הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה של הכנסת מתנגדת למכירת תנובה לסינים


הועדה קיימה היום דיון מיוחד במכירת חברות ישראליות לבעלות זרה, על רקע הדיווחים של מכירת השליטה בחברת תנובה לחברה סינית. היו''ר ברוורמן: אם לא יהיה לחץ ציבורי, הגבינה עם הבית תימכר לסינים ורוב האזרחים יהיו חוטבי עצים ושואבי מים. יו''ר גרנות: שת''פ עם סין יכול להזניק את החקלאות והתעשייה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-02-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון מיוחד בנושא מכירת חברות ישראליות לבעלות זרה, זאת על רקע הדיווחים על העסקה למכירת השליטה בחברת תנובה לחברה סינית בבעלות ממשלת סין. בפתח הישיבה אמר היו"ר ברוורמן כי מדובר בנושא רחב הרבה יותר ממכירת תנובה, וכי מכירת החברות תעשיר חבורה קטנה של מחוברים, בזמן ש-50% מהשכירים בישראל משתכרים פחות מ-6,500 שקל בחודש. "כשיש בעלות מקומית לבעלים חשוב לבנות תעשיית מקומית לטווח ארוך - פעם קראו לזה ציונות", אמר חה"כ ברוורמן והזהיר ממה שיקרה ביום פקודה. 

"הקיבוצים עשו טעות כשמכרו את תנובה לאייפקס, ועכשיו חלקם תומכים במכירה לסינים ואני מזועזע'' אמר ברוורמן. ''צריך לחץ ציבורי כדי להביא לכך שתנובה תונפק בישראל ולא תימכר לסינים. אם לא יהיה לחץ ציבורי החברה עם הגבינה של הבית תימכר לסינים ורוב אזרחי ישראל יהיו חוטבי עצים ושואבי מים''.  עוד הוסיף היו"ר ברוורמן כי אפשר לתעל את כספי המוסדיים, באמצעות כספי הציבור בקרנות הפנסיה להשקיע בתנובה ובחברות אסטרטגיות אחרות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, אמר כי אנחנו חיים בכפר גלובלי שבו הכלכלה גלובלית וגם הבעיות גלובליות. ''סין משקיעה בתחומים שמבחינתה הם חיוניים לביטחון הלאומי שלה, ומתעניינת בעיקר בתחום המחקר והפיתוח. המשמעות של העסקה היא שתנובה, אם תימכר, כבר לא תהייה חברה ישראלית. לפי הצפי במאה הזאת תגדל אוכלוסיית העולם במיליארד נפש, אך אין מקורות מזון ומים בשביל עוד מיליארד נפשות. סין אולי לא תיקח מכאן את המזון, אבל השליטה בטכנולוגיה תהייה בידיים שלה ואם לא נתעורר נמצא את עצמנו במצב שונה. חשוב שחברי הכנסת יחליטו כיצד להגן על הנכסים המרכזיים מצד אחד, ועל מדיניות החוץ, הביטחון והכלכלה", אמר הלוי.

נכדו של מייסד תנובה, אליעזר יפה, אמר כי כל מדינה נורמלית משתדלת לשמור על הנכסים אסטרטגיים המרכזיים בשליטתה או בשליטת אזרחיה. ''אני רואה את תנובה חברה אסטרטגית - ספקית המזון הגדולה ביותר המשפיעה על כל בית בישראל. ב-2008 נעשתה שגיאה עם המכירה לאייפקס, ואריק רייכמן שלשל 5 מיליון לכיסו על אי תחרות, 3 שנים לאחר מכן אייפקס הרוויחה את מה ששילמה, ואת התוצאה ראינו במחאת 2011. גם הקונה החדש ינסה להחזיר מהר את ההשקעה, והתוצאה לא תאחר לבוא. לכן האזרחים צריכים להביע דעתם עכשיו".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר כי אם האוטו הגדול והירוק של תנובה צריך לנסוע רחוק עד לסין - צריך לחץ ציבורי שימנע את זה.

עו"ד גדעון פישר, נציג מילואות צמח המייצגת 60 קיבוצים במפרץ חיפה ועמק הירדן, ציין כי מילואות מתנגדת למכירה לסינים. "יש להם גישה מאוד ייחודית לזכויות אדם, לזכויות עובדים ולחופש דיבור, שלא בטוח שנרצה לאמץ".

