הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוקפאה תכנית הבניה על שפת המצוק של מכתש רמון


שר הבינוי והשיכון החליט להקפיא את התכניות להקמת שכונת 'הר גמל' שעל המצוק. את המאבק נגד הקמת השכונה, הובילה בשנים האחרונות החברה להגנת הטבע, ביחד עם תושבי מצפה רמון. מכתש רמון הוכרז על-ידי הממשלה כערך לאומי, והוא אף נמצא בהליכים להכרזתו כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק''ו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-02-2014



המצוק של מכתש רמון.  צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע 

הישג לארגוני הסביבה ותושבי מצפה רמון: שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, החליט להקפיא את התכניות להקמת שכונה חדשה של בתים פרטיים על המצוק של מכתש רמון, כך הודיע אריאל לאנשי החברה להגנת הטבע, איתם נפגש ביום ראשון. השר אריאל קיבל את ההחלטה לאחר סיור שעשה בשטח ביום חמישי האחרון. את המאבק נגד הקמת השכונה החדשה, הובילה בשנים האחרונות החברה להגנת הטבע, ביחד עם תושבי העיר, שטענו כי במצפה רמון ישנן עתודות מספיקות לבנייה ואין צורך להקים את השכונה דווקא על שפת המכתש, שהוא שטח בעל ערכי טבע, נוף ותיירות, חשובים ביותר.

"לצד הצורך לתת פתרונות דיור בכל הארץ, אסור להתעלם מהפגיעה בערכי טבע חשובים ויקרים", הסביר אריאל אתמול את החלטתו. "שכונת הר גמל איימה לפגוע באחד המקומות היפים ביותר בישראל. על כן הוריתי להקפיא כל שיווק נוסף של דירות המתוכנן במקום. בכוונתי לפעול ביחד עם מועצת מצפה רמון למציאת פתרונות דיור מבלי לפגוע באתרי טבע ותיירות". 

בחברה להגנת הטבע בירכו את השר אריאל ואמרו כי את המאמצים יש להפנות כעת למציאת שטחים מתאימים יותר לבנייה בתחום העיר, ללא פגיעה מיותרת בערכי טבע ונוף ייחודיים וערכיים במיוחד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שכונת הר גמל תוכננה בשנות ה-90, על ידי משרד השיכון, בתקופת העלייה הגדולה, אז היה צורך דחוף בהקמת שכונות מגורים תוך זמן קצר. השנים חלפו, הצרכים השתנו, אך התכנית נשארה בעינה. למרות מאבק התושבים והחברה להגנת הטבע, שנמשך למעלה משלוש שנים והבטחת הוועדה המחוזית להכניס שינויים בתכנית, פורסם לבסוף מכרז למגרשים לבנייה פרטית בשכונת 'הר גמל' סמוך לשפת המצוק.

בחברה להגנת הטבע טענו לאורך כל הדרך כי הקמת השכונה בסמיכות לשפת המכתש, הינה מהלך שיביא לפגיעה בלתי הפיכה באחד מערכי הטבע הייחודיים של ישראל. הר גמל הוא נקודה תיירותית שכל מטייל שעובר במצפה רמון נהנה ממנה. הנוף שנשקף מההר אל מכתש רמון הוא נכס לאומי ממעלה ראשונה, ולמעשה אין שני לו בעולם. ככזה, במסגרת החלטת ממשלה על שימור "ארץ המכתשים" הוכרז המכתש כערך לאומי, והוא אף נמצא בהליכים להכרזתו כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו.

בשנת 2010 התייחס מבקר המדינה לנושא במסגרת הדו"ח השנתי בו נכתב כי בסקר שביצע משרד השיכון ב-2004 הומלץ לפתח את היישוב מצפה רמון לצפון ולצפון-מזרח, ולא למערב (שפת המצוק), הואיל ופיתוח כזה עלול לגרום לפגיעה בנוף שהוגדר כ'איכותי וייחודי'.

גם מועצת הגנים הלאומים ושמורות הטבע המליצה שלא לאשר גריעת 8.5 דונם מהמצוק לטובת בניית שכונת המגורים 'הר גמל'. "מכתש רמון הוא תופעת טבע בעלת חשיבות לאומית ועולמית ממדרגה ראשונה, והיישוב מצפה רמון הפך ליישוב תיירותי הודות למשאב טבע זה". נכתב בהמלצה.

המחאות והמאבקים לא עזרו ובשנתיים האחרונות נמשכו הליכי קידום ואישור התוכנית. בנובמבר 2011 אישרה הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים במשרד הפנים גריעה של 8.5 דונם משמורת הטבע, זאת לטובת הקמת השכונה.  שנתיים לאחר מכן, הפקיד משרד השיכון בידי הוועדה המחוזית דרום את התכנית. בדיון שנערך בועדה 3 חודשים מאוחר יותר,  הגישה החברה להגנת הטבע את התנגדותה למתווה הנוכחי. כאמור בתחילת השבוע, בפגישה עם אנשי החברה להגנת הטבע, הודיע שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, כי הוא מקפיא את תכנית הבניה.