מ.

ברושי סיכם את הפגישה ואמר: "אני שמח שראש הממשלה הבין את הבעיה הקשה, ומקווה שאכן יתקבלו החלטות בתיאום איתנו, על מנת לאפשר בניה, גידול וצמיחה בכל קיבוץ ברחבי הארץ". הוא הודה לשר החקלאות ומנכ"ל משרדו על מעורבותם למען ההתיישבות העובדת כולה. במקביל, נמשכות ההכנות של למאבק ציבורי-תקשורתי, ופוליטי, באם לא תגובש הצעה שתאפשר את חידוש הבניה בקיבוצים בתנאים הוגנים בכל חלקי הארץ.

בהתייחסו לבקשה נוספת של מזכ"ל התנועה הקיבוצית לבדוק את החלטת האוצר לבטל תקציב לשיקום תשתיות ב"יישוב הוותיק" (תקציב שנתי של 100 מיליון ₪ לעשר שנים, עליו החליט נתניהו בישיבת הממשלה בדגניה), אמר נתניהו כי הנושא ייבדק על ידי מנכ"ל משרדו בהקדם. ברושי ציין כי הכוונה היא להחזיר ב-2014 את מלוא התקצוב- 100 מיליון ₪.