הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רמת השרון: החל פרויקט הטיפול בזיהום הקרקע הקשה ביותר שהתגלה בישראל


לאחר שנים של מחקרים, איתור וזיהוי מרכיבי הזיהום וניסיונות להשיג מימון, מודיעה היום רשות המים על תחילתו פרויקט שיקום הקרקע באזור מפעל תע''ש ברמת השרון. מדובר בזיהום חמור של מי תהום בשטח של כ-16 קמ''ר בהיקפים גדולים שטרם נודעו בארץ ובמגוון רחב של מזהמים קשים מאוד, שחלקם התגלה לראשונה בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-01-2014



צילום: החברה להגנת הטבע

בסקר רחב היקף שביצעה רשות המים במתחם תע''ש (התעשייה הצבאית) ברמת השרון, התגלה לפני מספר שנים זיהום חמור של מי תהום, בהיקפים גדולים שטרם נודעו בארץ ובמגוון רחב של מזהמים קשים, שחלקם התגלה לראשונה במי התהום בישראל. לאחר שנים של מחקרים, עבודות שטח, מיפוי, זיהוי מרכיבי הזיהום וניסיונות להשיג מימון, מודיעה היום (ג') רשות המים על תחילתו של שיקום האזור. ''במסגרת הפעילות העקבית לשמירה ושיקום מקורות המים בישראל כמקור טבעי חשוב ובר קיימא, הצליחה רשות המים להשיג תקציב של 600 מיליון ₪ בחסות משרד ראש-הממשלה למימון פעולות השיקום''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כתם הזיהום משתרע על שטח של כ-16 קמ"ר, והוא עדיין מתפשט ומאיים לזהם קידוחים נוספים באזור תל אביב והרצליה. נפח מי התהום המזוהמים מוערך בלמעלה מ- 630 מיליון מ"ק. בעקבות הזיהום נסגרו 11 קידוחי הפקת מי שתייה באזור רמה"ש ותל-אביב. מדובר במגוון מזהמים קשים ובעייתיים שאותרו לראשונה ואין בארץ ניסיון בטיפול במזהמים אלו, כגון: פרכלורט (המשמש כדלק טילים), כלוראט, כרום, חומרי נפץ ותוצרי הפירוק שלהם, ניטראט וחומרים אורגניים נדיפים. גם בעולם טרם הוקם מתקן המטפל במכלול מזהמים בהם יש לטפל.

כשלב מקדמי והכרחי לקראת יישום תכנית שיקום מלאה, האמורה למזער משמעותית את כתם הזיהום במי התהום, חתמה רשות המים עם חברת Enviogen האמריקאית, במיזם משותף עם חב' "שיכון ובינוי מים" על הסכם להקמת פיילוט למשך שנה, שבו יבחנו טכנולוגיות חדשניות שטרם נוסו בארץ. המתקן תוכנן במשך מספר חודשים ונמצא בהרצות, ובימים אלו יתחיל לפעול. הפיילוט יבחן את ישימות הטכנולוגיה, ויתקבל אומדן בדבר עלויות הטיפול. מידע זה ישמש להכנת המכרז להקמת מתקן בסדר גודל של 600 מק"ש, שיהיה המתקן הגדול ביותר בעולם להרחקת פרכלורט ומזהמים נוספים.

כיום, המתקן הגדול בעולם נמצא בהנדרסון, לאס ווגאס, והוא מטפל בפרכלורט בריכוזים של 600 מג"ל, ומפיק 240 מק"ש, בעוד בישראל מדובר על 800 מג"ל בהפקה של 600 מק"ש. בנוסף, בישראל יש מזהמים נוספים שאינם נמצאים שם, כמו RDX. מדובר על טיפול ביולוגי שבו חיידקים יפרקו את הפרכלורט ל-CL וחמצן, ללא שאריות היוצרות מטרד סביבתי. אופן זה של טיפול הוא ידידותי לסביבה יותר מכל טיפול ממברנלי או מחליפי יונים המותירים פסולת רעילה אותה יש לפנות לאתרי סילוק. הטיפול נעשה בריאקטורים ביולוגיים להם מוסף מקור פחמני כמוסר אלקטרונים (כחומר מחזר) וחומרי הזנה. בסוף התהליך יש ליטוש באמצעות פחם פעיל ומחליפי יונים להרחקת שאריות של מרכיבים אורגניים וכגיבוי נוסף להרחקה טוטאלית של פרכלורט לריכוז של כמעט מתחת לסף הגילוי (4ppb).

כאמור, הקמת הפיילוט הסתיימה והוא מתחיל לפעול בימים אלו.