הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ברוורמן בועידת החקלאות: תנובה צריכה להישאר בשליטה ישראלית


על רקע מכירת השליטה בתנובה לחברה סינית, אמר יו''ר ועדת הכלכלה חה''כ אבישי ברוורמן כי הוא חושש שברגע של משבר הזרים יתנערו ממחויבות לחברה ולחקלאים בישראל. מנכ''ל מועצת החלב: ''נעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הרוכשים ונקווה שישכילו לשמור על הרוח הציונית גם בעתיד''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-02-2014



ח''כ ברוורמן בועידת ישראל לחקלאות, צילום: נתן כהן 

"שנים הקדשתי לחקלאות בבנק העולמי וזה דומה אליכם החקלאים. כשניהלתי את החקלאות של הבנק העולמי היינו אור לגויים, והיום עמדתי לגבי ייצוא הידע לעולם היא שצריך לשמור על השליטה הישראלית'' כך אמר היום יו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן בועידת ישראל הרביעית לחקלאות, שהתקיימה במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה.

הדברים נאמרו על רקע מכירת השליטה בתנובה לחברה סינית על ידי קרן אייפקס. ''תנובה היתה המותג החזק ביותר, הקיבוצי, המושבי, וחשוב לזכור שברגע שיש שליטה ישראלית ציונית, אז חשוב להם מה יקרה פה. היום תנובה צריכה להיות בשליטה ישראלית, יחד עם השקעה זרה, ברגע שנאבד את השליטה נחשוב רק על הורדת המחירים, ללא כל אחיזה בקרקע ובהתיישבות" .

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ברוורמן הוסיף ואמר כי בידי ישראלים ובגופים המוסדיים יש כסף רב, אולם הבירוקרטיה מונעת השקעות בישראל. "יש כסף מוסדי, המון. צריך לקחת חלק מהכסף ולהשקיע בתעשיות לטווח ארוך ובחקלאות שיושבת על הקרקע. מכיוון שהמוסדיים לא באים נשאר ההון הזר. טוב שיהיו השקעות בישראל. אני מאוד בעד שיתוף פעולה עם סין. אבל אני רוצה שליטה ישראלית על החברות. קחו את מכתשים אגן. חברה שהבן דוד שלי מיכה פינסקי בנה עם אחרים. ישבו כמה ציונים ובנו חברה לטווח ארוך. ברור שהסינים רוצים אותה כדי להיכנס לכל מיני מקומות. כשאין שליטה על חברה גדולה, כשמגיע משבר, וישראל בעייתית מבחינה בינלאומית, תוך שנייה אין לזרים סנטימנטים. לישראלים יש סנטימנטים גם במשבר".

"אנחנו כמעט ולא קיימים בפוליטיקה ולכן לא נתפסים כחזקים"

שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב אמר כי בעליה החדשים של תנובה יכתיבו כיצד יראה ענף החלב בשנים הקרובות. ''תנובה היא תשתית החקלאות בישראל ושל ענף החלב בפרט. אנחנו נעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הרוכשים ונקווה שישכילו לשמור על הרוח הציונית גם בעתיד". דרורי אמר את דבריו במסגרת פאנל שעסק בעתידו של ענף החלב בשנת 2025. "ענף החלב בשנים הקרובות צפוי לגדול ולהתחזק. אני צופה כי הרפת הקטנה ביותר תהיה בגודל של מיליון ליטר והצריכה לנפש בארץ תעלה. על פי הסכם לוקר וחוק החלב מוסכם כיצד יראה הענף עד 2020.

הבעיות העיקריות של הענף במקטע של החקלאי לדברי דרורי, יהיו הון עבור השקעות גודל על מנת להגיע למיליון ליטר ועלות פתרון לשפכים. ''הממשלה תצטרך לסייע לרפתות לגדול על מנת שיוכלו להגיע ליעילות הרצויה. היום אנחנו כמעט ולא קיימים בפוליטיקה. זה לא סוד שמתרבים הקולות הקוראים לבטל את מתווה לוקר. למרות הכל אנחנו ענף חזק ולא ניתן לפגוע בחקלאי שוב כפי מעוניינים משרדי ממשלה שונים לעשות" אמר דרורי.


