הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דרישה להעמיד לדין את חברת תנובה בגין פרשת 'אדום אדום'


עמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות הגישו הבוקר (ד') ליועץ המשפטי לממשלה ערר על החלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד חברת תנובה. לבקשת העמותות, נחשפו חומרי החקירה בתיק, שלדבריהן מבססים את העמדתם לדין של החברה, שניים מהמנהלים ושלושת הווטרינרים בבית המטבחיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-02-2014



עובד בבית המטבחיים של תנובה דורך על בעלי-חיים, צילום: עמותת אנונימוס 

הפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה בפרשת 'אדום אדום' אך בארגונים למען בעלי-החיים לא מתכוונים לוותר: עמותות 'אנונימוס לזכויות בעלי-חיים' ו'תנו לחיות לחיות' הגישו הבוקר (ד') ליועץ המשפטי לממשלה ערר על ההחלטה לסגור את תיק החקירה נגד חברת 'תנובה', שניים מהמנהלים ב'אדום אדום' ושלושת הווטרינרים המפקחים בבית המטבחיים, בפרשת ההתעללות בבעלי-חיים שנחשפה ב'כלבוטק'. העמותות מתבססות על ראיות מחומרי החקירה, ובהם עדויות העובדים והווטרינרים. "חומר הראיות בתיק מבסס בצורה ברורה וחד-משמעית את אחריותה הפלילית של חברת 'בקר תנובה' למעשי ההתעללות שהתנהלו כשגרת עבודה במסגרת הפעילות השוטפת של החברה", כתב בערר עו"ד יוסי וולפסון. "כל שיקולי המדיניות מחייבים הגשת כתב אישום כנגד החברה, בתור הגורם המרכזי שבלב מעשי ההתעללות".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפרשה נחשפה בסוף 2012, כאשר רונן בר, תחקירן "כלבוטק" ופעיל ב"אנונימוס", התקבל לעבודה ב"אדום אדום" ותיעד במצלמה נסתרת עובדים מכים עגלים וטלאים בכל חלקי גופם, מחשמלים אותם בשוקרים וגוררים על הקרקע עגלים שקרסו באמצעות מלגזה. בעקבות התחקיר הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה עובדים.

אחת השאלות הקשות העולות מהפרשה היא מדוע לא פעלו הווטרינרים המועסקים במשחטה להפסקת ההתעללות. "האחריות הפלילית של הווטרינרים המפקחים היא בחלקה על מעשי התעללות שהם הורו עליהם ישירות, אולם בעיקרה היא בגין מחדלים פליליים שלהם", נכתב בערר. חלק מהווטרינרים טענו בחקירתם שלא ידעו על ההתעללות, אך אחד מהם, ד"ר יבגני בורשצבקי, הודה כי הורה להכות עגלים שהתקשו ללכת. ד"ר בורשבסקי אף הודה שידע ש"השוקרים החשמליים היו מופעלים כלפי העגלים כאמצעי ראשון", וכי "היו גם מקלות של מטאטא ומגרפות שהיו דוחפים בהם את העגלים". למרות עדותו המפלילה החליטה הפרקליטות לסגור את התיק בעניינו.

שניים מהבכירים במפעל שהעמותות דורשות את העמדתם לדין הם משה בן-שושן, ששימש כמנהל התפעול ב"אדום אדום" ופרש בעקבות הפרשה, וציון דיין, אחראי הבטיחות, שעדיין עובד במפעל. דיין, שהנחה את התחקירן רונן בר בקבלתו לעבודה, מוזכר בעדויות כמי שהיה נותן הנחיות לעובדים לעשות שימוש בשוקרים ובמקלות, ולגרור טלאים ברגליהם. עוד עולה מהעדויות כי מנהלי המפעל היו מודעים למעשי ההתעללות, וכי השימוש באלימות הכרחי לעמידה בקצב העבודה שהכתיבה ההנהלה. כך למשל טוען בעדותו סאלח פודי, אחד מעובדי הקבלן המואשמים בפרשה: "אם לא הייתי משתמש בשוקר או במקל או נותן אגרופים, אז העבודה לא היתה הולכת מהר והיו אומרים שאני לא עובד טוב ומפטרים אותי".

בתוך כך, אתמול (ג') אושרה בקריאה טרומית בכנסת הצעת חוק להחלת אחריות מנהלים בתאגיד על עבירות התעללות בבעלי-חיים. הצעת החוק, שהגישו חברי הכנסת דב חנין ועמרם מצנע, זכתה לתמיכת הממשלה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון.