הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפרויקט לפינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה יוצא לדרך


המפעל החדש יוקם במישור רותם, באזור בו נמצאים צרכני האמוניה העיקריים וגם בשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי ההכרחי לתהליך הייצור. הקמת המפעל במישור רותם תייתר את הצורך ביבוא אמוניה לישראל, תביא לסגירתו של המיכל במפרץ חיפה ותפחית באופן משמעותי את הסיכון שהוא מהווה לסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-01-2014



מיכל האמוניה במפרץ חיפה צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

רשות מנהל מקרקעי ישראל בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה פרסמו השבוע את המכרז להקמת המפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ, זאת במסגרת המהלך לסגירת ופינוי המיכל במפרץ חיפה, עליו הודיע השר להגנת הסביבה ח"כ עמיר פרץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המפעל החדש יוקם במישור רותם לאחר שנמצא כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה וגם בשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל אשר תופחת בעקבות הקמת המפעל, תמנע סיכון לנהגים ולסביבה במקרה של תאונה או התהפכות אשר תוביל לדליפת הגז.  הקמת מפעל האמוניה במישור רותם תייתר את הצורך ביבוא אמוניה לישראל ותביא לסגירתו של מיכל האמוניה במפרץ חיפה.  בנוסף, העובדה שמדובר במתקן לייצור אמוניה ולא לאחסונה תפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן שכזה לעומת מיכל האמוניה בחיפה, שכן הכמויות אשר יהיו במפעל במישור רותם יהיו מינימאליות. המפעל יידרש לספק, לכל הפחות, את כל צרכי השוק המקומי העומדים על 120,000 טון בשנה נכון להיום.

החברות המתמודדות על הקמת המפעל, יידרשו להציג נתונים אודות איתנות פיננסית מתאימה ואשר גייסו לצורך כך בעל טכנולוגיה לייצור אמוניה אשר הקים בעשור האחרון לפחות מפעל אחד לייצור אמוניה בהיקף של 150,000 טון בשנה. בהליך נוסף יתמודדו החברות שנקבעו על הזכות לחכור קרקע מתאימה לצורך הקמת המפעל במישור רותם. הגוף הזוכה יוכל לייצר במפעל מוצרים נלווים כגון אוריאה, מתנול, מלמין וכד'. המגרש יוחכר לזוכה במכרז לתקופה של 49 שנים עם אופציה ל-49 שנים נוספות.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "הצבתי את פינוי מיכל האמוניה מחיפה והקמת מפעל בדרום הארץ בראש סדר העדיפויות של משרדי. גם כשר ביטחון לשעבר אני יודע עד כמה חשוב למנוע אסון ולפנות את מיכל האמוניה מלב האוכלוסיה. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על הציבור. הקמת מפעל ייצור בדרום במקום העתקת המיכל, תמנע את הסכנה ותמנע מצב של העברת הסכנה מצפון לדרום ובנוסף תפחית את שינוע האמוניה בכבישי ישראל"