הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מומחה: פיגוע טרור במקורות מים בישראל הוא רק עניין של זמן


יצחק מידן, מומחה להנדסת מים מתריע מפני תרחיש הרעלת מקורות מים בשטח ישראל. בראיון לקראת תערוכת קלינטק 2014 שתפתח השבוע, הוא אומר כי הסכנה ממשית, אולם השאננות בארץ נמשכת. ''אצלנו סומכים על נסים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-02-2014



מאגר מים מטוהרים, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעוד מנגנוני הביטחון משקיעים מאמצי על במניעת פיגועי טרור נפיצים, דומה כי נושא המים נשכח מסדר היום. יצחק מידן - מומחה להנדסת מים שירצה במסגרת תערוכת CLEANTECH 2014 שתפתח בעוד יומיים, מזהיר אותנו מפני תרחיש הרעלת בארות המים בשטח ישראל - העלול לגרום לאבדות גדולות בנפש ולפגוע בצריכת המים השוטפת של מדינת ישראל.

''מדובר בשאלה נוקבת, שאת התשובות לה צריך לבחון, על כל מרכיבי הבעיה'' אומר יצחק מידן. ''זה לא סוד הוא ש'שוחרי טובתנו' מעסיקים את מוחם הקודח באיתור רעיונות יצירתיים, איך לפגע בנו מכל החזיתות וההיבטים. אחת האפשרויות הוא טרור הרעלת מים. תמיד כשאני מזכיר את הנושא, כאדם שעוסק במתן פיתרונות הנדסיים לתחומי המים, בפורומים שונים, מבקשים ממני להנמיך פרופיל כדי לא לתת רעיונות למי שרוצה לפגע בנו. אבל זוהי הסתכלות של בת יענה שבה אם לא נדבר זה לא יקרה. לדעתי, ההיפך הנכון. הם כבר חשבו ואנחנו, עוד לא''.

אילו סוגי טרור נגד מים הם אפשריים ?

טרור מים ניתן לבצע במספר אפשרויות ובהן, הרעלת מי השתייה, או פיצוצי צנרת מוליכת מים בעיקר צינורות ראשיים שקל להבחין בהן. הרעלת מים הוא טרור אלגנטי שקל לבצעו ויותר מכך, המבצע יכול ל"היעלם" זמן רב לפני שאפקט הפיגוע בכלל מורגש. לדוגמה, מחבל יכול להגיע בשעות הערב לבריכת מים אחת או יותר, לשפוך לתוכן מיכל רעל, להסתלק מהמקום, אם להמריא לחו"ל או לעבור אפילו את הגבול. בבוקר עם יקיצת התושבים, הנזקקים למים, מתחילה זרימת המים לעבר בתי התושבים והתוצאות לא יאחרו לבוא.

ושוב, כשהנושא מועלה על ידי בפורומים שונים, אני מקבל מגוון תשובות ובהן, אצלנו זה לא יקרה, או, כל המקומות מוגנים ע"י גדרות, או, כמה זה כבר יכול להשפיע, הרי הריכוז של הרעל במים יורד ככל שהרעל מתערבב עם מים ועוד תשובות כהנה וכהנה. בקיצור, אצלנו סומכים על ניסים.

מה המצב היום בישראל מבחינת אבטחה

את מצב אבטחת המים צריך לבחון ממספר היבטים שכל אחד בפני עצמו מצריך חשיבה מעמיקה ומתן פיתרונות מתאימים. ההיבטים הם: מניעה, גילוי אירוע, טיפול בבעייה כאשר הוא מתרחש, טיפול בתושבים באיזור הפיגוע - מהיבט אספקת המים בלבד.

בנושא מניעה משקיעה חברת מקורות ותאגידי מים הרבה אמצעים, כגון: גידור, מקומות רגישים, נעילת פתחים של מאגרים, הצבת מצלמות אבטחה במקומות מסויימים, אם כי אמצעים אלו לא בהכרח מספיקים. מי שרוצה לבצע פיגוע יכול להתגבר בקלות יחסית על רוב האמצעים שהוזכרו.

בנושא גילו אירוע הרעלת מים - קיימים בשוק מספר אמצעים שפותחו ע"י חברות פרטיות. מנגנוני הגילוי מבוססים על פי מספר טכנולוגיות כאשר העקירות שבהן מבוססות על התקנת ציוד לבדיקה רציפה של איכות מים, במקומות שונים בעיר. לכל מתקן יש משדר המשדר באופן מיידי כל חריגה באיכות, לרבות רעלים, או חומרים אחרים. המתקן בודק פרמטרים שונים באיכות המים וכאשר יש חריגה, המכשיר משדא התראה מיידית למרכז בקרה. טכנולוגייה אחרת היא שימוש בבקטריות שרגישות לחומרים רעילים והן מתחילות להאיר כאשר הן נמצאות במים מועלים. חיישן מסויים מגלה את האירוע ומשדר למרכז בקרה. רעיון אחר הנמצא בשימוש, הוא פשוט שימוש בדגים חיים מסוגים שונים, שכל אחד מהם רגיש לסוג אחר של חומרים וכאשר מתרחש אירוע, הוא משנה את ההתנהגות, המצלמות קולטות את השינוי בהתנהגות והמפעיל משדר אות על חריגה באיכות באותו אתר.

