הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכון חליבה חדש ומתקדם נחנך ברפת שדמה בקיבוץ דורות


במכון החדש מסוג 'פרלל' של חברת אפימילק 48 עמדות חליבה וחצר המתנה המותאמת ל-180 חולבות. רפת שדמה היא רפת שיתופית של הקיבוצים דורות ורוחמה, עם מכסה של 6.5 מיליון ליטרים של חלב בשנה. ברפת 600 חולבות וכ-500 עגלות, ומועסקים בה 12 איש תושבי הקיבוצים והפזורה הבדואית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-02-2014



מכון החליבה החדש, צילום: סונאם לאמה - רפת שדמה  

בטקס חגיגי שהתקיים ביום חמישי שעבר בקיבוץ דורות, נחנך מכון החליבה החדש והמשוכלל של הרפת השיתופית 'שדמה', של הקיבוצים דורות ורוחמה. הטקס נערך בהשתתפות בכירי ענף החלב בישראל וראשי ההתיישבות באזור, ביניהם אלון שוסטר ראש המועצה האזורית שער הנגב, אביתר דותן מזכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב ואפרי רייקין סמנכ"ל מועצת החלב.

רפת שדמה היא בעלת מכסה של 6.5 מיליון ליטר בשנה. ברפת 600 חולבות וכ- 500 עגלות, ומועסקים בה 12 איש תושבי הקיבוצים והפזורה הבדואית. המכון החדש מסוג "פרלל" של חברת אפימילק, מורכב משתי שורות של 24 עמדות חליבה ומאפשר חליבה של 48 פרות במקביל, כאשר חצר ההמתנה מותאמת ל-180 חולבות. המכון החדש משפר את יעילות החליבה משמעותית לעומת המכון הישן, בו נחלבו במקביל 20 פרות בלבד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ניר שני, מנהל רפת שדמה אומר, כי הרפת נמצאת בתנופת התפתחות וצמיחה שמטרתה לשפר את יכולות הייצור ואיכות החלב וליצור אופק להתפתחות עתידית נוספת של הרפת וקליטת והגדלת מכסות הייצור: "הרפת הינה ענף חקלאות חשוב ביותר, מאחר והחלב הינו מוצר מזון בסיסי. כמו בכל תעשייה אחרת, מי שרוצה להצליח ולהתקדם חייב להתפתח ולייצר מוצר טוב ביחס עלות-תועלת גבוהה. היה חשוב לנו להשקיע בהקמת מכון החליבה החדש, אשר יאפשר לייצר ביעילות את מכסת החלב הנדרשת ולקלוט בעתיד מכסות נוספת אם נידרש לכך" אומר שני.

אביתר דותן, מזכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, שלקח חלק בטקס חנוכת מכון החליבה החדש, ברך את העושים במלאכה וציין, כי בפני ענף החלב עומדים אתגרים רבים לשנים הבאות וכי על כל השותפים בענף יהיה להשכיל ולהתייעל על מנת לשמור על חוסנו ועל היותו הענף החקלאי המוביל בישראל. "ענף הרפת בישראל הינו ענף היי-טקי לכל דבר. הידע שנצבר והטכנולוגיות המתקדמות המפותחות ומיושמות בישראל ממצבות את הענף כמוביל בעולם מבחינת כמות ואיכות החלב. הקמת מכון חליבה חדיש ומשוכלל משפרת את היכולות של הרפת ומסייעת להתאימה לשוק התחרותי של ימינו. אני מברך את הרפתנים על העבודה הרבה בקידום הרפת, תוך שמירה על ענף חלב יציב למען ייצור חלב כחול לבן בישראל" אמר דותן.

שמיל בלברמן, מרכז התארגנות הרפת באזור הנגב, דיבר בטכס על חשיבות ענף הרפת באזורי הפריפריה הרחוקה, בשמירה על גבולות המדינה באזור הגבול ועל אזור הנגב המשמש אסם החלב של מדינת ישראל. בלברמן ציטט בדבריו מתוך נאומו של בן גוריון, "משמעות הנגב" מה-17 בינואר, 1955: "בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו - כי רק במאמץ מלוכד של עם מתנדב ומדינה מתכננת ומבצעת נוכל למשימה הגדולה של הפרחת השממה וישובה. מאמץ זה יקבע גורלה של מדינת ישראל ומעמדו של עמנו בתולדות המין האנושי".

לתמונות נוספות של הרפת הכנסו לדף הפייסבוק של אפימילק