הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טיוואן – לא רק אלקטרוניקה


כדי שהטייוואנים יזכו לראות את הסחלבים שלהם באירופה, הם זקוקים למדינה באמצע הדרך - בעלת אקלים דומה וידע נרחב. במקרה הזה ישראל מתאימה כמו כפפה. בפגישות עם משרד החקלאות הטיוואני וארגון מגדלי הסחלבים התברר שיש רצון עז מצדם לשותפות שכזאת. אז מי בישראל רוצה להרים את הכפפה ?

דורון חמו - נספח כלכלי, טיוואן  16-02-2014



סחלבים, צילום: מנהל סחר חוץ משרד הכלכלה 

אחת מהפעילויות בהן מתרכזת הנספחות היא להבין כיצד יכולה טייוואן להוות עבורנו, יזמים וחברות ישראליות, שער כניסה לשוק הסיני. בעבודתנו אנו בודקים האם קל יותר לפתוח בטיוואן חברת בת או להקים שותפות, מהם הצעדים שהממשלה תומכת בעסקים זרים ומסירה את מחסומי הבירוקרטיה. אחת לתקופה אנו נתקלים בסיפור הצלחה של חברה ישראלית שסגרה הסכם הפצה עם חברה טיוואנית לשיווק מוצריה בסין. בעודנו עסוקים ופועלים בכיוון הזה - מישראל לטיוואן > מטיוואן לסין, לעיתים אנו מגלים שהיוצרות יכולות להתהפך. ישראל יכולה להיות גם שער הכניסה של טייוואן לאירופה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אלף זנים של סחלבים מוצגים אחת לשנה בתחילת חודש מרץ בתערוכת הסחלבים הבינלאומית בעיר הדרומית טאינאן. התערוכה נמשכת כשבועיים ומבקרים בה יותר מ 400,000 איש. שתילי סחלבים המטופחים ומיצורים בטיוואן מהווים כ80% משוק שתילי הסחלבים בארה"ב. ומה עם אירופה? שאלנו ולא ידענו איזה עולם של הזדמנויות עסקיות יפתח בפנינו.

מרגע ההכלאה של הסחלבים יחלפו כשישה חודשים עד להיווצרות הזרעים. משם כל שלב ימשך כארבעה חודשים, כך שהסחלב בתצורתו המוגמרת יפרח רק לאחר כשנה וחצי עד שנתיים מרגע ההכלאה. הצמחים שנשלחים לארה"ב הם הצמחים הבוגרים עם עלים גדולים יחסית. לרוב הם מוטסים מטייוואן למרות העלויות הגבוהות או משונעים בקונטיינרים ימיים.

אירופה היא כבר סיפור אחר. הטיסות היקרות והמסע הימי הארוך לא מאפשרים לשלוח את הסחלבים הבוגרים. שליחת הסחלבים בשלב מוקדם יותר אינה משתלמת כלכלית מאחר ועלויות האנרגיה הנצרכת לקירור, חימום וכוח האדם, גבוהות מאוד.

כדי שהטייוואנים יזכו לראות את הסחלבים שלהם במדינות כמו יוון, איטליה, צרפת או ספרד, הם זקוקים למדינה באמצע הדרך. מדינה בעלת אקלים דומה וידע נרחב בחקלאות. במקרה הזה ישראל מתאימה כמו כפפה.

אם ישלחו לישראל שתילי סחלבים באחד משלביהם הראשונים, יהיה הרבה יותר קל ופשוט לייצא אותם לאירופה מישראל מאשר מטיוואן. זאת ועוד, שתילי נישה שיגיעו לישראל במצב בוגר, יגדילו את המחזור במשתלות על ידי צמצום פרק הזמן הנדרש עד הגעתם לפריחה, משנתיים ל- 4-10 חודשים.

בפגישות שערכנו עם משרד החקלאות הטיוואני וארגון מגדלי הסחלבים הבנו שיש רצון עז מצדם לשותפות שכזאת. עכשיו רק נשאלת השאלה – מי בישראל רוצה להרים את הכפפה?

דורון חמו - נספח כלכלי, טיוואן
מנהל סחר חוץ משרד הכלכלה