הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות מקרקעי ישראל: נסדיר את חוות הבודדים בתוך חצי שנה


ועדת הכלכלה דנה היום בהסדרת חוות הבודדים בנגב. היו''ר ברוורמן: הצרה היא שהממשלה מחליטה שלא להחליט. אם העניין לא יוסדר תוך 3 חודשים נקדם חקיקה. החברה להגנת הטבע: החוות מסבות לטבע נזקים קשים והציבור לא יכול להתנגד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-02-2014



חוות בודדים בנגב, צילום: דניאל אורנשטיין, באדיבות כתב העת 'אקולוגיה וסביבה'  

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה הבוקר (ד') דיון בהצעה לתיקון חוק הרשות לפיתוח הנגב, אשר נועדה להסדיר את מעמדם של מיזמים חקלאיים-תיירותיים בנגב ולסייע להכשרה חוקית של חוות בודדים באזורים שונים בארץ, גם אם לא היה להן עד היום אישור תכנוני או הסכם עם רשות מקרקעי ישראל.

לפי ההצעה של חברי הכנסת רוברט אילטוב ודוד רותם, בעלי המיזמים שהוקמו בעידוד ובסיוע ממשלתי יוכלו להגיש בקשות לקבלת אישור מהשר לפיתוח הנגב והגליל, בתוך 6 חודשים מתאריך הכניסה לתוקף של התיקון המוצע. בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ברוורמן כי ההצעה אושרה בקריאה טרומית לפני כארבעה חודשים, ומאז מתקיימים מגעים בין יוזמי ההצעה לממשלה, על מנת להסדיר את הנושא ללא צורך בחקיקה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ח"כ אילטוב הוסיף כי נענה לבקשת ח"כ ישראל חסון, להגיע להסכמות בין בעלי החוות למשרדי הממשלה, אך עד כה לא הייתה התקדמות. הוא הוסיף כי אם נציגי הממשלה יבהירו שניתן לפתור את הבעיה בתקופה הקרובה, בכוונתו לעצור את החקיקה. אולם אם הדבר לא יקרה יבקש לקדם אותה כמה שיותר מהר. היו"ר ברוורמן אמר כי יש צורך להסדיר את הנושא, לכאן או לכאן. הוא הוסיף כי הוועדה הבין-משרדית להסדרת התיישבות הבודדים בנגב שלחה מכתב לוועדת הכלכלה, כבר לפני ארבעה חודשים, מכתב לפיו היא ממתינה להתייחסות רשות מקרקעי ישראל. הוא ביקש לקבל תשובות מנציגי הממשלה, דרש לדעת מי האחראי על ההסדרה ומהם לוחות הזמנים עד לפתרון הבעיה.

עו"ד אמיר ביידא מרשות מקרקעי ישראל אמר כי הרשות שאחראית להסדרת הנושא פועלת לפי הנחיות השר לפיתוח הנגב והגליל ותסדיר את רוב החוות של דרך היין בתוך כחצי שנה. עם זאת, לדבריו קיימות שתי חוות נוספות שלגביהן אין הנחיה של השר. עו"ד יעקב ברנרד מהמועצה האזורית שער הנגב ציין כי ב-30 בדצמבר האחרון התקיים דיון בבית המשפט, בו הצהירה המדינה כי מצאה פתרון לאותן חוות בהליך של פטור ממכרז שיוסדר תוך 45 יום, אך עדיין לא ידוע מה הוחלט בהנהלת רשות המקרקעין. ביידא השיב ואמר כי בישיבה שהתקיימה אתמול בנושא הוחלט להמליץ על פטור ממכרז, אך רק עוד מספר ימים יצא הנוסח הרשמי של ההחלטה.

''בושה למדינת ישראל שמחליטה לא להחליט"

רכז אזור הדרום בחברה להגנת הטבע, שי טחנאי, אמר כי "לחוות יש תדמית של בית קטן בערבה, אך זה מזמן לא ככה. מדובר על חוות שמקיפות עצמן בגדרות, סוללות דרכים ומפעילות גני אירועים, מסעדות וצימרים, כך שהנזקים שהן מסבות לשטח גדולים מאוד – וכל זה בלי מכרז כחוק". הוא הוסיף כי הציבור לא יכול להתנגד או להתייחס לפגיעה הקשה בסביבה. עוד אמר טחנאי כי בשנת 1999 קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה שאין מקום להתיישבות בודדים בישראל, אלא במקרם חריגים בנפת באר שבע בלבד.

"לממשלה יש רוב, אם היא רוצה להוריד את החוות היא יכולה לעשות זאת, ואם היא רוצה להסדיר את מעמדן היא יכולה לעשות גם את זה. הצרה היא ששום דבר לא ברור וזה בושה למדינת ישראל שמחליטה לא להחליט". אמר היו''ר ברוורמן והוסיף כי עם זאת, הוועדה תמתין עוד כשלושה חודשים, ואם הממשלה לא תפעל עד אז, תקדם הועדה את ההצעה כדי שיהיו לוחות זמנים ברורים.

עוד בנושא: השפעת חוות הבודדים בנגב על המגוון הביולוגי בסביבתן