הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המחלוקת בין מועצת הדבש למשרד החקלאות הגיעה לדיון בכנסת


בדיון היום בועדת הכלכלה של הכנסת על רקע כוונת משרד החקלאות לבצע רפורמה בענף ולבטל את מועצת הדבש, ביקשו חברי הכנסת ממשרד החקלאות לבחון מחדש את ההצעה. מנכ''ל משרד החקלאות: הענף לא יקרוס אם לא תהייה מועצה. ח''כ כלפה: לא צריך לקחת אוגדה כדי לכבוש יעד קטנטן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-02-2014



דבוראים מול ביתו של מנכ''ל משרד החקלאות, צילום: באדיבות ארגון מגדלי הדבורים

על רקע הרפורמה שמתכנן משרד החקלאות ולבקשת חברי הכנסת יצחק וקנין ועמר בר לב, קיימה היום (ג') עדת הכלכלה של הכנסת דיון מיוחד בנושא הסדרת ענף גידול הדבורים. חה"כ וקנין, שעמד בראשות הישיבה, פתח את הדיון ואמר כי הצעת החוק שמכין משרד החקלאות שתביא לביטול ההסדרה המאורגנת של הענף, יכולה לפגוע לא רק בענף גידול הדבורים והדבש, אלא להביא לפגיעה חמורה יותר בחקלאות בכלל. ח"כ בר לב הוסיף כי הדיון נועד כדי לקיים הידברות בין המגדלים לנציגי משרד החקלאות על מנת ליישב את המחלוקות עוד לפני שהצעת החוק מגיעה לדיון בכנסת.

חה"כ ישראל חסון אמר כי הסדרת הענף הוא דבר שצריך לתת עליו את הדעת, מאחר שדבש אפשר לייבא מחו"ל אבל את ההאבקה שמבצעות הדבורים כדי לאפשר את המשך הגידולים החקלאיים אי אפשר לייבא. חברי כנסת נוספים הביעו אף הם חשש מהכוונה לפרק את מועצת הדבש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר ארגון מגדלי הדבורים, בועז כנות, אמר כי הדבורה אשר ניזונה מהצוף ומבצעת את ההאבקה נמצאת בסכנה. כידוע, בעשר השנים האחרונות נעלמו כשליש מהדבורים בעולם בשל תופעת התמוטטות המושבות . לדברי כנות, מה שהופך את הדבורה לכה חשובה עבור האדם היא פעולת ההאבקה, שתרומתה לחקלאות היא אדירה. ''מועצת הדבש מטפלת היום בכל ההיבטים של גידול הדבורים, כדי שהדבר יהיה כדאי כלכלית. כוונת המשרד לבטל את המועצה תפגע בכל מערכת הדבש, המועצה היא כלי לקיום הענף".

מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, הסביר כי המשרד התבקש לטפל בנושא ולהעביר את ההסדר מצו שקיים מתוקף חקיקת חירום לחוק. הוא הוסיף כי במסגרת העבודה על החוק נמצאו מספר בעיות שנדרשו תיקון, בהן טיפול במגבלה על כניסת דבוראים חדשים לענף, חלוקת נקודות המרעה שהן משאב מוגבל וקיום מועצה שמתפקדת כחברה פרטית שמסדירה את הענף. "אין מקום לתכנון הענף, אלא חלוקת נקודות מרעה. המשאב מוגבל והתפקיד שלנו הוא לנסות להגדיל את שטחי המרעה ואנחנו כבר משקיעים בשתילת צמחייה. הכמות המוגבלת של שטחי המרעה מחייבת שאת החלוקה יבצע גוף ממשלתי ולא מועצה פרטית", אמר כהן.

חה''כ דוד צור הזכיר כי למשרד החקלאות יש נציגים במועצה וכי המועצה צריכה להוציא לפועל את מדיניות המשרד, ושאל האם יש טענות כלפי תפקוד המועצה. על זה השיב כהן: "אין לי טענה פרסונלית נגד , אבל הרעיון של חלוקת נקודות מרעה צריך להיות מבוצע על ידי גורם ממשלתי ולא גורם פרטי. זה שיש לי נציגים במועצת הדבש זה לא אומר שזה בסדר. החלוקה היום היא לא מספיק טובה. החלוקה אצלנו תהיה טובה יותר ולא אינטרסנטית. יש מגדלים שלא מקבלים מספיק נקודות, ויש מגדלים שמקבלים יותר מדי נקודות. אנחנו נעשה את זה בצורה הטובה ביותר".

"לא צריך לקחת אוגדה כדי לכבוש יעד קטנטן''

ח"כ בר לב העיר כי גם גופים ממשלתיים לא תמיד פועלים בצורה הכי טובה. ח"כ חסון אמר כי הוא חושש שביטול המועצה הוא לא אמצעי אלא מטרה. הוא הוסיף כי גם במסגרת חוק החלב אישרו חברי הכנסת, בידיים רועדות, את הקמת מועצת החלב מאחר שלדבריו מדובר ב"הכרח בל יגונה".

יו''ר הלובי החקלאי חה"כ זבולון כלפה הוסיף כי הוא לא השתכנע שצריך לפרק את המועצה. "לא צריך לקחת אוגדה כדי לכבוש יעד קטנטן. אפשר לטפל בחלוקה בצורה אחרת והדרך הנכונה היא באמצעות מנגנון משותף של אנשי המשרד והמגדלים. ח"כ חנא סוייד אמר כי הוא לא השתכנע שצריך לבטל את המועצה, והוסיף כי "במקרה הזה נראה ששופכים את התינוק עם המים". המנכ"ל כהן הגיב לטענות ואמר כי מדובר בעסק מקצועי והענף לא יקרוס אם לא תהייה מועצה. "תפסיקו לאיים. האם הענף יתמוטט בגלל שהרצל (מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור) לא יהיה מנכ"ל ?".

סמנכ"ל כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד נילי אבן חן ציינה כי בשנים האחרונות לא נכנס ולו מגדל אחד לענף, אלא רק חובבנים. מגדל דבורים צעיר צחי גולדנברג, הוסיף כי הוא מנסה להיכנס לענף כבר למעלה מעשור, אך קיבל רישיון ל-80 כוורות בלבד ובשביל להתקיים מהענף צריך להחזיק כמה מאות כוורות. חה"כ וקנין אמר  כי זו ההוכחה שצריך לתכנן את הענף, אחרת הוא יקרוס. "אי אפשר לייבא הכל''.
 
בסיום הדיון ביקש חה''כ וקנין ממנכ"ל משרד החקלאות ונציגי המשרד לשבת פעם נוספת עם נציגי המועצה והמגדלים החובבים, כדי שהצעת החוק לא תביא את הענף לשוקת שבורה.