הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חודש פברואר שובר שיאי יובש היסטוריים


השיאים השליליים משמעותיים ודרמטיים מאלו שנרשמו בינואר, מכיוון שבחודשי פברואר נרשם ממוצע הזרימות החזקות ביותר בנחלים והשפיעות החזקות ביותר במעיינות. ספיקות כה נמוכות בנחלי הצפון לא תועדו כאן מעולם. מפלס הכנרת עלה בחודש פברואר ב-4 ס''מ בלבד, העלייה הנמוכה ביותר שנרשמה אי פעם בחודש זה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-03-2014



שפל חסר תקדים בעליה במפלס הכנרת, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

עכשיו זה רשמי: חודש פברואר 2014 מצטרף לחודש ינואר וגם הוא שובר שיאי יובש היסטוריים מבחינת כמויות המשקעים שירדו בו, כמו גם שפל בזרימות בנחלים ובמעיינות ושפל חסר תקדים בעליה במפלס הכנרת בחודשי פברואר.  כך עולה מנתוני השרות ההידרולוגי שברשות המים.

ברשות המים מסבירים, כי השיאים השליליים שנשברו בפברואר משמעותיים ודרמטיים הרבה יותר מאלו שנרשמו בינואר, מכיוון שחודש פברואר הינו החודש שבו נרשם ממוצע הזרימות החזקות ביותר בנחלים והשפיעות החזקות ביותר במעיינות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עצירת הגשמים שנמשכת ברחבי הארץ כבר מאמצע דצמבר - חודשיים וחצי ברציפות, הביאה לירידה משמעותית בזרימת הנחלים הצפון הארץ.  ספיקות כה נמוכות בתקופה זו של השנה לא תועדו כאן מעולם ואין להן תקדים ברישומי השירות ההידרולוגי שברשות המים. בנהר הירדן למשל, הספיקה כיום נמוכה ב-80% מזו האופיינית לסוף פברואר ומצב דומה נרשם גם בנחלים שניר וחרמון. עונת הגשמים הנוכחית היא הראשונה מאז החלו המדידות בנחלי הצפון בשנות ה-20 בה לא נרשמה אף לא גאות בודדת בנחלים.

מפלס הכנרת עלה בחודש פברואר ב-4 ס״מ בלבד, העלייה הנמוכה ביותר שנרשמה אי פעם בחודשי פברואר, אשר בהם עולה המפלס בדרך כלל בכ-50 ס״מ בממוצע.

גם במרכז הורגש היובש הקיצוני. בהרי המרכז המזינים את אקוויפר ההר ירדן בינואר ופברואר גם יחד ירדו רק מילימטרים בודדים של גשם. גם זה הוא 'שיא היסטורי' מתחילת המדידות).  כתוצאה מכך נותרו מפלסי מי התהום יציבים ולא נרשמו עליות של עשרות סנטימטרים כמו בעונת גשמים רגילה.

יותר ויותר מדענים סבורים שהתופעות אותם אנחנו חווים בשנה זו הינן חלק מהשפעות שינויי האקלים הגלובאליים מהם הזהירו כבר לפני שנים. המצב החריג שהתפתח באזורנו בחורף הנוכחי נרשם גם באזורים אחרים בעולם. היום דווח שגם במדינות גשומות בדרום מזרח אסיה כמו סינגפור ומלזיה נשברו בחודש פברואר שיאים של יובש והרשויות שם החלו בקיצוב מכסות המים. אלה מצטרפים לשיאי היובש שנשברים השנה במזרח התיכון ובמערב ארצות הברית. בקליפורניה מעריכים את הבצורת כחמורה ביותר ב-500 השנים האחרונות, וזאת לעומת שיאי הקור במזרח ארה״ב - שיאים של 100 שנים לפחות, ושיאים היסטוריים בני מאות שנים בכמויות הגשמים בבריטניה השנה.

בצורת חקלאית: החקלאים ידרשו להגדיל את מכסות המים

בשבוע שעבר יזמו התאחדות חקלאי ישראל וארגון עובדי המים, כינוס חירום לבחינת השלכות הבצורת על ענף החקלאות הישראלי. מיעוט הגשמים חסר התקדים בחורף הנוכחי הביא לכך שמקורות המים הטבעיים ומאגרי מי ההשקיה עליהם מסתמכים החקלאים, מתרוקנים. בשבועות האחרונים החלו החקלאים להשתמש במים ממאגרי הקולחים, שטרם התמלאו דיים כדי לספק מי השקיה להמשך השנה. בנוסף לכך, גם צריכת המים השפירים להשקיה החלה השנה כחודשיים מוקדם מהצפוי. המצב נכון להיום הוא, שהמאגרים הולכים ומתרוקנים, ועל-פי הערכת ארגון עובדי המים, המייצג עשרות אגודות וספקי מים בישראל, הגירעון הארצי של מי ההשקיה עומד כיום על כ-250 מיליון מ"ק.

ישראל חווה את שנת הבצורת החמורה ביותר שידעה המדינה מאז 1927, והתחזיות המטאורולוגיות לחודש מרץ אינן מעידות על שינוי. ''החוסר במים מאיים על התוצרת החקלאית המקומית, אך יש פתרון'' אמר בדיון מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן. ''מדינת ישראל משלמת גם היום כספים למכוני ההתפלה, כדי שלא יתפילו מים. בכדי להציל את התוצרת החקלאית, חקלאי ישראל מוכנים לשלם מכספם 150 מיליון שקל, שקל מול שקל מול מדינת ישראל, כדי לקבל 150 מיליון קוב מים, מעודפי ההתפלה'' אמר וילן.

וילן ציין עוד כי תוספת המים הכרחית כדי להציל את המזון הגס לבהמות, שבלעדיו מחיר המטרה של החלב יעלה, ובהתאמה גם מחירי מוצרי החלב. מחירי הירקות עלולים להיות מושפעים גם הם, וכן פירות הקיץ שהיבול שלהם עלול להיות נמוך יחסית ומחירם יתייקר בשל כך.

מנכ"ל ארגון עובדי המים ארז ויסמן אמר בדיון: ״חסרים לנו כבר היום כ- 150 מיליון קוב במאגרי מי הקולחין. חקלאים משתמשים במים שפירים להשקיית מטעים חודשיים לפני מועד תחילת ההשקיה הנהוג, והמאגרים כמובן לא צפויים להתמלא בחודשים הקרובים. חייבים למצוא דרך להוסיף עוד כ-150 מיליון קוב לחקלאות מעבר למכסת המים הרגילה השנה, וזאת מבלי שהחקלאים יידרשו לספוג את מחירי הצריכה החריגה. למטעים בצפון הארץ, בגליל המערבי ובגולן, אין יכולת להעביר מי קולחים או מים מותפלים, אנחנו צופים שהשנה נגיע באזורים אלה לחוסר של כ-50 מיליון קוב מים, ועלינו למצוא דרך לעזור גם להם על ידי הובלת מים מבארות או באמצעות שאיבת מים מהכנרת".

התאחדות חקלאי ישראל תפנה לשרים הרלוונטיים ולראש הממשלה, בבקשה דחופה למצוא פתרון לבעיה.