הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אורחות נדירות ויפות בחופי ישראל: מדוזות ורודות


המדוזה הורודה, פלגייה נוקטילוקה, נחשבת לנדירה במזרח התיכון וזו הפעם הראשונה שהיא נצפית באזורינו במספרים משמעותיים. דרור אנג'ל מאוניברסיטת חיפה: ''נדיר שמדוזה זו מגיעה לחופי ישראל בעונה הזו. החשש הוא כי בקיץ הקרוב נסבול הן מהחוטית הנודדת והן מהמדוזה הורודה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-02-2014



Pelagia noctiluca פלגייה נוקטילוקה, צילום: Hans Hillewaert ויקיפדיה 

אורחות נדירות, מפתיעות ויפות נצפו לאחרונה בחופי ישראל: המדוזות הורודות פלגייה נוקטילוקה, שבשבועות האחרונים גולשי גלים, גולשי רוח וצוללנים רבים כבר חשו את צריבתן. אחד החששות של החוקרים הוא שהמדוזה "תתאהב" בחופי הארץ ותגיע לכאן גם בקיץ. "מדוזות מגיעות באופן קבוע גם בחורף, אבל ההופעה של המדוזה הורודה היא נדירה במזרח הים התיכון וזו הפעם הראשונה בשנים האחרונות שאנחנו רואים אותה באזורינו במספרים משמעותיים", אומר ד"ר דרור אנג'ל מומחה לאקולוגיה ימית מהחוג לציוויליזציות ימיות מאוניברסיטת חיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשבועות האחרונים החלו להגיע עוד ועוד דיווחים על מדוזות שנצפו בחופים, כולל דיווחים על צריבות של גולשים. לדברי ד''ר אנג'ל, שעוקב אחר המדוזות המגיעות לארץ באתר "מדוזות", דווח על הגעתן לאורך כל חופי ישראל, מהצפון ומהדרום. מדוזות ממין חוטית נודדת מגיעות דרך קבע לחופי ישראל גם במהלך תקופת החורף, אולם השנה מספרם גדול במיוחד, כמו גם ביקורה הנדיר של המדוזה הורודה – שצריבתה, למתעניינים, כואבת כמו הצריבה של החוטית הנודדת המוכרת לנו יותר מהקיץ. המדוזה הורודה נפוצה בעיקר במערב הים התיכון, בחופי איטליה, צרפת, טוניסיה וספרד והיא מהווה בעיה רצינית לשחיינים ולגולשים שם.



"אותנו מטרידה הבעיה שנכון לעכשיו, אין הסבר ברור מדוע זכינו לביקור הוורוד והנדיר ועוד בתקופה זו של השנה", אמר ד"ר אנג'ל, שאף שולל טענות שכבר נשמעו הקשורות למזג האוויר ולכך שהעובדה שהחורף החם "מבלבל" את המדוזות. "לא מצאנו עדויות לכך שבחורפים חמים המדוזה הזו הגיעה לכאן ובחורפים קרים לא. האמת היא שעכשיו אנחנו בעיקר אוספים נתונים ומנסים לעשות סדר בדברים''.

המדוזה הורודה קטנה בהרבה מהחוטית הנודדת, ולדבריו של ד"ר אנג'ל, הנזקים הצפויים שלה לדייגים או למתקנים של חברת החשמל קטנים במעט. אולם אחד החששות היא שהן "יתאהבו" בחופים שלנו ויחליטו להישאר כאן. במצב כזה, בקיץ הקרוב משפחת המדוזות הפוקדת את חופי ישראל "תתרחב" כשגם החוטית הנודדת וגם הפלגייה יגיעו לביקור.