''סין לא מתעניינת בתעשייה אלא בטכנולוגיה שפותחה כאן''


ח"כ שלי יחימוביץ סבורה כי סין לא מתעניינת בתעשייה אלא בפטנטים ובטכנולוגיה שפותחה כאן. יחימוביץ' קראה להתכנס סביב פתרון של הנפקת תנובה בבורסה. היא הוסיפה כי תבחן הצעת חוק בדומה להפרטת הקרקעות, שתגביל מכירה של חברות לזרים.

ח"כ מיקי רוזנטל ביקש לחדד את דברי אפרים הלוי ואמר כי המלחמות הבאות יהיה באמצעות מזון וכלכלה, ואם ראש הממשלה לא רוצה להפקיד את הביטחון שלנו בידי זרים בירדן, אז אסור להפקיר את הביטחון התזונתי בידיים זרות.

יו"ר חברת גרנות המחזיקה ב-235 מתנובה, יצחק בדר, אמר כי הוא לא מסכים עם הניתוח של ראש המוסד לשעבר הלוי. לדבריו, סין היא מעצמה עולמית שאי אפשר להתעלם ממנה. הוא הוסיף כי הקיבוצים והמושבים התייחסו בעבר לתנובה כהשקעה פיננסית. הוא הוסיף כי הוא משתדל לראות את ההזדמנויות מהמהלך ואמר כי לגרנות יהיו תנאים ובכלל זה שתנובה תישאר חברה ישראלית ושבניהולה יהיה רוב ישראלי. לדבריו, תנובה לא מתאימה להיות חברה ציבורית בישראל והדבר לא יטיב עם החקלאים. "שיתוף פעולה עם סין יכולה להיות מנוף לחקלאות הישראלית ולתעשייה הישראלית", אמר. עו"ד פישר העיר כי בדר צריך לחשוף מה הסינים הבטיחו לו.

ח"כ יצחק וקנין אמר כי המושבים לא רצו למכור את תנובה לאייפקס. לדבריו, תנובה נמכרה בהפסד גדול לחקלאים, כי מי שניהל את המערכת בזמנו גזר קופון. "מדינה לא יכולה למכור את המשאבים שלה, אחרת לא יישאר פה כלום בישראל. מדינה שאין לה עבר, אין לה הווה ואין לה גם עתיד", אמר.

ההבטחה שנתן העקרב לצפרדע

נציג אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית, רזי יהל, אמר כי התנועה בוחנת את אפשרות המכירה ותלווה את המשא ומתן. לדבריו התנועה תדרוש מהממשלה לשמור על האינטרסים הלאומיים של ישראל. היו"ר ברוורמן העיר ליהל ואמר לו כי בעצם הוא לא אמר כלום. ח"כ וקנין שאל האם הקיבוצים יתמכו במכירה אם המדינה תיקח להם את מכסות הייצור של החלב, ובמקרה כזה השיב יהל כי הקיבוצים לא יתנגדו למכירה.

ח"כ איציק שמולי אמר כי הסיפור מזכיר לו את ההבטחה שנתן העקרב לצפרדע, שלא יעקוץ אותה אם תעביר אותו את הנהר, שהפר מיד אחרי שחצו את הנהר. "אני לא רוצה להגיע למצב שבעוד 3-4 שנים נשאל את הסינים למה הם מפרים את ההבטחות".

ח"כ מיכל בירן אמרה כי הממשלה מעבירה את הייצור של נעלי הצבא לחו"ל, וכך גם רכיבים למערכות צבאיות והיא הממשלה הכי פוסט ציונית שנתקלנו בה מעולם, שרוצה למכור גם את מניית הזהב של המדינה בצים. "בסוף נישאר בלי אניות שיביאו לנו תוצרת מבחוץ ולא יהיה מי שייצרת תוצרת ישראלית", אמרה.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מתנגדת למכירת חברת תנובה לבעלות של חברה סינית זרה. הוא הוסיף כי "הוועדה קוראת לראש הממשלה ולממשלה לעצור את הליכי המכירה, ולהקים ועדת מקצועית שתבדוק אם המכירה מנוגדת לאינטרס ציבורי". לדבריו, האפשרות העדיפה היא הנפקה בבורסה בישראל, שתאפשר השקעה בטוחה של כספי הפנסיה. "למכירה משמעויות קשות בתחום הביטחון הלאומי והמזון, וצריך לקחת את זה בחשבון ולא רק את הרווח המהיר שיעשו מעטים מהעסקה", אמר.