הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך מתחם לב ההר בפארק אריאל שרון


לאחר שלוש שנים של עבודות שיקום ופיתוח, נחנך השבוע מתחם לב ההר בפארק אריאל שרון. ההחלטה על הקמתו נקבעה בשנת 2005 אז החליט ראש הממשלה שרון, לבטל את תכניות הבינוי ולשמר את המתחם כריאה ירוקה. הפארק הוא אחד מהפרויקטים הגדולים בעולם בתחום השיקום הסביבתי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-02-2014



השר פרץ נוטע עץ יחד עם עומרי וגלעד שרון. צילום: המשרד להגנת הסביבה 

חזונו של אריאל שרון התגשם: בטקס שהתקיים ביום שלישי השבוע נחנך מתחם לב ההר בפארק אריאל שרון. המתחם שנמצא בליבו של הר חירייה נפתח לציבור לאחר שלוש שנים של עבודות שיקום ופיתוח. האירוע בנוכחות השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, משפחת שרון, ראשי ערים ומוזמנים נוספים, התקיים במלאות 30 ימים לפטירתו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון ז"ל, מהווה את שיאו של תהליך שיקום הר הזבל והפיכתו לריאה ירוקה.

פארק אריאל שרון הוא אחד מהפרויקטים הגדולים בעולם בתחום השיקום הסביבתי, וייחודו בהפיכת תא שטח שחלקו זוהם, לפארק מטרופוליני. ההחלטה על הקמת הפארק נקבעה בשנת 2005, לאחר שנים של מאבק ציבורי, אז החליט ראש הממשלה דאז, אריאל שרון לבטל את תוכניות הבינוי ולשמר את המתחם כריאה ירוקה. עד היום, העניקה הממשלה, באמצעות המשרד להגנת הסביבה, את התמיכה הכלכלית העיקרית במיזם והשקיעה בו עשרות מיליוני שקלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הר הזבל שהפך לזהב הינו פרויקט הנדסי, אדריכלי וביצועי המבוסס על מספר עקרונות אקולוגיים ובראשם עיקרון הקיימות. כך למשל, נעשה שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים, בשטחי הפארק נבנו בריכות אגירה תת קרקעיות, המשמשות לאיגום מי גשמים בחודשי החורף לטובת השקיית הצמחייה בקיץ, שאיבת גז מתאן מבטן ההר, הנוצר מהתפרקות הפסולת, משמש להפקת אנרגיה ירוקה ומסייע להפחתת גזי החממה ועוד.

כיום, יושב מתחם לב ההר על 16 מיליון קוב זבל המשמשים לבסיסו, בהם הושקעו כ-170 מיליון שקלים לשיקום, הסתת הנחלים ותשתיות הפארק. 500 מיליון שקלים נוספים יושקעו בעתיד בפיתוח יתר שטחי הפארק. כיום, 2,500 דונם נגישים לרווחת הציבור.

אירוע חניכת מתחם לב ההר נפתח בגזירת הסרט על ידי השר פרץ, וקביעת מזוזה במרכז המבקרים החדש על ידי ח"כ יעקב אשר. השר והאורחים צפו בהקרנת בכורה במיצג מולטימדיה מיוחד המתאר את סיפורו של הר הזבל החל מתקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל ועד הפיכתו לפארק פורח, כיום. לאחר מכן נטעו בניו של שרון, עומרי וגלעד, נכדתו איה, והשר עמיר פרץ, שני עצים שהובאו במיוחד מחוות השקמים. העצים ניטעו ב'שדרת המייסדים' - מתחם נטיעות בו נשתלו עצים על ידי פוליטיקאים בכירים ושותפים פעילים להרמת המיזם.

לסיום, נערך סיור קצר לאגם האקולוגי רחב הידיים שנבנה במקום, אשר מימיו יגיעו מבריכות אגירה תת קרקעיות שנמצאות על ההר. מסביב לאגם ישנם שבילים בהם מוצב שילוט עם הסברים על התהליכים הסביבתיים. עוד במתחם: אמפיתיאטרון ירוק הכולל כ-500 מקומות ישיבה ומיועד לאירועים ומופעים, וכן תשתית לבית קפה/מסעדה שצפויה להיפתח באביב הקרוב. השטח מחופה צמחיה ומדשאות רחבות ידיים, ובו שבילי אופניים, פינות ישיבה ועוד.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ סיכם את האירוע ואמר:"כמי שמאמין כל חייו בצדק חברתי ומאז שהגעתי משרד להגנת הסביבה אני רואה את הקשר הבל ינותק בין צדק חברתי לצדק סביבתי, כאשר אני חושב על הר פסולת שהמאבק להפוך אותו לפארק יצר איחוד כוחות בין אוכלוסיות שונות ומגזרים שונים, דתיים וחילוניים, אוכלוסיות חזקות וחלשות, מרכזי ערים ופריפריות, ערבים ויהודים ואפילו צפונים ודרומים חברו להם יחדיו."

פרץ הוסף ודיבר על חזונו של אריאל שרון שהוגשם במעמד זה: "אריק, שכינו אותו הבולדוזר, ידע לשלב את תפיסת הפיתוח והבניה עם ההגנה על הטבע והאדמה, ולכן בצד היותו סמל למאבק והקרבה למען ביטחון המדינה, הרי ניתן לראות כמה ידע להעריך את "אמא אדמה" ואת הצורך להגן לא רק על גבולותיה אלא גם על שורשיה".

נקודת ציון זו אשר נחגגה היום מהווה את השלמת התהליך המאסיבי והרציני של הר חיריה המהווה רק כ-100 דונמים מהפארק המשתרע על כ-8,000 דונמים. עבודות השיקום הסתיימו ותהליך הפיתוח, במרכזו של ההר הושלם.

משה בורוכוב, מנכ"ל פארק אריאל שרון: "אומנם, כבר ניתן לראות פארק הפתוח למבקרים, אך זהו רק חלק קטן מתוך מה שעוד צפוי להיבנות ולהיות תחת קורת הגג של 'פארק אריאל שרון'. תוך זמר קצר נצליח ליצור פה ריאה ענקית ירוקה לרווחת התושבים שתעמוד בקנה אחד עם פארקים גדולים ומוכרים בעולם" .