הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בטרומית: בע''ח יימסרו לאימוץ רק לאחר עיקור או סירוס


הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק של חה''כ איתן כבל וחברי כנסת נוספים, הקובעת כי כלב או חתול ללא בעלים יימסרו לאימוץ מארגון למען בעלי חיים, מתקן מוגן או מתקני רשות מקומית רק לאחר שיעברו ניתוח עיקור או סירוס על ידי וטרינר מקומי. מטרת הצעת החוק היא לצמצם את מספרם של בעלי החיים הנטושים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-01-2014



צילום ארכיון: מתן קידר

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק צער בעלי חיים (תיקון – חובת עיקור או סירוס של כלבים וחתולים) של ח"כ איתן כבל מסיעת העבודה וקבוצת ח"כים.  הצעת החוק נועדה לקבוע כי כלב או חתול שאין לו בעלים, יימסר לאימוץ מארגון למען בעלי חיים, מתקן מוגן או מאורת רשות, רק לאחר שיעבור ניתוח עיקור או סירוס על ידי וטרינר מוסמך, בחריגים מסוימים.

כמו כן, רשות מקומית תהיה רשאית לגבות אגרה מאדם שמאמץ כלב או חתול ממתקן הרשות, עבור העיקור או הסירוס של בעל החיים. בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "מטרת הצעת החוק היא לצמצם את מספרם של כלבים וחתולים נטושים, עזובים ומשוטטים, באמצעות עידוד ניתוח עיקור וסירוס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדינת ישראל מתמודדת עם תופעה נרחבת של כלבים וחתולים נטושים וחסרי בית. בעלי חיים אלו סובלים סבל רב, ורבבות רבות מהם אף מומתים מדי שנה על ידי הרשויות בישראל. על פי השירותים הווטרינריים, בעלי חיים נטושים וחסרי בית מהווים סכנה ממשית להתפרצות מחלת הכלבת, ונשמעות אף טענות על פיהן הם מסכנים חיות בר רבות בישראל.

התרבות היתר של כלבים, וכתוצאה מכך הלכידה וההריגה ההמונית שלהם בכלביות עירוניות ברחבי ישראל, נובעת בראש ובראשונה מהחזקת כלבים באופן בלתי אחראי ואי-מניעת התרבותם. המצב דומה גם לגבי חתולים. קיימת הסכמה גורפת של כל הארגונים המטפלים בבעלי חיים כי הדרך ההומאנית ביותר להתמודד עם ריבוי כלבים וחתולים משוטטים היא באמצעות סירוס ועיקור.

כיום, מקובל בארץ ובעולם למסור כלבים וחתולים לאימוץ בתמורה ל"דמי אימוץ". כך פועלים ארגונים רבים שמתמחים במסירת כלבים וחתולים. לדמי האימוץ תפקיד חשוב בתהליך: הם מאפשרים לממן את החיסונים שנדרש לקבל הכלב או החתול, את ביצוע ניתוח העיקור או הסירוס, וכן מהווים "דמי רצינות" אשר מגבירים את הוודאות שהמאמץ שקל ברצינות את החלטתו והבין את האחריות המוטלת עליו כאשר החליט לאמץ בעל חיים. הרשויות, בניגוד לארגונים וולונטריים, נדרשות להסמכה בחקיקה על מנת שיוכלו לגבות תשלום עבור ביצוע הניתוח, ועל כן מוצע במסגרת תיקון זה להתיר לרשויות לגבות אגרה זו".

39 ח"כים תמכו בהצעה ו-9 התנגדו לה. ח"כ אחד התנגד. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בה להכנתה לקריאה הראשונה.