הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ירושלים ירוקה: מערכת ההשקיה בפארקים תוחלף במי קולחים


מדובר בפרויקט ההשקיה הגדול מסוגו בישראל והקמתו ארכה חמש שנים. כעת, לאחר שנחנך מכון הטיהור בחומת שמואל, יושקו הגינות הציבוריות והפארקים בירושלים במי השפכים המטוהרים שהוא מספק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-02-2014



צילום: מתן קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

ירושלים עושה היסטוריה ירוקה: עם חנוכת המט"ש - מכון טיהור השפכים בחומת שמואל (הר חומה) של תאגיד הביוב והמים 'הגיחון', תוחלף מערכת ההשקיה בגנים הציבוריים והפארקים בירושלים במי שפכים מטוהרים. בשלב זה מדובר בטיילת שרובר, טיילת האז, גן העיוור, פארק הסובלנות, ובהמשך גם בגן הפעמון, גן סאקר, גן העצמאות ועוד. לאורך כל התוואי הונחו צינורות מי קולחין מתחת לכבישים. מכון טיהור השפכים ישמש גם את מרבית תושבי אום-טובא וצור-באחר ובעתיד גם את אום-ליסון לאחר שבמשך עשרות שנים תושביו לא היו מחוברים למערכת הביוב.

מדובר בפרויקט ההשקיה במי קולחין הגדול מסוגו בישראל והקמתו על כל שלביה ארכה חמש שנים. רמת טיהור המים במכון הינה בדרגה שלישונית ומתבצעת באמצעות טכנולוגיית ממברנות של חברת GE. טקס חנוכת מכון הטיהור נערך בהשתתפות שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, מנכ"ל הגיחון זהר ינון, מנכ"ל מבט"י ישראל בר גיל, יו"ר דירקטוריון הגיחון ומבט"י היוצא משה קלצ'ין, מ"מ רה"ע ירושלים קובי כחלון ועוד. בתום האירוע כובד מנכ"ל הגיחון זהר ינון, בקביעת מזוזות במשרדי המכון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שר האנרגיה והמים סילבן שלום, אמר בטקס חנוכת המט"ש: בכוונתי ליזום רפורמה במשק המים מיד לאחר השקת הרפורמה במשק החשמל בסוף החודש. לראשונה מאז הקמתה של רשות המים הצלחתי להביא להוזלת תעריפי המים בכ-5% ובכוונתי להמשיך בכיוון תוך צמצום מספר התאגידים וחיקוי המודל האזורי המתקיים בהצלחה מרובה בגיחון והמשרת אוכלוסייה של למעלה ממיליון איש ובכך לאפשר הוזלה נוספת של תעריפי המים. עוד ציין השר, כי הוא מקווה שבכוחות משותפים לגיחון, לעירייה ולממשלה נצליח להביא לפתרון בעיית שפכי אגן הקדרון. באופן עצמאי ובלתי תלוי בגורמים שאינם בשליטתנו''.


בטקס חנוכת מכון הטיהור, צילום: ששון תירם

בתגובה לדברי השר, ציין משה קלצי'ן, כי הגיחון הינו תאגיד אזורי שנותן שירותים למיליון תושבים וזה המודל לחיקוי שצריך להקים בארץ, בין שמונה לעשרה תאגידים אזוריים. ''המתכונת של תאגידים היא הנכונה ואין צריך להחזיר את פעילויות המים והביוב לרשויות המקומיות, דבר שיפגע ברמת הטיפול במערכות מורכבות אלה. תאגיד הגיחון הוא יצרן האנרגיה הירוקה הגדול בישראל, המייצר 2.5 מגה-וואט שעה מהבוצה במט"ש שורק''.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, אמר בטקס: ''הגיחון ומבט"י שוב הוכיחו יכולת להתגבר על אין סוף חסמים ובעיות ולהפוך נטל סביבתי לנכס, כלומר לקחת מי ביוב ולטהר אותם לרמה שתאפשר לנו לשמור על ירושלים ירוקה גם בתקופת בצורת. הגיחון הינו התאגיד המקצועי ומתמחה שהינו מודל לחיקוי ונותן שירות ברמה הגבוהה ביותר ועל-פי הדגם של הגיחון מומלץ לתאגד את כל תאגיד המים בישראל. תאגידי מים מכל העולם באים ללמוד על הנעשה בגיחון בתחום החדשנות הטכנולוגית והשירות''.