הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בכנסת: תוחמר הענישה על עבירות חקלאיות


וועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה היום לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של חה''כ איילת שקד שמבקשת להעלות את דרגת העבירות החקלאיות מחטא לעוון כך שהעונש עליהן יהיה ששה חודשי מאסר. כיום, המשטרה אינה אוכפת עבירות מסוג זה, שהעונש עליהן נמוך משלושה חודשים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-02-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  

וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שנועדה להחמיר את הענישה עם עברייני הפשיעה החקלאית.  ההחמרה נועדה להעלות את דרגת העבירה מחטא לעוון, כדי שיחידת התביעות המשטרתית, תטפל באכיפת החוק ותגיש כתבי אישום נגד העבריינים. על פלישה מכוונת של אדם או בעל-חיים לשטח חקלאי יוטלו על פי ההצעה שישה חודשי מאסר במקום שלושה חודשים הקבועים היום. על פלישת בעל-חיים שבעליו לא נקט אמצעים סבירים כדי למנוע אותה, יוטלו שלושה חודשי מאסר במקום חודש אחד הקבוע היום, או קנס שגובהו  29,200 ₪, במקום 14,400 ₪ הקבוע היום. בשני המקרים, הקנס המוצע הוא כפול מהקנס אותו ניתן להטיל לפי החוק כיום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדברי ההסבר להצעת החוק שהוגשה ע''י חברת הכנסת איילת שקד וחברי כנסת נוספים, נכתב כי "בשנים האחרונות חשוף ענף החקלאות בארץ לנזקים עקב פלישות בהיקפים המאיימים על כדאיותו הכלכלית ומעמידים בספק את יכולתם של החקלאים להתפרנס בכבוד ולשרוד בתחום. על רקע הקלות הרבה שבפלישה לשטח חקלאי, על רקע הרווח שבצדה ועל רקע הסיכוי הנמוך להיתפש ולעמוד לדין, רף ענישה נמוך זה אינו מרתיע דיו, והפלישה עשויה להיתפס כסיכון מחושב ומשתלם. הצעת החוק נועדה להגביר את הרתעת הרבים מפני ביצועה. בנוסף, ההצעה נועדה להדגיש, על ידי שינוי סטאטוס העבירה מחטא לעוון, את החומרה שרואה המחוקק בעבירה זו, במטרה לסייע במיגור התופעה ולהגן על ענף החקלאות". מטרת הצעת החוק בין השאר, להגן על בעלי השטחים החקלאיים מפני עדרים משוטטים הבאים לרעות בהם שלא כדין. לעתים קרובות, משלחים בעלי העדרים את עדריהם ובהמותיהם בידי קטינים ולא ניתן להעניש את הרועים.

בדיון הקודם בנושא בוועדה, ציינה נציגת המשטרה כי יחידת התביעות של המשטרה אינה אוכפת עבירות מסוג חטא שהעונש עליהן נמוך משלושה חודשים, וכי בשנים 2009-2012 נפתחו 254 תיקים על עבירות מסוג זה, אולם מרביתם נגנזו. הנציגה ביקשה לתת למשטרה כלי אכיפה טובים יותר, ולהעלות את רף הענישה. היועצת המשפטית של התאחדות האיכרים עו"ד לירון דויטש ציינה בדיון הקודם, כי ההיקף של עבירות הרכוש החקלאיות מסתכם בכ-60 מיליון ₪ בשנה.  ח"כ איילת שקד אמרה בדיון כי "ישנה עלייה בפשיעה החקלאית בישראל. החקלאים נמצאים בחוסר אונים. אין מנוס מלהעלות את רף הענישה".