פאנל בנושא משק החלב הישראלי ב- 2025 בוועידת ישראל לחקלאות, צילום: יח''צ
 

אפרי רייקין סמנכ"ל מועצת החלב אמר כי הרפתות והרפתנים יצטרכו להתמודד בעשור הבא עם תמורות אשר יכתיבו את מבנה הרפת ואופי התנהלותה בעיקר בהיבטים הגלובליים כגון היקפי וחסמי הסחר, הסביבה הכלכלית המקומית, מגמות בהתיישבות והסביבה הרגולטיבית. ''אולם יותר מכל אני מעריך שההשפעה הגדולה ביותר תהיה שבעת ההיא יתחזק הקשר הישיר שבין יצרן החלב לצרכן, כלומר הצרכן הסופי יהיה דומיננטי יותר בדרישותיו כיצד תתנהל הרפת ואיך ייוצר החלב. מצד אחד, ימשיך הצרכן לדרוש את המוצר שייצור ביעילות במחירים סבירים ובסטנדרטים של איכות ובטיחות גבוהים, ומאידך תגבר מעורבותו של הצרכן ובקרה וביקורת על תנאי ייצור נאותים במישורי הקיימות, רווחת העובדים ורווחת בעלי חיים".

אורי צוק בר המפקח על המחירים במשרד החקלאות אמר שכל ענפי החקלאות חולמים להיות כמו ענף החלב. "מתווה לוקר אינו תבוסה כי אם נצחון של הרפתנים ששרדו בענף"

יו"ר האופוזיציה ח"כ בוז'י הרצוג אמר כי "האשמת החקלאים ביוקר המחיה היא חוסר הבנה בסיסי, יוקר המחיה נעוץ בפערי התיווך. אני מצפה מהממשלה להוריד מסים על מנת להקל על יוקר המחיה"

שר התחבורה: הרפורמה בנמלים טובה לחקלאות

"אחת הסיבות שביקשתי להמשיך לקדנציה שנייה היא הרפורמה בנמלים'' אמר שר התחבורה ישראל כץ. ''מדובר ברפורמה טובה לכל אזרח, שתוזיל את יוקר המחייה והיא גם טובה לחקלאות. יוקמו 2 נמלים חדשים שיעלו את השירות, יוזילו את המחירים ויפסיקו את חגיגות הבר מצווה שעושים היום. כמו כן הוצאתי לדרך את פרויקט הכבישים במועצות האזוריות שהיו בחלקם עם תשתיות הרוסות. חברת נתיבי ישראל מטפלת בכבישים הללו וסוללת אותם מחדש ומאפשרת כניסה ויציאה נוחה ומהירה מהיישובים הקטנים בעזרת רמזורים, מחלפים ומעברים".

שר התחבורה כ"ץ התייחס גם הוא לעסקת תנובה: "תנובה נתפסת כמי שמסוגלת לבוא למדינה כמו סין, שבה מיליארד אסייתים שמעולם לא שתו חלב, אבל מוכנים לשנות את הרגלי הצריכה שלהם. בדיוק כמו שהסינים מאמינים בהייטק שלנו ורואים בהייטק הישראלי כדבר מוצלח כך גם בנושא של תנובה. הם רואים גוף עם ידע ויכולות בתחום המזון במיוחד בענף החלב ".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו שיגר איגרת ברכה לבאי הוועידה וציין כי ''הממשלה רואה בחקלאות ענף כלכלי מרכזי, אמצעי לשמירת קרקעות המדינה, ספקית מזון וענף יצוא מוביל. נמשיך לעודד את קידום החקלאות וחיזוק מעמדה".

ועידת ישראל לחקלאות ה-4 נפתחה היום במעמד שר החקלאות, במתחם אווניו קרית שדה התעופה. בוועידה השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, יו"ר האופוזיציה חה"כ יצחק בוז'י הרצוג, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת חה"כ פרופ' אבישי בוורבמן, יו"ר הלובי החקלאי בכנסת חה"כ זבולון כלפה, מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, מזכ"ל התאחדות מגדלי הבקר אביתר דותן, מאות חקלאים ובכירים נוספים מענף החקלאות.