הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר פרץ: הציבור רוצה בשמירת הטבע; אצל מקבלי ההחלטות יש נתק מוחלט


השר להגנת הסביבה שהשתתף היום בכנס ירושלים ה-6 של החברה להגנת הטבע, מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות בנושא פרויקט הרכבת לאילת. ''שר הפנים מנסה להשפיע על החלטת מועצת גנים ושמורות טבע במינוי 5 חברים חדשים למועצה. כאשר רוצים לדרוס את הטבע - אנחנו נעמוד בדרככם, אבל כשרוצים לדרוס את החוק - אסור לאפשר זאת''. במהלך הכנס הוענקו 8 אותות כהוקרה על תרומה משמעותית למען שמירת הטבע בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2014



השר פרץ בכנס החברה להגנת הטבע. צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

"אי אפשר לפתוח את היום מבלי להגיד מספר משפטים על עזריה אלון. לצערי, עזריה לא יכול לנוח על משכבו בשקט ולדעת שכל מה שעשה עבורנו, יישאר בעתיד. הוא בהחלט יכול לנוח בסיפוק על מה שנעשה ב-60 השנים הקודמות, אך בכלל לא בטוח שזה מה שיהיה ב-60 השנים הבאות", כך אמר היום (שני), השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, במושב הפתיחה של כנס ירושלים ה-6 לסביבה וטבע של החברה להגנת הטבע, שהתקיים בבנייני האומה בירושלים.  הכנס נפתח בעמידת זיכרון לעזריה אלון, ממייסדי החברה להגנת הטבע, שנפטר אמש.

השר פרץ הוסיף כי "העימות בין הכוחות הכלכליים, שהולכים ומתחזקים 'ולא רואים בעיניים' כאשר הם רוצים לבנות או לסלול, הוא מאבק שתופס מימדים קשים ביותר. התחושה הכללית היא שהציבור הרחב רוצה לשמור על הטבע מכל היבטיו ולטפח את הגנת הסביבה, אבל בחדרים הסגורים של קבלת החלטות, יש נתק מוחלט.''

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פרץ התייחס בדבריו גם לאחד המאבקים הסביבתיים המרכזיים המתנהל בימים אלה - פרויקט הרכבת לאילת. ''רק אתמול קיבלתי מכתב משר הפנים, שבו הוא מודיע לי כי מצרפים 5 חברים נוספים למועצת גנים ושמורות, לאחר שבמשך שנים לא מונו חברים חדשים, כשהמטרה היא אחת - כשבבוא העת, המועצה, שלא הוקמה כדי להיות בובה, תצביע אחרת. שר הפנים ממנה 5 ראשי ערים, שאינם מהאזור בו הרכבת אמורה לעבור, כשברור לחלוטין מה המגמה. ואני אומר כך: כשרוצים לדרוס את הטבע - אנחנו נעמוד בדרככם, אבל כשרוצים לדרוס את החוק - אסור לאפשר זאת."

כזכור, בתחילת החודש בעקבות ערר שהגיש השר עמיר פרץ על אישור הפרויקט, דנה הממשלה באפשרויות חיבור הרכבת לנמל אילת, והחליטה לדחות את הערר. השר פרץ אמר באותו דיון כי לא ייתכן לדון בתוואי הרכבת ולאשר אותו כאשר לא יודעים כיצד היא בכלל מתחברת ליעדה. ''עד כה הושקעו כמאה מיליון שקלים בתכנון הפרויקט ואף אחד לא מוכן לומר כיצד הרכבת בכלל מגיעה לאילת - במשאיות או בנמל חדש שיוקם צפונית לעיר'' אמר פרץ.

כנס ירושלים ה-6 לסביבה וטבע של החברה להגנת הטבע, שהתקיים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והאוניברסיטה העברית, עסק השנה במצב הטבע בישראל ובאתגרים של הטבע לשנים הבאות. התקיימו בו מושבים בנושא הרפורמות במערכת התכנון והשפעתן על הטבע, קהילות מקומיות והטבע, חקלאות ומגוון ביולוגי, חינוך לשמירת טבע, ניהול שטחי טבע עירוני, מגוון ביולוגי והמגזר העסקי ועוד. בכנס השתתפו כ-600 איש, ביניהם השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה פקמן ואנשי החברה להגנת הטבע, מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין ונציגי רשות הטבע והגנים, נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציגי אקדמיה, מקבלי החלטות, פעילי סביבה והציבור הרחב.

מקבלי אות החברה להגנת הטבע לשנת 2013


במסגרת הכנס העניקה החברה להגנת הטבע 8 אותות על תרומה משמעותית למען שמירת הטבע בישראל:

ד"ר מרטין וייל, הרוח החיה מאחורי שיקום אתר חירייה והפיכתו לפארק אריאל שרון, קיבל אות על מפעל חיים.

קבוצת מתנדבים בעלי מוגבלויות מעמותת שק"ל - שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים, המתנדבים בתחנה לחקר ציפורי ירושלים הסמוכה לכנסת, על פעילות התנדבותית בתחנה.

ח"כ דב חנין, בהוקרה על שנים רבות של פעילות פרלמנטרית בולטת למען שמירת הטבע והסביבה בישראל.

רשות הטבע והגנים, לקראת שנת החמישים שלהם, עובדיהם ומנהליהם, בהוקרה מיוחדת פעילות לשמירת הטבע בישראל.

אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב, על פעילות משמעותית לשמירת השטחים הפתוחים במועצה האזורית.

פרופ' תמר דיין מאוניברסיטת תל אביב, בהוקרה על פעילות אקדמית פורצת דרך, המעודדת הנחלת ערכי שמירת טבע וסביבה באקדמיה, בחינוך, בציבור, בקרב מקבלי החלטות ובמגזרים נוספים.

מדרשת שדה בוקר, בהוקרה על פעילות פורצת דרך בחינוך לשמירת טבע וסביבה.

האשם חוסיין ממשרד ראש הממשלה, על ייזמות ועידוד פעילות חינוכית לשמירת טבע וסביבה במגזר הדרוזי והצ'רקסי.