הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שאריות תרופות במזון לבע''ח: משרד החקלאות מהדק את הפיקוח


בבדיקות שביצע משרד החקלאות התגלו בכ-60% ממכוני תערובת שנדגמו חריגות של שאריות תרופות וטרינריות וזיהום צולב, שמקורם בתהליכי ייצור המספוא במכוני התערובת. בעקבות הממצאים החליט משרד החקלאות להחמיר את התנאים לייצור מספוא בדומה לרמות הנהוגות באירופה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-02-2014



צילום ארכיון: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות מעדכן את התנאים ומחמיר את הדרישות למתן היתרים לייצור מספוא לשנת 2014, בדומה לרמות הנהוגות באירופה.  בבדיקות שנערכו לאחרונה במסגרת הפיקוח השוטף שמבצעים השירותים הווטרינריים במשרד, נלקחו באופן אקראי כ-30 דגימות ממספוא המשמש כמזון לבעלי חיים מ-10 מכוני תערובת בארץ. בתוצאות שהתקבלו התגלו בכ-60% מהמכונים שנדגמו, חריגות של שאריות תרופות וטרינריות ו"זיהום צולב" - זיהום הנגרם כתוצאה ממגע בין מזון גולמי לבין מזון מוכן, וכן ממגע של כלים, ציוד וגורמי זיהום נוספים. מקור החריגות הינו בתהליכי ייצור המספוא במכוני התערובת, שנגרם כתוצאה מאי הקפדה על נהלי הפרדה בין ייצור מזון רפואי למזון שאינו רפואי, וכן עקב טעות במינון בתערובת המטרה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאור הממצאים החליט משרד החקלאות להחמיר את הדרישות, ומעתה מכוני התערובת יידרשו לבצע בדיקות שוטפות, במטרה לוודא שהתערובות שאינן רפואיות לא יכילו שאריות מעל הרמות המאושרות בחוק. כמו כן, בתערובות הרפואיות יידרשו המכונים לוודא שאינן מכילות תרופות בניגוד למינון שנקבע על ידי הרופא הווטרינר. בנוסף, נדרשים מעתה מכוני התערובת לבצע בקרה, ניטור והוכחת יעילות לתהליכי הניקיון של קווי הייצור על מנת למנוע זיהום המזון המיוצר, בהתאם לדרישות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר: "החמרת הסטנדרטים במזון המיועד לבעלי החיים תגן על בריאותם, אך צפויה לתרום גם לשפר את בריאות הציבור הצורך חלבון מן החי"

פנינה אורן-שנידור, מנהלת האגף למזון בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "במהלך שנת 2014 יהדק משרד החקלאות את הפיקוח על מכוני התערובות ותעשיית מזון לבעלי חיים, במטרה להגן על בריאות בעלי החיים, ולהבטיח את בריאות הציבור. ההתמודדות עם זיהומים בתוצרי המזון הינה בבחינת מלחמה שמכוני התערובות נדרשים לנהל מדי יום ביומו".

עוד מוסיפה אורן-שנידור: "החל משנה זו מכוני המזון יקבלו היתר לספק מזון לבעלי חיים רק לאחר שיגישו נוהלי עבודה בהם יפורטו סוגי המוצרים הנאספים, נוהלי אחסון והובלה, נוהלי בקרת איכות וקביעת חיי מדף למוצר ונוהלי ניקוי המכלים וכלי ההובלה בצירוף תעודות בדיקה למזהמים, בנוסף לתנאים הקיימים על פי צו המספוא".