הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מה עשתה המדינה עם הקרקעות שהוחזרו לה ע''י הקיבוצים ?


במסגרת הסדר הקיבוצים הושבו למדינה בשנות ה-90 למעלה מ-20 אלף דונם, שהיו אמורים לשמש לבניית עשרות אלפי יחידות דיור. עד כה, עשרים שנה אחרי, לא נעשו בקרקעות כל פעולות תכנון או שיווק. יו''ר המטה ליישום ההסדר: ''המחדל בטיפול בקרקעות זועק לשמים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-02-2014



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

בתחילת השבוע אמר ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי, כי משך הזמן הממוצע שלוקח למדינה להחזיר לידיה קרקע חקלאית שייעודה שונה, הוא עשר שנים. כזכור, לפני כשלושה חודשים נחשף בתקשורת, כי בהסדר הקיבוצים המשלים שנחתם בשנות ה-90' במאה שעברה בין משרד האוצר הבנקים והקיבוצים, נקבע כי קיבוצים בעלי חוב, באזורי ביקוש מובהקים, ישיבו חלק מאדמתם למינהל וזה יתכנן וישווק את שטחי ההשבה כראות עיניו.

במסגרת אותו הסדר, השיבו עשרות קיבוצים מאזור נהריה בצפון ועד קריית גת בדרום 20,000 דונם למינהל מקרקעי ישראל, שהיו מיועדים לבניה למגורים, מסחר, תעשייה ותיירות. מאז השבת האדמה למדינה, לא שווקה אף לא יחידה אחת, למעט דונמים בודדים בשוליים. הנתונים פורסמו בתקשורת לאחר שהמטה לביצוע הסדר הקיבוצים פנה לשרי האוצר והשיכון בעניין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקרקעות הוחזרו למדינה במסגרת השלב השני של ההסדר למחיקת חובות הקיבוצים שעמדו על מיליארדים של שקלים. בסך הכל הושבו כאמור קרקעות בהיקף של למעלה מ–20 אלף דונם, שהוגדרו כבעלי פוטנציאל לבניית כ–40 אלף דירות, ומיליוני מ"ר לתעסוקה ולמסחר.

על פי מתווה ההסדר, 27% מהתמורות משיווק המגרשים אמורים לעבור לבנקים ולחשב הכללי באוצר. הבנקים אמורים לקבל 65% והחשב הכללי 35%. יתרת התמורות מהשיווק עוברת לקופת המדינה. בהסדר נקבע גם שעל הקיבוצים למכור את חלקם בתנובה, ו-25% מהתמורות מועברות למדינה - וכך היה.

לפני כשבוע, בהמשך לאותה הפנייה מלפני שלושה חודשים, פנה יו"ר המטה לביצוע הסדר הקיבוצים ישראל עוז, במכתב לשר האוצר יאיר לפיד ולשר השיכון אורי אריאל. "עד היום לא נעשה כמעט דבר לתכנון ולשיווק חלק משטחי ההשבה, בסדר גודל של 10,000 דונם, שהוגדרו כבעלי פוטנציאל לכ–40 אלף יחידות דיור למגורים, וכן למסחר ולתעשייה" כתב עוז.

מהמכתב עולה כי לפני כחודשיים נפגש עוז עם יועצי שר האוצר, אורי שני ונעמה שולץ, שלדבריו "הופתעו מהנתונים שהוגצו בפניהם והבטיחו לפעול לקידום מהיר של הנושא עם כל הגורמים הנוגעים בדבר. בדצמבר ובתחילת ינואר אף קיים עוז פגישות עבודה עם אריאל ועם מנהל הרשות, בנצי ליברמן, וכן עם נציגי מינהל התכנון במשרד הפנים. אלא שמאז, לדבריו, לא קרה דבר, ובכלל זה אף לא הוצא סיכום מסודר לישיבות, שבהן, לטענתו התחייבו הגורמים המעורבים לפעול להמשך קידום התכנון.

"המחדל ואוזלת היד בטיפול בקרקעות שהושבו בהסדר הקיבוצים זועקים לשמים, וזאת לאור סכומי הכסף הגדולים שהיו אמורים לחזור לבנקים ולקופות המדינה, ולאור החידלון המוחלט בקידום, תכנון ושיווק של קרקעות שהמדינה העבירה לבעלותה, ובדרך זו להתמודד עם בעיית היצע הקרקעות לבנייה", סיכם עוז את פנייתו.