הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע הגישה ערר נגד אישור תוכנית תע''ש השרון


במסגרת ערר שהגישה נגד אישור תוכנית המתאר לפני מספר חודשים, דורשת החברה הגנת הטבע לתכנן מחדש את המתחם, כך שייווצר מרקם עירוני מתפקד, לצד פארק שמרביתו טבעי, עבור תושבי המקום והמטיילים, כך שיאפשר את שימור רצף השטחים הפתוחים ואת קיומם של ערכי הטבע הרבים הנמצאים בשטח התכנית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-01-2014



הדמיה של מתחם תע''ש השרון, צילום: מנהל מקרקעי ישראל

החברה להגנת הטבע הגישה השבוע למועצה הארצית לתכנון ובנייה, ערר על ההחלטה לאשר את תכניות הבנייה במתחם תע"ש השרון, מאוגוסט 2013. ההודעה על כך נמסרה בכנס החברה להגנת הטבע שהתקיים ביום שני בנייני האומה בירושלים.

תוכנית תע"ש השרון, שאושרה לפני מספר חודשים, מתייחסת לשטח של למעלה מ-7,000 דונם בין הערים רמת השרון, הרצליה והוד השרון. במסגרת התוכנית עתידות להיבנות כ-22 אלף יחידות דיור. הוועדה המיוחדת שאישרה את תוכנית המתאר קבעה כי ייתכן ומספר זה יגדל בהמשך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בערר מבקשת החברה להגנת הטבע לבטל את ההחלטה על אישור התכנית, ולתכנן מחדש את המתחם, כך שייווצר מרקם עירוני מתפקד, לצד פארק מרכזי, שמרביתו טבעי, עבור תושבי המקום והמטיילים, שיאפשר את שימור רצף השטחים הפתוחים ואת קיומם של ערכי הטבע הרבים הנמצאים בשטח התכנית.

בערר נטען בין היתר, כי לתכנית לא נערך תסקיר השפעה על הסביבה על אף היקפה, ערכי הטבע הרבים שנמצאו בה והיקף הקרקעות המזוהמות בתחומה. ''תכנית תע"ש השרון קודמה כתוצאה מהחלטת ממשלה להעביר את מפעלי תע"ש לנגב והיא מייעדת את השטח למגורים, תעסוקה, שטחים פתוחים וייעודים קרקע נוספים. במשך השנים האחרונות מרבית העיסוק הסביבתי נגע לקונפליקט בנוגע לזיהום הקרקע והמים ואולם במתחם תע"ש השרון השתמרו ערכי טבע בהיקף גדול במיוחד ובמגוון עשיר ונדיר. סוגיית הצורך לשמר את ערכי הטבע בתכנית, לא קיבלה ביטוי משמעותי בתכנית שהופקדה ובעקבות החלטת ועדת ההתנגדויות, היא מקבלת ביטוי חלקי בלבד שאף הוא אינו וודאי וברור''.

"בנוסף לחשיבות האקולוגית הגבוהה לשימור ערכי הטבע הייחודיים בתחום התכנית, להימצאות היקף כה נרחב של ערכי טבע היבטים ציבורים, קהילתיים וחינוכיים, ערכי הטבע מהווים משאב ציבורי ויכולים לשמש כמוקד של פעילות חינוכית ואירועים ציבוריים עבור התושבים הרבים'' נכתב בערר של החברה להגנת הטבע. ''נוצרה הזדמנות חד פעמית לשימור וטיפוח של שטחים טבעיים רציפים, וליצירת פארק שמרביתו טבעי, אשר אין דומה לו במרכז הארץ והצמידות לערי מחוז תל אביב. פארק זה יבטיח את קיומם של צמחי בר רבים, חלקם בסכנת קיום ממשית, ולא פחות חשוב מכך, הפארק יאפשר טיול, בילוי וחינוך בחיק הטבע, בסמוך לבית ויביא איתו איכות חיים גבוהה ביותר עבור מאות אלפי התושבים המתגוררים בערים הסמוכות, כמו גם עבור מיליוני התושבים במרכז הארץ".

כנס ירושלים ה-6 לסביבה וטבע של החברה להגנת הטבע, שהתקיים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והאוניברסיטה העברית, עסק השנה במצב הטבע בישראל ובאתגרים של הטבע לשנים הבאות. התקיימו בו מושבים בנושא הרפורמות במערכת התכנון והשפעתן על הטבע, קהילות מקומיות והטבע, חקלאות ומגוון ביולוגי, חינוך לשמירת טבע, ניהול שטחי טבע עירוני, מגוון ביולוגי והמגזר העסקי ועוד והשתתפו בו כ – 600 איש - מלבד השר פרץ, גם מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן ואנשי החברה להגנת הטבע, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין ונציגי רשות הטבע והגנים, נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציגי אקדמיה, מקבלי החלטות, פעילי סביבה והציבור הרחב.