הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קרן הלמסלי תרמה 25 מיליון ₪ למרכז לחקר הים התיכון


הקרן שהוקמה לפני כחמש שנים, העבירה עד כה למעלה ממיליארד דולר לארגונים שונים. המענק יאפשר לאוניברסיטת חיפה להעמיק את המחקר הימי, ולחזק אסטרטגית את מדינת ישראל, באמצעות הקמת מעבדות וציוד טכנולוגי מתקדם, קליטת מדענים מובילים בחקר הים ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-02-2014



צילום: דמי בורקמן, באדיבות אוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה זכתה לאחרונה בתרומה של כ-25 מיליון ₪ מקרן הלמסלי היוקרתית, להקמת מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון. "התרומה מבטאת הבעת אמון של אחת הקרנות המובילות בעולם באיכות והמצוינות של אוניברסיטת חיפה ומדגישה עוד יותר את העובדה כי מדובר באוניברסיטה המובילה בישראל בתחום חקר הים'' אומר נשיא האוניברסיטה עמוס שפירא.

חקר הים התיכון באוניברסיטת חיפה החל לפני 7 שנים, עוד לפני תגליות הגז, הודות לתרומה של ליאון צ'רני והקמת בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני. הובלתה של האוניברסיטה בתחום זה קיבלה חיזוק בעובדה שהאוניברסיטה זכתה במכרז לאומי של הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של מדינת ישראל, להוביל את חקר הים התיכון בראש קונסורציום של שש אוניברסיטאות מחקר בישראל ושני מוסדות מחקר ממשלתיים (חקר ימים ואגמים לישראל והמכון הגיאולוגי), זאת לאחר שמדינת ישראל הגיעה למסקנה שיש מחסור במחקר ובמומחים אקדמיים לאור תגליות הגז מול חופי ישראל. תרומת הקרן הפילנתרופית על שם הלמסלי נועדה הן לחיזוק תחום המחקר הימי בישראל, ולטיפוח חוקרים מכל רחבי הארץ, והן לסיוע לפיתוח בית הספר למדעי הים באוניברסיטה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקרן הפילנתרופית על שם לאונה מ' והארי ב' הלמסלי הוקמה במטרה לשפר את חיי בני האדם באמצעות תמיכה במוסדות ללא כוונת רווח במגוון תחומים. החל משנת 2008 שבה החלה במתן מענקים, הקרן העבירה, למעלה ממיליארד דולר לארגונים רבים ושונים. בישראל תמכה הקרן בפרויקטים שמטרתם לחזק את המצוינות והמובילות של מדינת ישראל במחקר המדעי, הטכנולוגי והרפואי, ולמצב את מעמדה בעולם. המענק הנוכחי לאוניברסיטה הנו לתקופת מחקר של שלוש שנים.

"המענק הנוכחי מהווה דוגמא לאחד היעדים המרכזיים של קרן הלמסלי: לתמוך ולחזק את מוסדות המחקר המצטיינים של מדינת ישראל לטובת ולרווחת כללי אזרחי מדינת ישראל והעולם כולו", אמר סנדי פרנקל, הנאמן של קרן הלמסלי. "אנו שמחים על כך שהמענק יסייע לחזק עוד יותר את מעמדה של אוניברסיטת חיפה כמוסד מוביל באזור כולו בחקר הים ויספק תשתיות יקרות לפעילות מחקרית בתחום זה, לחוקרים מכל מדינת ישראל. אנחנו מצפים לקידום המחקר בתחום חקר הים, להתפתחויות בתחום האנרגיה ולחידושים נוספים אותם יוביל המרכז החדש בשנים הבאות".

חקר הים הוא תחום בעל חשיבות אסטרטגית רבה, אשר קיבל תנופה בעיקר לאור תגליות הגז של השנים האחרונות, אולם הוא תחום נרחב הרבה יותר, הכולל בתוכו ביולוגיה ימית, משפט ימי, חקר הציוויליזציות הימיות, ארכיאולוגיה ימית ואסטרטגיה ימית. נוכח היותה של מדינת ישראל מדינה קטנה מאוד בשטחה, הים התיכון מהווה פוטנציאל המשמעותי ביותר להתפתחותה.

מרכז הלמסלי החדש, שיצויד בטכנולוגיות החדישות ביותר למחקרים בים העמוק, יגדיל בצורה משמעותית את הידע בתחום ויסייע לעצב את המדיניות הישראלית בכל הנוגע לפיתוח תשתיות האנרגיה שלה בים התיכון. בראש המרכז עומד פרופ' בן-אברהם, חתן פרס ישראל ואחד מהגיאופיסיקאים המובילים בעולם. פרופ' בן-אברהם עומד גם בראש בית הספר למדעי הים של אוניברסיטת חיפה ובראש המרכז הישראלי לחקר הים התיכון, דבר שיבטיח שהפעילות של מרכז הלמסלי תהייה מתואמת עם הפעילות המחקרית שכבר נעשית בישראל.

כחלק מההשקעה תוקם תחנה ימית בשדות ים למחקרים במים הרדודים, שתאפשר ניטור ומעקב ארוך טווח אחר הסביבה הימית. בנוסף, התרומה תאפשר להקים חדר בקרה ומתקנים תומכים לטכנולוגיות לחקר ים עמוק, אשר יחזקו את ההבנה של קרקעית הים התיכון. במסגרת המרכז החדש ירכשו כלים אוטונומיים ורובוטים תת ימיים, יוקמו שתי מעבדות תת ימיות – מעבדה אופטית ומעבדה אקוסטית - ועוד.

תחום נוסף עליו יושם דגש הוא פיתוח הקשרים המחקריים הבינלאומיים, הן באמצעות משיכה של תלמידי מחקר מצטיינים מכל העולם והן באמצעות חיזוק הקשרים הקיימים ויצירת קשרים חדשים עם מרכזי מחקר מובילים מקבילים בחו"ל. כיום כבר משתפת אוניברסיטת חיפה פעולה עם האיגוד הבינלאומי לקידוחים ימיים, ועם גופי מחקר בארצות הברית, קנדה, קפריסין,איטליה, ספרד ועוד.

''הקמת המרכז תאפשר לאוניברסיטה העמיק את המחקר הימי, ובכך לחזק אסטרטגית את מדינת ישראל כולה, באמצעות הקמת מעבדות חדישות, כולל רכישת ציוד טכנולוגי מתקדם למחקר תת ימי, קליטת מדענים חוזרים מובילים בחקר הים, קליטת תלמידי מחקר ועוד.
המחקר במרכז החדש יתמקד בקשת מגוונת ורחבה של תחומים הקשורים לתגליות האנרגיה שמול חופי ישראל: החל מגיאו-פיסיקה של הקרקע, דרך ביולוגיה ימית, אקולוגיה והשפעה על הסביבה – בים ועל החוף – וכלה במשפט ימי", אומר נשיא האוניברסיטה עמוס שפירא.