הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התגלה ציור ממלחמת העצמאות ששרד על פיסת אלונקה צבאית


הצייר, אברהם גרוסמן מבני ברק, הלך לעולמו בשבוע שעבר ועבודתו הועברה באדיבות משפחתו למרכז המורשת 'בארות בנגב' שיחנך ביום חמישי הקרוב. היצירה שצוירה על ברזנט של אלונקה צבאית, מתעדת את בתי הקיבוץ ומגדל המים זמן קצר לאחר הקרב הקשה שניטש במקום במלחמת העצמאות

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-01-2014



באדיבות מרכז המבקרים 'בארות בנגב'

למרכז המורשת 'בארות בנגב' הגיע בשבוע שעבר ציור נדיר שהתגלה ע''י משפחה מבני ברק. בזמן שישבו שבעה על מותו של סב המשפחה שנפטר בגיל 87, גילו כי את היצירה הראשונה שלו, הוא צייר על פיסת ברזנט של אלונקה צבאית, זמן קצר לאחר הקרב הקשה שניטש בקיבוץ בארות יצחק במלחמת יום העצמאות. הציור מתעד את בתי בארות יצחק ומגדל המים לאחר הקרב ופינוי התושבים מהמקום.

הקיבוץ הדתי בארות יצחק עלה על אדמות קק"ל בנגב בחורף תש"ג 1943, כישוב יהודי ראשון בשערי עזה. הוא שימש בסיס יציאה לחמש נקודות נוספות שעלו להתיישבות בנגב הצפון מערבי - בארי, תקומה, כפר דרום, חצרים וסעד. במלחמת העצמאות הסתער גדוד חיל רגלים מצרי, מלווה בטנקים ושריוניות, על גדרות המשק. קדמו להתקפה הפצצה ממטוסים והפגזה ארטילרית כבדה. המצרים הצליחו לחדור לקיבוץ ולכבוש מספר בתים. חברות וחברי הקבוצה לחמו בחירוף נפש, והצליחו להדוף את האויב מתוך היישוב ולהניסו, בסיוע תותחי צה"ל. בקרב נפלו 17 לוחמים, ונפצעו 15.
» עשו לנו לייק ותקבלו את הכתבות שלנו ישירות בפייסבוק

הצייר, אברהם גרוסמן ז"ל, היה חבר בקבוצת "אחדות", הגרעין שחבריו התיישבו בבארות יצחק שבנגב לאחר המלחמה לתקופה מסוימת. את הציור יצר מצבעים שמצא במקום, והוא השתמר בצורה מדהימה לאורך כל השנים בביתו שבבני ברק.  חיים להב, חבר גרעין גלבוע עלומים, שהגיע ל'שבעה' לנחם את חברו אלי גרוסמן, נדהם לראות את התמונה היפה. חיים שוחח עם המשפחה וסיפר להם על הכתבה שקרא על מרכז המורשת החדש 'בארות בנגב'. לאחר שקיבל את הסכמת המשפחה הוא יצר קשר עם המרכז ובימים אלו ממש הציור הוכנס לתערוכה במקום.

מרכז המבקרים "בארות בנגב" בקיבוץ עלומים הוקם על ידי תנועת הקיבוץ הדתי בסיוע המועצה לשימור אתרי מורשת, הקרן הקיימת לישראל ופרויקט תמר במשרד ראש הממשלה. התצוגה במרכז כוללת אמצעי מולטימדיה חדישים, חפצים ותמונות היסטוריות שממחישים את קרב הגבורה בבארות יצחק במלחמת העצמאות, את סיפורה הייחודי של תנועת הקיבוץ הדתי בהגשמת ערכי "תורה ועבודה" ואת תולדות ההתיישבות הדתית חלוצית בנגב.  לאורך השנים הוצנע קרב הגבורה בבארות יצחק ביחס לקרבות אחרים בדרום. אתר המורשת וההנצחה מבקש לתקן את העיוות ולהנחיל לדורות הבאים את סיפורם של חברי בארות יצחק וחלוצי ההתיישבות בנגב.

טקס החנוכה יערך במסגרת כנס רב משתתפים שיערך ביום חמישי, כ"ב בשבט, 23 בינואר. בכנס יערכו הרצאות ודיונים על תולדות ההתיישבות בנגב על גווניה השונים, ויישאו דברים ותיקי בארות יצחק וחוקרים. בסיום הכנס יערך סיור מודרך בתצוגה.

פרטים על מרכז המבקרים "בארות בנגב" ולוח הזמנים של הכנס בעמוד הפייסבוק