הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוקרת ישראלית צעירה חשפה תגלית ברמה בינלאומית


יובל בר, היא המחברת הראשית של מחקר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת היוקרתי PLoS One. המחקר מגלה לראשונה בעלי חיים הנושאים בגופם לוחות זעירים בגודל רבע אורך גל אור. ''התוצאה המפתיעה נוגעת להתנהגות האור כאשר הוא עובר דרך בעלי חיים שקופים'' אומרים החוקרים. יובל היא חוקרת צעירה שלמרות לקויות הלמידה מהן היא סובלת הצליחה להגיע להישגים מרשימים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2014



מרכז התמיכה לסטודנטים עם מוגבלויות, צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון

מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון בנגב, מצא לראשונה, כי בעלי חיים נושאים בגופם לוחות זעירים בגודל רבע אורך גל אור. מדובר בבעלי חיים המצויים בפלנקטון - צבר של אורגניזמים זעירים, השוחים ובעיקר נסחפים במימי האוקיינוסים והימים, כמו גם במאגרי מים מתוקים.

יובל בר, חוקרת צעירה הסובלת מלקויות למידה ומלקויות אחרות, היא המחברת הראשית של המחקר החושף את התגלית הבינלאומית, ושהתפרסם בסוף השבוע בכתב העת היוקרתי PLoS One.  לדברי המרצים שלה, יובל הינה חוקרת "מבריקה, חכמה ובעלת מוטיבציה מרשימה".  הלקויות מהן היא סובלת הקשו עליה בלימודיה לתואר הראשון, ואף התבטאו בציונים שהיו רחוקים מלשקף נאמנה את יכולותיה. למחקר שותפים פרופ' נדב ששר ופרופ' יוסי רוזן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"לוחות אלו, שכמוהם נפוצים במכשירי אופטיקה רבים, הופכים קרן אור בעלת קיטוב ישר לקיטוב מעגלי. פירוש הדבר שוקטורי השדה האלקטרומגנטי של האור נכנסים ללוח בכיוון קבוע ויוצאים ממנו כשהם נעים בתנועה ספירלית. למיטב ידיעתנו, היצורים שנבדקו הם הראשונים אשר ידוע עליהם כנושאים את הלוחות הללו", מציינים החוקרים.

פרופ' נדב ששר: "תלמידי שנה ג' במדעי הטבע יכולים לבצע פרויקט מחקרי שבו הם משתלבים במחקר במעבדות. ואולם, ציוניה של יובל לא אפשרו לה להצטרף לפרויקט. אבל לא בעלת מוטיבציה כמו יובל בר תוותר על המחקר ובמסגרת התוכנית לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית, נמצא לה בית ומקום ראוי". יובל בר ממשיכה כיום את לימודיה לתואר שני באוניברסיטת תל אביב.

יובל ביצעה פרויקט משל עצמה, שילבה יחדיו את תחומי הביולוגיה והפיזיקה, זיהתה תופעה ביו-פיסית ייחודית, קרבה חוקרים משני תחומי דעת ואף יצרה קשר עם חוקר יפני מומחה בתחום.

"התוצאה הינה תגלית ברמה בין לאומית הנוגעת להתנהגות האור כאשר הוא עובר דרך בעלי חיים שקופים'' אומר פרופ' ששר. ''התוצאה היתה מפתיעה כל כך, שנשלחה לחוות דעת אל מספר רב של שופטים – חוקרים מובילים בעולם בתחום ראיית בעלי חיים. למותר להדגיש, כי ההתלהבות שלהם מהתוצאות ומהמאמר הביאה את חלקם לוותר על זכותם לאנונימיות ולחתום על חוות הדעת שלהם בשמם".

לאחרונה נחנך באוניברסיטת בן גוריון מרכז ייחודי  המעניק תמיכה ומעקב אחר סטודנטים בעלי לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, מוגבלויות פיזיות, נפשיות ואחרות.