הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד המדע: התנהלות לקויה במרכז קטיף למו''פ שדות נגב


בבדיקה שקיים המשרד התברר כי המרכז העביר מספר דיווחים כספיים שאינם עומדים בכללים לקבלת תמיכה, וכי אחד החוקרים קיבל מענק מחקר שלא בהתאם לנהלים. בעקבות הברור הוחלט כי הכסף יוחזר למשרד. במרכז קטיף למו''פ עוסקים בין השאר בחקלאות ידידותית לסביבה ובפיתוח גידולים עתירי הון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-02-2014



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  

בבדיקה מעמיקה שנערכה במרכז קטיף למחקר ופיתוח שדות הנגב, התגלו מספר אי סדרים בהתנהלות אחד החוקרים ואחד המנהלים במרכז. כך נמסר היום ממשרד המדע הטכנולוגיה והחלל שהמרכז נמצא בתמיכתו. מהבדיקה כי המרכז העביר למשרד מספר דיווחים שאינם עומדים בנוהל משרד האוצר להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה של מוסדות ציבור, ובמבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע.  עוד התברר כי חלק מהדו"חות הכספיים שהגיש המרכז היו לקויים, וכי אחד החוקרים מענק מחקר בגובה של 25,000 ₪ שלא בהתאם לנהלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהתאם לדו''חות הכספיים שהגיש המרכז, הועברו אליו כספים מעבר לסכומים להם היה זכאי, בגובה מצטבר של כ-100,000 ₪. בתקופה האחרונה הקפיא המשרד את העברת כספי התמיכה, וכעת משהסתיימה הבדיקה החליט לדרוש את השבתם, בטרם ימשיך בתשלום התמיכה השוטפת למרכז.

לנוכח הגילויים, ומתוך החובה המוטלת על המשרד, נערך למרכז המחקר שימוע בכתב. בעקבות השימוע ביקש המשרד מהמרכז להגיש דו"חות כספיים מתוקנים וכן להשיב את כספי התמיכה ומענקי המחקר שניתנו לו כתוצאה מהדיווחים הלקויים.

מנכ"לית משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל עו"ד בינה בר-און ציינה כי ''מרכז המו"פ בשדות נגב הוא מרכז מוערך שביצע ומבצע פעילות מחקרית ומדעית טובה לאורך השנים. המשרד מחויב לפעול ופועל בקפידה על פי כללי מינהל תקין".

במשרד המדע הטכנולוגיה והחלל הדגישו, כי לאור העובדה שמדובר במרכז המבצע פעילות מחקרית חשובה ואיכותית והשפעתו על קידום תחומי המדע בכלל והמחקר בפרט בפריפריה ראויה לציון, ועל רקע העובדה שמדובר בעיקר בכשלים ניהוליים, החליטה ועדת התמיכות במשרד במסגרת סמכויותיה, שההחזר הכספי יעשה במספר תשלומים, כדי לאפשר המשך את התנהלותו השוטפת.

מרכז קטיף למחקר ופיתוח שדות הנגב הוקם בשנת 1983 על ידי משרד המדע כחלק מ-8 מרכזי מחקר ופיתוח אזוריים שהוקמו ברחבי הארץ וזוכה מאז באופן שוטף לכספי תמיכות ממנו. החוקרים במרכז עוסקים בחקלאות ידידותית לסביבה ובכלל זה בפיתוח גידולים עתירי הון ובפיתוח תכניות הכשרה מתקדמות להכשרת עתודה של חקלאים. במרכז קיימות גם מעבדות לבדיקת חומרי הדברה, מעבדה אורגנית לבדיקת גידולים אורגניים, חדר הוראה ומעבדה ללימוד בתחום החקלאות הישראלית, מעבדת שדה ניידת להערכת כושר הייצור של גידולים חקלאיים בשטח ויעילות השימוש במים. במרכז עובדים כיום כ-10 חוקרים בעלי תואר דוקטור, 10 טכנאים ו-4 תלמידים לתארים מתקדמים.