בנושא טיפול באירוע כאשר כזה מתרחש, כאן הבעייה העיקרית - בסימולצייה שהכנתי בנושא זה ואשר הוצגה בפורומים בכירים מאד בחברות שאחראיות לנושא המים. בסימולצייה הוצג תרחיש של הרעלת מים בעיר מסויימת, כאשר מיד לאחר הכנסת רעל - דיגיטאלי - במקום אחד או יותר ברשת המים, הסימולצייה הציגה את התפשטות הרעל בצנרת העירונית. בעת המצגת שאלתי שאלה פשוטה: אתם רואים את התמונה, מה צריך לעשות עכשיו? למותר לציין שכל התשובות שקיבלתי מאותם מהנדסים בכירים לא סיפקו מענה נכון לפיתרון הבעייה וכמובן שהנושא נשאר פתוח. כמובן שבהמשך המצגת נאמר שחשוב ליישם מערכת כזאת, אך בפועל, שום גבר לא קרה. סיטואצייה כזאת יכולה להדיר שינה מכל אחד שקצת קרוב לנושא ויותר מכך, לכאלה שאינם קרובים לנושא.

טיפול בתושבים באיזור הפיגוע - מהיבט אספקת המים בלבד: בנושא טיפול בתושבים לאחר קרות אירוע טרור או סתם תקלה, עוסקת היום הרשות למצב חירום במתן פיתרונות אספקת מים חלופיים, עד שהבעייה תטופל. חלק מהפיתרונות הם הבאת מים באמצעות, במיכלים גמישים שמהם יסופקו מים לתושבים באיזור הנפגע כאשר המיכליות תסענה בסבבים ממקור המים אל האיזור. התהלך נמצא כעת בבחינה ובהרצת פיילוט.

האם מדובר במצב טוב ?

מצב טוב? בוודאי שלא. מי שראה את המצגת שהכנתי שבה מוצגת סימולצייה של תרחיש הרעלת מים בעיר מסויית וכיצד המים המורעלים מתפזרים ברחבי העיר, כאשר כל בעלי המקצוע שצפו במצגת, לא ידעו לתת מענה איך מתמודדים עם בעייה כזאת, זה אומר דרשני. במספר גופים גדולים, הבינו את הבעייה והצורך ואמרו שנדרש ליישם את הפיתרונות, אך מאז זרמו הרבה מים - בצנרת - ולמזלנו מים איכותיים.

מה ניתן לעשות בתחום כדי לשפר את המצב ?

כדי לשפר את המצב ניתן לעשות הרבה ולאו דווקא בהשקעות כספים עצומות. החדרה לתודעה ולמודעות שאירוע כזה עלול להתרחש ולהנמיך במקצת את השאננות שאצלנו זה לא יקרה. וכרגיל, אנו רגילים עד שזה לא קורה, אין מה לדאוג כי זה עדיין לא קרה. אבל במקומותינו, זה הכל שאלה של זמן.

יש פתרונות וכלים טכנולוגיים למתן מענה לבעיות שהועלו במאמר זה, הפיתרונות הקיימים הם שילוב בין חומרה, תוכנה ייעודית לכך ויותר מכך, נדרשת אחריות ורצון ליישם את הפיתרון.
אך ללא מודעות והגדרת סדרי עדיפויות המצב יימשך כך עד לקרות האירוע הראשון.

תערוכת CLEANTECH 2014 יוצאת לדרך בייזומה של קבוצת "משוב" וצפויה לארח למעלה מ- 20,000 מבקרים, ביניהם עשרות משלחות של מבקרים וקניינים מהארץ ומחו"ל.

תערוכת קלינטק 2014

הוועידה והתערוכה הבינלאומית השנתית ה-18 לטכנולוגיות מים, התייעלות אנרגטית, אנרגיה מתחדשת, גז טבעי, בנייה ירוקה, מחזור ותחבורה ירוקה
18-19.2.2013 במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה.
שעות פעילות: יום ג': 18:00-10:00; יום ד': 18:00-10:00
לפרטים נוספים: טל': 08.6273838
אתר תערוכת קלינטק: www.mashovgroup.net

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק