הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בועדה בכנסת: רק בעלי רישיון מיוחד יוכלו לבצע הדברה


הצעת החוק החדשה תחמיר את תנאי מתן הרישיונות למדבירים, והיא קובעת כי רק מדבירים שהוכשרו וקיבלו רישיון מהמשרד להגנת הסביבה יוכלו לעסוק במקצוע. קנסות כבדים יוטלו על מדבירים שיפרו את החוק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-02-2014




כחודש לאחר שהאחיות אביגיל ויעל גרוס ז"ל נהרגו משאיפת חומר הדברה רעיל בביתן בירושלים, אישורה היום (א') ועדת השרים לחקיקה את הצעת חוק המדבירים שמוביל השר להגנת הסביבה עמיר פרץ. הצעת החוק מסדירה את כל תחום המדבירים בישראל וקובעת את התנאים בהם המדביר צריך לעמוד בעבודתו, והיא צפויה לעלות בשבועות הקרובים לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצעת החוק קובעת כי רק מי שקיבל רישיון מהמשרד להגנת הסביבה, יוכל לבצע עבודות הדברה. זאת בניגוד למצב הקיים כיום בו חלק גדול מהעבודות מבוצעות על ידי "עוזרי הדברה" שלא עברו כל הכשרה מתאימה. רישיון המדביר יהיה אישי ובלתי ניתן להעברה. יצויין כי כיום התחום רווי בהתנהלויות פסולות שבמסגרתן מדבירים "מוכרים" את הרישיון שלהם לאנשים שאינם כשירים ואינם מורשים.

בעוד שכיום ההכשרות מבוצעות על ידי מכללות פרטיות שלא ניתן לפקח על פעילותן והמשרד להגנת הסביבה קובע רק את תוכן הבחינות אותן צריכים המדבירים לעבור, הצעת החוק קובעת כי המשרד יפקח גם על ההכשרה עצמה אותה מקבלים המדבירים במכללות. כיום, שיעור הנכשלים בבחינות המשרד עומד על יותר מ-60%. בנוסף, החוק החדש קובע כי המדביר יחוייב להציג את רשיונו למזמין העבודה. כאשר מזמין העבודה הוא בעל עסק, או מוסד ציבורי ולא בית מגורים, תחול גם עליו חובה לדרוש לראות את רישיון המדביר. כתנאי לחידוש הרישיון כל חמש שנים, על המדביר יהיה להשתתף בהשתלמויות ולעמוד בחובות נוספות.

בנוסף לכך, תוקם ועדה בינמשרדית שתבדוק התנהלות פסולה של מדבירים והתחזויות. כמו כן, יוקם "רשם מדבירים" ומרשם המדבירים אשר יכלול את כל המדבירים המורשים בישראל יהיה גלוי לציבור ויכלול כל החלטה שניתנה בעניין מדביר כזה או אחר.

העונש המירבי בגין עבירה על החוק שעלולה לסכן את הציבור או את הסביבה מגיע לשנת מאסר ולקנס של 904 אלף ₪. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה יוכל להטיל עיצומים כספיים וקנסות בגובה של 10,000 ₪ לאדם פרטי ו-50,000 ₪ לתאגיד.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "זהו צעד חשוב בדרך להסדרת תחום ההדברה והגנה מירבית על האזרחים מפני שימוש לא מקצועי בחומרי הדברה"