הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי הירקות: יבוא ללא מכס - החלטה שגויה ללא תועלת לציבור


אתמול הודיעו שרי האוצר והחקלאות, על הפחתת מכסים מיידית שתאפשר יבוא פטור ממכס של ירקות, זאת לאור המחסור המסתמן בשווקים עקב נזקי הסערה בחודש שעבר. במכתב דחוף לשר החקלאות מוחה מזכיר ארגון מגדלי הירקות על ההחלטה: ''בשווקים נמכרת כיום תוצרת איכותית במחירים ראויים, אך יש גורמים המעלים את המחירים באופן מלאכותי. היחידים שירוויחו מהיבוא הם היבואנים, ולצרכנים לא תהיה מכך כל רווחה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2014



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"אנו רואים בחומרה את החלטתך המשותפת עם שר האוצר, לאפשר יבוא פטור ממכס על ירקות מסוגים שונים, וזאת כמחטף, ללא היוועצות עמנו, בצעד שרק ייקר עוד יותר את הוצאותיו של הצרכן". כך כתב הבוקר (ב') מזכיר ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח במכתב דחוף לשר החקלאות ח"כ יאיר שמיר. במכתבו מוחה יפרח על ההחלטה השגויה לדבריו, להתיר יבוא של חמישה מיני ירקות ללא מכס, בלא היוועצות עם ארגוני המגדלים.

אתמול הודיעו שר האוצר יאיר לפיד ושר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, על הפחתת מכסים מיידית שתאפשר יבוא פטור ממכס של עגבניות, מלפפונים, קישואים, חצילים וחסה, זאת לאור המחסור המסתמן בשווקים ובמטרה למנוע התייקרותם בעקבות נזקי הסופה שפקדה את ישראל בחודש דצמבר. ''בעקבות הסופה והקרה שהתרחשה אחריה, מסתמן מחסור בירקות בסיסיים בשווקים המקומיים, וכתוצאה מכך מחירי הירקות האמירו. על מנת לווסת את עליית המחירים ולהקל על הצרכנים, החליטו השרים לפתוח ליבוא ענפים שעל פי ההערכה מסתמן בהם מחסור בתקופה הקרובה. על חלק מהפירות והירקות הוחלט לאפשר יבוא פטור ממכס עם הגבלת מכסות, זאת כדי לא לפגוע בחקלאים ובגידול הישראלי'' נאמר בהודעה המשותפת לשני המשרדים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במכתבו לשר החקלאות, מתריע מזכיר ארגון מגלדי הירקות מאיר יפרח,  כי החקלאים ייפגעו פעמיים - פעם אחת כתוצאה מנזקי הסופה ופעם ביצירת תחרות חסרת תועלת, שתוביל לסל מזון יקר יותר בתקופת היבוא: "ראשית, מחיריה של תוצרת מיובאת אינם זולים כלל וכלל, גם כי נזקי החורף פגעו בתוצרת החקלאית בכל מקום באזורנו, מה שגורם למחסור ולעליית מחירים גם בתוצרת המיובאת, ויבוא מרחוק כרוך בהוצאות שינוע יקרות, שהופכות את התחרות, שקיוויתם להשיג, לבלתי ישימה".

יפרח מוסיף במכתבו לשר החקלאות ומבהיר "מאז נזקי הסערה נקטפו שטחי ירקות בארץ באזורים שלא נפגעו, והמחירים שמקבלים החקלאים דומים למחירים המקובלים בתקופה זו של השנה. המחירים של התוצרת המיובאת יהוו סמן ימני לעליית המחירים של התוצרת המקומית, שכן נפעל לכך שהחקלאי לא יפסיד בתחרות מול התוצרת המיובאת''.

כבוד השר, צר לי על כי האנשים הטובים במשרד החקלאות לא עצרו את צעדך, שכן מניסיונם הם יודעים שהיחידים שמרוויחים מיבוא מעין זה הם היבואנים, ולצרכנים לא תהיה מכך כל רווחה. כמו כן הרשה לי לציין, כי בשווקים נמכרת כיום תוצרת איכותית במחירים ראויים, אך יש גורמים המעלים את המחירים באופן מלאכותי, ליצירת הרושם של מחסור והתייקרות. יש לפעול באומץ נגד פער התיווך בין המחיר משקבל החקלאי לבין המחיר בו נמכרת התוצרת ולא לחפש פתרונות במקום הלא נכון. אנחנו מעריכים שכוונותיך היו טובות, אך חבל שהוטעית לחשוב שזו הדרך הראויה להוזיל את סל הירקות בישראל''

בסיכום המכתב מצוין יפרח כי מגדלי הירקות יעקבו אחר המחירים "ובתקופת זמן גם נוכיח שלציבור לא תהיה מכך כל תועלת מלבד, כאמור, הרווח ליבואנים והפגיעה במגדלים. אנו גם מקווים שבעתיד, בתקופה בה ירדו מחירי הירקות דרמטית בשל עודפים, תמצאו דרך לסבסד את החקלאים לפחות בשווי של שיעורי המכס שאתם מפחיתים כיום".