הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שתי דובות נמלים ענקיות הגיעו לספארי ברמת גן


שתי דובות הנמלים, אם ובתה, שהגיעו לאחרונה מדנמרק, יצטרפו בקרוב לזכר טרמיט שהגיע לגן לפני מספר שנים מפולין. לאחר תקופת הסתגלות לביתן החדש, הגיע הזמן להוציאן לחצר וההתרגשות בספארי בעיצומה. צפו בסרטון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-02-2014



שתי דובות הנמלים הענקיות שהגיעו מדנמרק. צילום: טיבור יגר

התרגשות בחצר הדרום אמריקאית של הספארי ברמת גן, לקראת יציאתן הראשונה לחצר של שתי דובות נמלים שהגיעו לאחרונה מדנמרק. הסיפור מתחיל לפני מספר שנים, כשלספארי ברמת גן הגיע דוב נמלים ענק בשם 'טרמיט'. זמן מה לאחר מכן, הגיעה גם בוניה ושניהם הפכו לזוג. הוא, פולני בישן ונחבא אל הכלים, והיא - סינגפורית תוססת. כשנה לאחר שהפכו לזוג, הביאו לעולם את בלה הקטנה. בלה גדלה ועברה לגן חיות באנגליה. חודשים אחדים לאחר מכן, בוניה מתה והותירה את טרמיט בודד.

''במשך מספר שנים חיפשנו נקבה שתשמח את ליבו וגם תביא עימו עוד צאצאים לעולם'' מספרת שגית הורוביץ, דוברת הספארי ברמת גן. ''לשמחתנו, גילינו נקבה בת שלוש בגן חיות בדנמרק, אולם זו המליטה לפני שמונה חודשים ולא רצינו להפריד אותה מבתה. כך, מבלי שתכננו מראש, הגיעו לספארי שתי נקבות במקום נקבה אחת''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במשך קרוב לארבעה חודשים הן היו מוסתרות מעיניי הקהל משום שהיה חשוב למטפלים בספארי להרגיל אותן לביתן החדש באווירה שלווה וללא מתח. עכשיו, לאחר שהסתגלו למקום, הגיע הזמן להוציא אותן לחצר. השתיים נוהגות להסתובב יחדיו ואף לאכול מאותה הצלחת את השיק המיוחד שמכינים לדובי הנמלים בספארי. השיק העתיר בחלבונים חשוב מאוד לתזונה של דובי הנמלים והוא כולל מחית של תפוח, אגס ופאפיה, דבש, חלב או שמנת או גבינה, מזון כלבים, בשר טחון משריר, ביצים, מים ואדמת כבול החיונית למערכת העיכול שלהם. 

בטבע ניזונים דובי הנמלים מכ-30,000 נמלים וטרמיטים מידי יום. שגית הורוביץ מספרת, שהנקבה הבוגרת לא מסתפקת רק בשיק המיוחד, אלא גם נוהגת לטייל בחצר ו"לנקות" את השטח מנמלים. ''אף על פי שהגורה שלה כבר בת שמונה חודשים, היא עדיין מתפנקת ומדי פעם מטפסת על גבה של האם כמנהג הגורים. בעתיד הן יתאחדו עם הזכר טרמיט ועד אז אנחנו מחפשים עבורן שם שמתחיל באותה אות אך אין זה משנה באיזו אות'' אומרת שגית.



דובֵּי נמלים ידועים כאוכלי נמלים וטרמיטים. הם חסרי שיניים ובעלי חרטומים ארוכים דמויי צינור. תת-הסדרה מתחלקת לשתי משפחות. הנציג הגדול ביותר של הקבוצה הוא דוב נמלים ענק שאורכו כ-1.3 מטרים, אורך זנבו כמטר אחד וגובהו מגיע ל-60 ס''מ. הזנב משמש לו כיסוי בעת השינה. צבע מרבית מגופו הוא אפור ובחזהו מתחיל פס שחור רחב שבגבולותיו לבן, אשר נמשך לאורך הכתפיים ומגיע עד אזור המותניים.

דובי נמלים נפוצים מאוד בחלקים הטרופיים של דרום אמריקה ומרכזה. הם חיים בערבות שבהן ביצות נמוכות, לאורך גדות נהרות, ובעומקי יערות לחים. מזונם מורכב בעיקר מטרמיטים, אשר אותם הם משיגים על ידי פתיחת הקנים בעזרת הטפרים הקדמיים החדים והחזקים שלהם. כאשר החרקים נוהרים אל החלק הפגוע של הקן, דב הנמלים מושך אותם אל תוך פיו באמצעות לשונו הארוכה והגמישה אשר מגיעה לכ-30 סנטימטרים.

דובי נמלים חיים על עצים או על פני הקרקע ולרוב הוא אינו תוקפן, אך כאשר הוא מותקף הוא עשוי להגן על עצמו בטופריו החדים. הריונה של הנקבה נמשך כ-190 יום ובסופו היא ממליטה גור יחיד. (מתוך ויקיפדיה)