הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שומרים על החלב לבן : תרגיל ניהול סיכונים של מועצת החלב


מועצת החלב ערכה תרגיל ניהול הסיכונים בנושא בטיחות החלב. התרגיל התבסס על מקרה שהתרחש באחת מחברות החלב הגדולות בעולם המערבי. מנכ''ל מועצת החלב שייקה דרורי: ''המטרה הייתה לתרגל עבודת צוות של בעלי תפקידים במשרדי הממשלה, התעשייה והחקלאים ולאבחן את נקודות הכשל בהן יש צורך להשתפר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-01-2014



התרגיל באוניברסיטת תל אביב, צילום באדיבות: מועצת החלב

בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב התקיים החודש תרגיל ניהול הסיכונים השנתי של מועצת החלב בנושא בטיחות החלב. בתרגיל נטלו חלק נציגי משרדי החקלאות, הבריאות והגנת הסביבה, נציגי המחלבות ונציגי הרפתנים. לדברי שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב, ''המטרה היתה לתרגל עבודת צוות של בעלי תפקידים במשרדי הממשלה, התעשייה והחקלאים ולאבחן את נקודות הכשל בהן יש צורך להשתפר''.

התרגיל עימו התמודדו המשתתפים התבסס על מקרה שהתרחש באחת מחברות החלב הגדולות בעולם המערבי. לאחר קבלת תוצאות מעבדת הבקרה והאיכות של המחלבה, התעורר חשד ראשוני להימצאותו של גורם מזהם במוצרי החלב. בביצוע תחקיר ראשוני התברר האבחון כ"חיובי מדומה" ובמקביל בוצעה הוחזרה סחורה בהיקף של למעלה מ- 30 מליון טון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות 'תקלת אבחון שגוי' נגרם נזק כבד לתעשיית החלב ולתדמית הענף המגדיר עצמו כבטוח ביותר בענף המזון. החברה ביצעה בהמשך תחקיר יסודי , בו נמצא כי באחת המחלבות המייצרות מוצרים מחלב רזה, ארעה הפסקת חשמל בתהליך הפסטור למשך מספר שעות . עם חידוש התהליך, החיידקים הושמדו, אך תוצרי הלוואי שהם יצרו בזמן הפסקת החשמל שרדו את הפסטור וגרמו לזיהום המזון במוצר שהוגדר כמפוסטר וכבטוח לצריכה.

לאחר הרצאות רקע כלליות והצגת סיפור התרגיל, התחלקו המשתתפים לקבוצות עבודה, בהן התבקשו להתמודד עם בעיות לוגיסטיות, ארגוניות ורפואיות כולל נושא התקשורת. בסיום נערכה שיחת סיכום שבה כל מגזר הציג את הנתונים והממצאים שלו ובעיקר את סדר הפעולות שנקט כדי לאבחן את הסיבות למשבר. המשתתפים מילאו שאלון שביעות רצון ורובם הביעו את הערכתם לתרגיל וציינו את החשיבות העליונה לביצועו.

ד"ר שמוליק פרידמן מנהל תחום הוטרינריה במועצת החלב אמר כי ניכר שהתרגיל היה חשוב לעוסקים בענף החלב והביא למודעות המשתתפים את הצורך והחשיבות העליונה להיערך גם למצבים כאלו מבעוד מועד.

פרופ' נתי קלר סגן מנהל ביה"ח שיבא תל השומר ציין כי התרגיל תוכנן היטב , בעלי התפקידים השונים נתחו את האירוע היטב, ובעיקר ידעו לנתח מידע אמין ומידע שגוי בדרך לפתרון. ''בתרגיל לימדו אותנו על החשיבות של אירועים כאלה, על מנת שנערך ונשתפר לקראת אירוע שלא יבוא''.