הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


14 מיני צמחיה פולשנית נמצאו בנחל הקישון, ביניהם צמח רעיל


סקר המינים הפולשים נועד לשמור על המגוון הביולוגי במרחב הנחל. בין הצמחים שהתגלו, גם הצמח הרעיל 'דטורה זקופת פרי' הידוע בשמו העממי 'צמח המכשפות' או 'עשב השטן' שיכול אף לגרום למוות. מנכ''לית רשות נחל הקישון שרון נסים: מיגור הצמחיה הפולשנית יאפשר חיזוק ואישוש של הצמחייה בסביבת הנחל המשתקם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-02-2014



דטורה זקופת פרי באזור מתחם העבודות לניקוי קרקעית הנחל, צילום: רשות נחל הקישון 

בסקר מיני צמחייה פולשנית במרחב נחל הקישון שבוצע ע''י רשות נחל הקישון, התגלו 14 מיני צמחיה פולשת, ביניהם הצמח הרעיל 'דטורה זקופת-פרי', הידוע בשמו העממי 'צמח המכשפות' או 'עשב השטן'. על פי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, החומרים הרעילים שבצמח דטורה זקופת-פרי, יכולים לגרום לתופעות שונות הכוללות עוויתות, הזיות, איבוד התמצאות במרחב ועד לחוסר הכרה ומוות במקרים קיצוניים.

סקר המינים הפולשים של רשות נחל הקישון, הוא סקר יישומי, אשר נועד לאיתור ומיגור הצמחיה הפולשת בנחל. את הסקר ערכה עבור רשות הנחל חברת למד שקד, באמצעות האגרונום ניסים פינס. בין מיני הצמחים המוגדרים כמינים פולשים נמצאו גם אמברוסיה מכונסת, פרקינסוניה שיכנית, טיונית החולות, לכיד הנחלים, קקיון מצוי ודטורה זקופת-פרי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ברשות ציינו, כי על מנת לשמר את המגוון הביולוגי במרחב הנחל יש למגר את מיני הצמחיה הפולשת. מינים אלה הם מינים זרים, אשר לרוב הופצו בעקבות פעילות האדם אל מחוץ לאזור תפוצתם הטבעי והצליחו להתפשט במקום החדש. בעקבות זאת, הם גורמים לנזק לסביבה ובעיקר למגוון הביולוגי המקומי. במקרים רבים גורמים לדחיקה תחרותית של מינים מקומיים ולהשפעה שלילית על המערכת האקולוגית.


דטורה זקופת פרי . צילום: רשות נחל הקישון

רשות נחל הקישון תיישם את ממצאי הסקר למיגור הצמחיה הפולשנית שבגדות הנחל בהתאם להמלצות הסקר ובהן טיפול בכריתה, גיזום והדברה. כל מין בהתאם לשיטת הטיפול המתאימה לו.

בעבר בצעה הרשות בהצלחה הסרתו של הצמח הפולש 'אלף-עלה מימי' מבריכת מעיין אלרואי באזור טבעון והרחיקה למעלה מעשרה טונות שלו ממי הבריכה. 'אלף-עלה מימי' הוא צמח שהובא לישראל כצמח אקווריום הנמכר במשתלות כצמח נוי לבריכות. הגעתו לבריכת המעין, נגרמה ככל הנראה מפעילות אדם אשר שחרר את תכולת האקווריום למים. פעולה זו גרמה להתפשטות של הצמח שדחקה את מיני הצמחייה הטבעית במקום.

לדברי שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "מיגור הצמחיה הפולשנית יאפשר חיזוק ואישוש של צמחיה מקומית בסביבת הנחל המשתקם והוא חלק מפעילותה המתמשכת של הרשות לשימור המגוון הביולוגי".