הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה יסייע לרשויות בשמירה על חופים נקיים


המשרד יעניק השנה תמיכה כספית כוללת בגובה של 2 מיליון ₪ לרשויות המקומיות לטובת פעולות ניקיון ופיקוח בחופים שבתחומיהן. במידה ותוצאות מדד 'חוף נקי' יהיו נמוכות, ייגרע תקציב הסיוע של הרשות לאותו חודש. השר פרץ: ''חופי הים הם רכוש הציבור, ומגיע לו להנות מחופים נקיים ומזמינים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-02-2014



צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

במסגרת חיזוק התפישה הכוללת להגנת הסביבה והקשר בין צדק חברתי וצדק סביבתי, החליט השר עמיר פרץ לתת עדיפות לניקוי החופים בישראל ולהעמיד תקציב של 2 מיליון שקלים לרשויות המקומיות השוכנות לאורך חופים לטובת שמירה על נקיונם.

"חופי הים הם רכוש הציבור כולו ומגיע לציבור להנות מחופי ים נקיים ומזמינים ולכן החלטתי לתת לזה עדיפות ולהעמיד אמצעים לטובת העניין" אמר השר פרץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מטרת התכנית היא לשמור על ניקיונם של החופים הבלתי מוכרזים והפתוחים בישראל לאורך הים התיכון ואילת. במידה ותוצאות מדד 'חוף נקי' לחודש מסוים יהיו נמוכות, ייגרע תקציב הסיוע החודשי של אותה רשות, זאת על מנת לוודא כי הן  עומדות בהתחייבותן. גובה התמיכה לכל רשות יקבע לאחר שהרשויות יגישו את התכנית שלהן למשרד להגנת הסביבה.

על אף שהרשות המקומית היא זו שמחובתה לדאוג לניקיון החוף, החליט השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, להרתם למאבק על החופים הנקיים ולתמוך כספית בפעולות הניקיון. מלבד פעולות ניקיון, כוללת התוכנית גם פעולות חינוך בבתי הספר, פעילות הסברתית ואכיפה.

מניתוח ארצי של מצב הניקיון בחופים לשנת 2013 עולה כי החופים במחצית מהרשויות המקומיות הגיעו לתוצאה בינונית עד "מלוכלך מאוד" בשליש מהבדיקות. בארבע רשויות נרשם הציון הגרוע ביותר: גן רווה, חוף אשקלון, טירת הכרמל ונהריה.

תכנית "חוף נקי" מופעלת על ידי אגף ים וחופים של המשרד להגנת הסביבה מאז שנת 2005. תופעת הפסולת הימית הינה בעיה סביבתית עולמית המתגברת בכל העולם ובשנת 2013 החליטו מדינות הים התיכון ובהן ישראל, לפעול בצורה נמרצת להפחתת הבעיה.

מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. המדד מספק מידע שקוף ועדכני על מצב הניקיון בחופים אלו ומסייע לפעילות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה, מול רשויות שלא מבצעות את חובתן בשמירה על ניקיון חופיהן.

מדד הבסיס להערכת מצב הניקיון בחופים נערך בתחילת התכנית, ביוני 2005. בשנים הבאות נמדדו אחוזי הפחתת הפסולת ביחס לנקודת ההתחלה בכל קטע חוף נתון. המדד שנקבע להצלחת תכנית חוף נקי הוא שחוף הים יימצא 70% מהזמן במדד "נקי" או "נקי מאד" ב-70% מהרשויות החופיות.

מתוך סקרים שנערכו בשטח, ועל סמך מידע מוקדם, עלה כי המרכיב העיקרי של פסולת בחוף הוא פלסטיק, המהווה לפחות 80% מסך כל הפסולת. לפיכך הוחלט כי הפלסטיק יכול לשמש כסמן טוב למידת הניקיון של החוף.

בתהליך הדיגום נספרים כל פרטי הפלסטיק הפזורים ביחידת שטח חוף נתון, החל מגודל של פקק של בקבוק ומעלה. כיוון שהפסולת אינה מפוזרת בצורה אחידה לאורך החוף, נבחרות מספר נקודות דיגום אקראיות בכל חוף שנבדק. נכון להיום נערך המדד אחת לשבועיים בכל חודשי השנה