הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוף כפר נחום בכנרת הוחזר לציבור


לאחר 17 שנים בהן החוף בלב הגן הלאומי כפר נחום הוחזק באופן פרטי והכניסה אליו עלתה כסף, הוחזר המקום לציבור בתום מאבק ממושך שניהלו רשויות האכיפה, איגוד ערים כינרת, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. בית המשפט העליון פסק על סגירתו והריסתו לאלתר של העסק אשר הוקם במקום בניגוד לחוק ובעליו סרבו להתפנות גם לאחר שהוגשו נגדם כתבי אישום. איגוד ערים כינרת: ''נמשיך לפעול למען הנגשת חופים נוספים סביב הכינרת לציבור הרחב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-01-2014




בתום מאבק ממושך של 17 שנים, שניהלו רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים כינרת ויחידה אוכפת תכנון ובנייה מחוז צפון של המשרד הפנים, פסק בית המשפט העליון על סגירתה והריסתה לאלתר של מסעדת "כפר נחום", אשר הוקמה בניגוד לחוק בלב הגן הלאומי כפר נחום. השבוע פונתה המסעדה והחוף ישופץ ויוחזר לציבור הרחב.

לאורך השנים הוגשו כנגד מחזיקי החוף הפרטי, שכונה בשם "חוף ג'ינו", כתבי אישום הכוללים עבירות פליליות, בהן בנייה בלתי חוקית, הפעלת עסקים ללא רישיון - חניון סירות, קרוואנים, גביית דמי חנייה שלא על פי דין, השתלטות על חוף ציבורי, וזיהום מי הכינרת והסביבה.

מאחר ואתר הרחצה הפרטי הוקם בלב שמורה והשתלט על 250 מטרים לאורך רצועת החוף, עתרה רשות הטבע והגנים כבר בשנת 2000 גם בהליך אזרחי כנגד הפולשים, במסגרתו התחייבו בפני בית המשפט, לפנות את המתחם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאחר והמתחם לא פונה, התאחדו לפני כשנה וחצי כלל רשויות האכיפה ופעלו יחדיו כנגד בעלי המסעדה הפולשים. בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה, נקבע על הובלת המהלך לפינוי החוף על ידי הפרקליטות. במסגרת הליך זה, עמדה הפרקליטות על יישום צו סגירת המסעדה, צו פינוי והריסה לאלתר ואף הוגשה בבית המשפט המחוזי בנצרת תביעה כספית בסך 1.7 מיליון שקלים נגד בעלי המסעדה.

משה הר ציון, מנהל אגף פיקוח ואכיפה באיגוד ערים כינרת: "איגוד ערים כינרת עושה כל שביכולתה בכדי להנגיש חופים נוספים למען הציבור ובכדי למנוע השתלטות פרטית על חופים ציבוריים. צוותי הפיקוח והאכיפה של האיגוד פועלים בשיתוף פעולה מלא עם רשות הטבע והגנים ואירגוני אכיפה נוספים, על מנת להבטיח כינרת מונגשת, בטוחה ונקייה לכלל הציבור. כיום 90 אחוז מתוך 56 ק"מ חופים שסביב הכינרת, מונגשים כבר לציבור הרחב. המאבק על יתר החופים נמצא בהליכים משפטיים. השינוי בכינרת בהחלט מורגש. הפעילות הכוללת עוסקת גם בהנגשת החופים באופן אקטיבי וכן בהכלה של חוקים למען חופים שקטים ובטוחים לכל המשפחה לנופש מושלם, כפי שראוי שיהיה".

בנוסף לאחריותה בתחום הפיקוח והאכיפה, פועלת יחידת הפיקוח ואכיפה באיגוד ערים כינרת בכלל חופי הכינרת הציבוריים והאגם, לרבות נושא הגישה בתחום התכנון הבנייה, מקרקעי ציבור-סילוק פולשים, רישוי עסקים, חוק המים, חוק שמירת הניקיון