הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לאחר 22 שנה: המדינה תשלם לחקלאים 50 מליון ₪ על עיכוב בפיצוי נזקי אסון טבע


המדינה תפצה אלפי מגדלי פירות, בגלל עיכוב של שנים רבות בתשלום הפיצויים שהגיעו להם בעקבות נזקי אסון הטבע של חורף 1991-1992. מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות: ''חלק מהמגדלים שנפגעו כבר אנשים מבוגרים ואנו רוצים שהם יקבלו את הפיצוי בימי חייהם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-01-2014



צילום ארכיון: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

צדק היסטורי: לאחר עיכוב של שנים רבות בתשלום פיצויים על נזקי אסון טבע שארע בישראל לפני כשני עשורים,  כ-4000 מגדלי פירות יקבלו מהמדינה הפרשי הצמדה בסכום של 50 מיליון שקלים. הסכום נקבע כפשרה בתום הליך משפטי ממושך.

החורף בשנים 1991-1992 היה חורף קשה במיוחד, והקשה ביותר שידעה עד אז החקלאות הישראלית. בשנים אלו פקדו את ישראל גשמים רבים, סופות שלגים, רוחות, ברד והצפות. ממשלת ישראל הכריזה על החורף כאסון טבע ובעקבות כך הוקמה ועדת זכאות שמטרתה הייתה לבחון את זכותם של חקלאים לפיצויים מהמדינה. הועדה המליצה על פיצויים כספיים לענף החקלאות, והתחשיבים בוצעו לפי ערכי שנת 1992. המגדלים אומנם קיבלו את הפיצוי על הנזקים שנגרמו ליבולים הרבים שירדו לטמיון, אולם הסכום ניתן להם לאחר שנים רבות כשהוא אינו צמוד למדד המחירים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ארגון מגדלי הפירות סרב להשלים עם ה'תספורת' בתשלום והגיש תביעה באמצעות עו"ד שאול פלס לקבלת הפרשי ריבית והצמדה. התביעה נדונה במספר ערכאות והגיעה עד לבית המשפט העליון שקבע בחודש מאי 2011 כי המגדלים זכאים לפיצוי על העיכוב בתשלום. בעקבות הפסיקה, החלה התדיינות עם משרד האוצר לגבי גובה הפיצוי, שנמשכה אף היא זמן רב.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות איציק כהן, פעל עם כניסתו לתפקיד להאצת הליכי ההידברות עם האוצר כדי להביא את ההליך שנמשך כבר 22 שנים לסיומו. "חלק מהמגדלים שנפגעו כבר אנשים מבוגרים ואנו רוצים שהם יקבלו את הפיצוי בימי חייהם'' אומר כהן. ''המאבק הממושך והצלחתו הוא הוכחה נוספת לחשיבות של ההתארגנות של החקלאים במסגרת משותפת. אלמלא הארגון המגדלים לא היו זוכים לראות את הכסף שמגיע להם''.

תשלום הפרשי ההצמדה למגדלים יארך מספר חודשים בשל הצורך לאתר את המגדלים ולקבוע את החלק היחסי שמגיע לכל אחד מהם. הארגון קרא למגדלים להתאזר בסבלנות עד להשלמת תהליכי הבדיקה והעברת הכספים.

נזקי הסופה האחרונה

עכשיו נותר רק לקוות, שהסיפור לא יחזור על עצמו לאחר הסופה האחרונה שפקדה את ישראל בחודש דצמבר האחרון. על פי נתוני חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, היקף הנזקים לחקלאות מוערכים בכ-100 מליון שקלים נכון להיום, אולם את ההיקף הסופי של הנזק ניתן יהיה לקבוע רק בחודשים הקרובים, לאחר אומדן הפגיעה המתמשכת בגידולים לאחר הסופה.

לדברי מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות איציק כהן, הסופה האחרונה גרמה נזקים כבדים לתשתיות, לצד פגיעה בגידולים רגישים כמו בננות, אבוקדו ופסיפלורה כתוצאה מהקרה שאירעה לאחריה. "הפיצוי של 50 מיליון שקל עבור הסופה שעברה, הצטבר בגלל הפיגור בתשלום הפיצויים. אני מקווה שהמדינה למדה לקח ושלא נמתין שוב 20 שנה. לחקלאים מגיע פיצוי- אז יש לתת להם ולגמור את הסיפור".